Ingezonden persbericht
Persbericht consumentenorganisaties OV over KTO 2009Q2
Embargo tot vrijdag 17 juli 2009 14.00 uur.
Recordaantal NS-reizigers tevreden over de trein
Steeds meer reizigers bij NS zijn tevreden over het reizen per trein. In het tweede kwartaal gaf 79% een rapportcijfer 7 of hoger. Dat is de hoogste kwartaalscore van de laatste jaren.
Dat blijkt uit het klanttevredenheidsonderzoek dat wordt uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, consumentenorganisaties en de NS. Reizigers kunnen rapportcijfers geven over diverse aspecten van hun treinreis. De resultaten worden steeds weergegeven als het percentage reizigers dat een 7 of hoger geeft, dus een ruime voldoende.
Het reizigersoordeel over op tijd rijden, dat in het eerste kwartaal stagneerde, steeg verder naar 56%. In het tweede kwartaal van 2007 was maar 43% tevreden over het op tijd rijden, een jaar later was dat al 53%. De consumentenorganisaties zijn blij dat nu ook het oordeel over informatie bij ontregelingen (56%) en over reinheid in de trein en op het station (57%) duidelijk begint te stijgen (ten opzichte van het overeenkomstige kwartaal een jaar eerder). De oordelen over de beschikbaarheid van zitplaatsen (77%) en sociale veiligheid (78%) blijven hoog.
De consumentenorganisaties herkennen het beeld dat NS het steeds beter doet, zeker in vergelijking met enkele jaren geleden. De treinen zijn de afgelopen jaren steeds beter op tijd gaan rijden. Op een aantal aspecten kan het nog duidelijk beter. Het gaat er om dat reizigers op tijd op hun bestemming aankomen. Als een trein drie minuten vertraging heeft en de reiziger daardoor de aansluitende trein of bus mist, is de vertraging voor de reiziger al snel een half uur. De consumentenorganisaties willen daarom meer aandacht voor reizigerspunctualiteit. Volgens de consumentenorganisaties moet NS ook nog flinke inspanningen leveren om de informatievoorziening te verbeteren.
Bijgevoegde tabel toont de cijfers voor een aantal aspecten over het tweede kwartaal van 2009 in vergelijking met de vier voorafgaande kwartalen en het overeenkomstige kwartaal van eerdere jaren.
De volgende Consumentenorganisaties zijn vertegenwoordigd in het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (LOCOV): ANWB, Consumentenbond, CG-Raad (Chronisch zieken en Gehandicapten Raad), Fietsersbond, Landelijke Studentenvakbond, samenwerkende ouderenorganisaties CSO en Reizigersvereniging ROVER.
Deze tabel toont de cijfers voor een aantal aspecten over het tweede kwartaal van 2009 in vergelijking met de vier voorafgaande kwartalen en het overeenkomstige kwartaal van eerdere jaren.
|2001 |2002 |2003 |2004 |2005 |2006 |2007 |2008 |2008 |2008 |2009 |2009 | | |Kw. 2 |Kw. 2 |Kw. 2 |Kw. 2 |Kw. 2 |Kw. 2 |Kw. 2 |Kw. 2 |Kw. 3 |Kw. 4 |Kw. 1 |Kw. 2 | |Klantoordeel (% met 7 of hoger) a | | | | | | | | | | | | | |Algemeen oordeel |50% |50% |56% |66% |67% |70% |69% |76% |78% |75% |77% |79% | |Op tijd rijden |24% |24% |29% |38% |41% |41% |43% |53% |59% |52% |51% |56% | |Beschikbaarheid zitplaats |66% |68% |72% |76% |76% |75% |74% |76% |80% |73% |75% |77% | |Informatie bij ontregelingen b |35% |35% |37% |45% |47% |48% |49% |53% |54% |55% |56% |56% | |Sociale veiligheid b |65% |62% |65% |69% |71% |74% |76% |78% |78% |77% |78% |78% | |Reinheid b |43% |40% |44% |52% |51% |53% |53% |54% |54% |56% |56% |57% | |Klantgerichtheid personeel b |52% |52% |56% |57% |55% |57% |58% |61% |63% |60% |62% |63% | | | | | | | | | | | | | | | |Punctualiteit c | | | | | | | | | | | | | |Treinen op tijd (3 minuten) bij aankomst |81,0% |82,0% |83,6% |87,7% |86,1% |88,2% |87,8% |87,9% |89,2% |81,9% |85,3% |88,7% | |Aansluitingen gehaald |90,2% |90,1% |90,8% |92,4% |91,2% |91,8% |92,0% |92,4% |93,6% |90,0% |91,4% |93,5% | |Uitgevallen treinen (t.o.v. dienstregeling) |5,1%d |1,6% |1,6% |1,4% |2,7%e |1,0% |1,4% |1,2% |1,0% |1,9% |1,5% |1,3% | |
Noten:
a. Klanttevredenheid: onderzoek in opdracht van ministerie van Verkeer en Waterstaat, consumentenorganisaties en NS.
b. Op het station en in de trein (percentages gemiddeld).
c. Treinpunctualiteit gemeten door ProRail Verkeersleiding.
d. Uitval 2001 kw. 2 exclusief drie stakingsdagen: 2,7%
e. Uitval 2005 kw. 2 exclusief één stakingsdag: 1,6%
---- --