Ingezonden persbericht


17/07 2009

Varkens in Nood steunt oproep van Nederlandse Vakbond Varkenshouders

Volgens Varkens in Nood is het terecht dat de Nederlandse Vakbond Varkenshouders (NVV) supermarkten ter verantwoording roept. Door de lage inkoopprijzen die supermarkten hanteren, kunnen noodzakelijke investeringen in milieu en dierenwelzijn niet worden gedaan. Supermarkten verdienen veel geld over de rug van dieren, boeren en milieu en het is de hoogste tijd dat de winst eerlijk wordt verdeeld. Varkens in Nood steunt de eis dat varkenshouders aanzienlijk meer betaald krijgen voor hun dieren en wil voorts dat een redelijk deel van dat extra geld wordt besteed aan maatregelen voor dierenwelzijn en milieu.

Hoewel de NVV en Varkens in Nood het over veel oneens zijn, zijn beide organisaties het over één ding roerend eens: supermarkten en slachterijen als Vion verdienen goed geld aan varkensvlees, maar de boeren en de dieren zien daar veel te weinig van terug. Een vleesvarken van 120 kilo levert ongeveer 140 euro op. Of de markt nu goed of slecht is, dat wordt ieder jaar minder. Tussen 1995 en 2008 werd varkensvlees bijvoorbeeld 30 procent goedkoper. Ten opzichte van 1960 is de reële prijs van varkensvlees met 60 procent gedaald, terwijl de gemiddelde burger veel meer te besteden heeft.Het rendement op het eigen vermogen van varkensboeren was in 2008 min 4 procent. Dat was het zoveelste jaar met een negatief rendement. Het rendement van supermarkten was plus 22 procent.

De prijsdaling is zeker ook ten koste gegaan van de dieren, die (noodgedwongen) steeds grootschaliger en efficiënter worden gehouden. Dat heeft bijvoorbeeld tot gevolg dat zeugen inmiddels dertig biggen per jaar werpen, terwijl dit van oudsher tien per jaar was.

Varkens in Nood staat achter de NVV in haar kritiek op de supermarkten. "Vlees is een wegwerpproduct geworden en ik kan mij heel goed voorstellen dat varkensboeren vinden dat er een dubbele moraal wordt gehanteerd", stelt Hans Baaij, directeur van Varkens in Nood. "Aan de ene kant voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en aan de andere kant allerlei extra voorwaarden aan de veehouderij stellen. Dat is wel erg veel gevraagd."

Volgende week brengen Varkens in Nood en Milieudefensie de Supermarktmonitor - Vlees en Vleesvervangers uit. In deze monitor wordt aandacht besteed aan onder andere het prijsbeleid van supermarkten ten aanzien van biologisch vlees, vleesvervangers en gangbaar vlees. De monitor bevestigt bovenstaand beeld dat veel supermarkten vooral geïnteresseerd zijn in hun onderlinge wedijver en niet in maatschappelijke issues.