NMa wijst easyJet klacht af

17/07/2009 15:15

Nederlandse Mededingingsautoriteit

NMa wijst easyJet klacht af

Na uitgebreid onderzoek in het kader van de Wet Luchtvaart, is geen bewijs gevonden dat Schiphol discrimineert door hogere tarieven in rekening te brengen voor passagiers die op Schiphol opstappen dan voor passagiers die op Schiphol overstappen (transferpassagiers). Daarom wijst de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) de klacht van luchtvaartmaatschappij easyJet af.

EasyJet, die alleen vluchten aanbiedt voor opstappers, had bij de NMa geklaagd dat het tariefverschil tussen opstappers en transferpassagiers discriminerend is en dat zij hierdoor een concurrentienadeel ondervindt. Volgens easyJet behalen luchtvaartmaatschappijen die zowel op- als transferpassagiers bedienen een kostenvoordeel met de transferpassagiers (die dus het lagere Schiphol-tarief in rekening gebracht krijgen). Dit voordeel kunnen deze luchtvaartmaatschappijen vervolgens inzetten om de ticketprijs te verlagen voor de opstappers.

Het toepassen van verschillende tarieven voor verschillende soorten passagiers is echter toegestaan op basis van de Wet Luchtvaart, aldus de NMa, zolang dit maar niet de concurrentie belemmert. Dat een luchtvaartmaatschappij, vanwege het type passagiers dat zij vervoert, een hoger tarief per passagier betaalt dan een andere luchtvaartmaatschappij die ook andere type passagiers vervoert, betekent niet automatisch dat er sprake is van discriminatie. Allereerst benadrukt de NMa dat easyJet zelf de keuze heeft gemaakt zich alleen te richten op passagiers die opstappen op Schiphol of een andere luchthaven. Dit 'businessmodel' kent voor- en nadelen en het valt Schiphol niet aan te rekenen dat easyJet deze keuze heeft gemaakt. De reden dat Schiphol dit prijsverschil hanteert, is omdat transferpassagiers gevoeliger blijken te zijn voor prijsverhogingen dan opstappers. Bij een verhoging van de prijs kiezen zij niet meer voor Schiphol als overstapplaats. Voor deze relatief prijsgevoelige passagiers brengt Schiphol dus een lager tarief in rekening en voor relatief prijsongevoelige passagiers een hoger tarief om zo zoveel mogelijk passagiers aan te trekken. Schiphol stemt dus haar tarieven binnen het kader van de wet af op het type passagiers net als luchtvaartmaatschappijen, zoals easyJet, dat ook doen bij het bepalen van hun ticketprijzen.

EasyJet heeft ook geklaagd dat de tarieven voor opstappers niet redelijk zijn. Daarom heeft de NMa op drie verschillende manieren onderzoek gedaan naar de redelijkheid van deze tarieven. Uit de internationale vergelijking (benchmark) van de opstaptarieven blijkt dat dit tarief in vergelijking met andere luchthavens gemiddeld scoort. Het tarief voor de beveiliging is in vergelijking met andere luchthavens aan de hoge kant, maar een vergelijking is moeilijk te maken. Zo wordt op een deel van de luchthavens waarmee vergeleken wordt de beveiligingskosten (deels) uit andere (overheids)bronnen gefinancierd, hetgeen bij Schiphol niet het geval is. Ook brengt een aantal luchthavens andere beveiligingstarieven in rekening, bij voorbeeld voor vracht, hetgeen Schiphol niet doet. Er is ook door de NMa gekeken naar de kosten en de kwaliteit van de dienstverlening, maar ook hier blijkt niet uit dat de tarieven voor opstappers onredelijk zouden zijn.

Als laatste heeft de NMa zich gebogen over de klacht van easyJet over gebrek aan transparantie omdat Schiphol aan de luchtvaartmaatschappijen geen inzicht geeft in de onderliggende kosten per afzonderlijk tarief. Echter, op basis van de Wet Luchtvaart is Schiphol niet verplicht een kostenspecificatie per afzonderlijk tarief op te leveren. Schiphol voldoet aan de eisen die de wet op dit punt stelt.

Tegelijkertijd met het indienen van de klacht op basis van de Wet Luchtvaart, heeft easyJet een klacht ingediend bij de NMa op basis van de Mededingingswet waarin zij stelt dat Schiphol misbruik maakt van haar economische machtspositie. De NMa overweegt momenteel, mede aan de hand van de resultaten van het onderzoek op basis van de Wet Luchtvaart, op welke wijze zij deze klacht zal afdoen.





http://www,nmanet.nl