Nederlandse Spoorwegen

Utrecht, 17 juli 2009

Tevredenheid treinreizigers nog verder omhoog

Extra inspanningen en grote investeringen werpen vruchten af

In het tweede kwartaal van dit jaar is de waardering van de treinreizigers over de dienstverlening van NS verder gestegen. Het percentage reizigers dat een rapportcijfer 7 of hoger geeft is ten opzichte van het eerste kwartaal toegenomen van 77 naar 79%. Maar liefst 94,1% van de treinen kwam op tijd aan. De meest opvallende stijging betreft het oordeel van de reizigers over het op tijd rijden van de treinen: van 51 naar 56%. Het percentage op tijd aangekomen treinen steeg navenant: bij de 5- minutennorm van 92 naar 94,1%.
De stijging van de tevredenheid over de beschikbaarheid van zitplaatsen van 75 naar 77% sluit aan bij de voortgaande uitbreiding en verbetering van de NS-treinenvloot. In het afgelopen kwartaal kwamen 52 nieuwe Intercitydubbeldekkers en 18 gerenoveerde enkeldeks Intercity's op de baan, ter waarde van ongeveer 120 miljoen euro.

Jacques Huberts, directievoorzitter NS Reizigers: "Het oordeel van de treinreizigers is de belangrijkste graadmeter voor onze inspanningen en investeringen. Het is een grote opsteker voor iedereen bij NS dat de klanten ons goede rapportcijfers geven. Het klantoordeel geeft ons bovendien aan wat er beter kan. Ook in deze economisch zware tijden blijven we daar op inspelen. Daarom zetten we bijvoorbeeld extra mensen in om het interieur van de treinen ook tijdens de rit schoon te maken."

Achtergrond
NS publiceert ieder kwartaal de cijfers over de klanttevredenheid. Deze cijfers volgen uit het onafhankelijk onderzoek dat NS in samenwerking met de consumentenorganisaties en de overheid laat uitvoeren. Hierin geven reizigers hun oordeel over de kwaliteit en andere aspecten van de dienstverlening van NS. Daarnaast publiceert het bedrijf elk kwartaal de punctualiteitcijfers. In de bijgevoegde tabellen staat een overzicht van de belangrijkste uitkomsten. Ook is een overzicht te vinden op www.ns.nl

NS Reizigers B.V., Utrecht
Handelsregister Utrecht 30124362

Datum 17 juli 2009
Pagina 2/2

Klantwaardering NS over
het 2e kwartaal 2009
% klanten dat rapportcijfer 7 of hoger geeft
2004 2005 2006 2007 2008 2009 2009
2e kw 2e kw 2e kw 2e kw 2e kw 1e kw 2e kw Algemeen oordeel 66% 67% 70% 69% 76% 77% 79% Op tijd rijden 38% 41% 41% 43% 54% 51% 56% Beschikbaarheid zitplaats 76% 76% 76% 74% 76% 75% 77% Informatie bij vertraging 45% 47% 48% 49% 53% 56% 56% Sociale veiligheid trein en station 69% 71% 74% 76% 78% 78% 78% Reinheid treininterieur en station 52% 51% 53% 53% 54% 56% 57% Klantgerichtheid personeel 58% 55% 57% 58% 61% 62% 63%

Punctualiteit in % 2
Treinen op tijd binnen 5 minuten 3 93,3% 92,4% 93,9% 93,4% 93,6% 92,0% 94,1% Treinen op tijd binnen 3 minuten 3 87,7% 86,1% 88,2% 87,8% 87,9% 85,3% 88,7% Aansluitingen gehaald 92,4% 91,2% 91,8% 92,0% 92,4% 91,4% 93,5% Gereden treinen (t.o.v. dienstregeling) 98,6% 97,3% 99,0% 98,6% 98,8% 98,5% 98,7%

toelichting

1. Bron klanttevredenheid: onderzoek in opdracht NS in samenwerking met de consumentenorganisaties en de overheid.
2. Bron punctualiteitcijfers: ProRail.

3. Betreft operationele prestaties op het Hoofdrailnet. Noot aan de redactie
Meer informatie: NS Persvoorlichting 030-2357070
NS
NS is in Nederland de grootste reizigersvervoerder op het spoor. De treinen van NS houden Nederland mobiel. Per dag bereiken ruim 1,1 miljoen NS-klanten hun bestemming zonder files of parkeerproblemen. De elektrische treinen van NS zijn een zeer energie- en klimaatvriendelijk vervoermiddel met een lage CO2-uitstoot. Op de 381 stations biedt NS een scala aan voorzieningen om de reizigers van dienst te zijn. NS Reizigers verzorgt het vervoeren van de reizigers en de informatie en service op de stations en in de treinen. NS Poort ontwikkelt, beheert en exploiteert de stations(gebieden) in Nederland, zodanig dat dit aangename en levendige plekken zijn om te verblijven, werken, wonen, winkelen en recreëren. NedTrain zorgt voor de treinen van NS: van schoonmaak tot technisch onderhoud en schadeherstel. Strukton is actief in aanleg en onderhoud van railinfrastructuur en in bouwactiviteiten in Europa. NS Hispeed verbindt Nederland met het hart van belangrijke Europese steden. De hogesnelheidstreinen Thalys en ICE en de internationale Intercity's zijn een slim en duurzaam alternatief voor vliegtuig en auto op afstanden tot 600 kilometer. NedRailways benut de kansen van de Europese vrije spoormarkt, bijvoorbeeld door samen met de Britse onderneming Serco spoorwegconcessies in het Verenigd Koninkrijk te exploiteren.
NS deelt het spoorwegnet - het drukst bereden van Europa - met ruim 30 andere partijen. ProRail deelt de capaciteit op de rails toe en zorgt verder voor de Railverkeersleiding en het beheer en onderhoud van het spoorwegnet.

---- --