SERV
Jozef II-straat 12-16
1000 BRUSSEL
Tel. (00 32) 2 209 01 11
Fax. (00 32) 2 217 70 08
Brussel, 17 juli 2009
Vlaamse Havencommissie keurt advies over Tweede Sluis Waaslandhaven unaniem goed
De Vlaamse Havencommissie heeft op 23 april 2009 een adviesvraag gekregen over het dossier "Tweede Sluis Waaslandhaven". Deze sluis is gepland op het uiteinde van het Deurganckdok en biedt een bijkomende toegang tot de Waaslandhaven, dit is het deel van de haven van Antwerpen dat gelegen is op de linkeroever van de Schelde. Op 16 juli 2009 heeft de VHC het advies besproken en unaniem goedgekeurd. De VHC spreekt zich in het advies onder meer uit over de haalbaarheid, de wenselijkheid en het al dan niet realistisch zijn van het project. Uitgaande van de resultaten van de Maatschappelijke Kosten-Batenanalyse concludeert de Vlaamse Havencommissie dat het project "Tweede sluis Waaslandhaven" vanuit sociaaleconomisch oogpunt een rendabel project is. De VHC gaat in het advies ook in op de wijze waarop de MKBA werd uitgewerkt en op de financiering van sluisprojecten.
De Havencommissie stelt in de conclusies van haar advies duidelijk waar het advies wel en niet over gaat: de Vlaamse Havencommissie spreekt zich in het advies enkel en alleen uit over de Tweede sluis Waaslandhaven en doet geen uitspraak over de wenselijkheid of de haalbaarheid van andere infrastructuurprojecten.
Uitgaande van de resultaten van de Maatschappelijke Kosten-Batenanalyse concludeert de Vlaamse Havencommissie dat het project "Tweede sluis Waaslandhaven" vanuit sociaaleconomisch oogpunt een rendabel project is. De MKBA heeft een positief resultaat. De argumentatie die wordt aangehaald om de sluis te bouwen is zinvol. De VHC wijst er de Vlaamse Regering wel op dat de financiering van dergelijke projecten op de klassieke wijze niet evident is.
De Vlaamse Havencommissie geeft in haar advies uitdrukkelijk de voorkeur aan een diepe (-17,8 m) sluis en niet aan een minder diepe sluisvariant (-12,58m). Dit niettegenstaande de minder diepe variant een licht beter resultaat oplevert in de MKBA. Er is een technische argumentatie voorhanden, maar van doorslaggevend belang is dat de nieuwe sluis een investering is die de toekomstige toegankelijkheid van de Waaslandhaven voor vele decennia zal bepalen en dat er met de toekomstige ontwikkelingen zoveel mogelijk rekening moet worden gehouden. Het "aankunnen van toekomstige ontwikkelingen", hoe belangrijk ook, is niet in monetaire termen omgezet en komt dus ook niet tot uiting in de resultaten van de MKBA.
De Vlaamse Havencommissie constateert dat de MKBA is opgemaakt volgens het stappenplan van de Standaardmethodiek MKBA en dat op het vlak van berekeningsmethoden de regels uit de standaardmethodiek werden gevolgd. De Vlaamse Havencommissie is wel van mening dat de studie sterk in waarde had kunnen toenemen als meer aandacht besteed zou zijn aan de transparantie, duidelijkheid en narekenbaarheid van de berekeningen en de resultaten. De VHC heeft in haar advies enkele opmerkingen gemaakt die de duidelijkheid kunnen vergroten, bijvoorbeeld door de klassieke kosten-batentabellen te gebruiken (links de kosten, rechts de baten) en door de berekeningen uit te leggen aan de hand van tabellen. Dit kan meegenomen worden in een evaluatie van de Standaardmethodiek. Dergelijke evaluatie staat los van de evaluatie van dit project.
De Vlaamse Havencommissie gaat in haar conclusies ook kort in op de financiering van sluisprojecten. De VHC stelt dat het Vlaamse Gewest moet instaan voor de ondersteuning van de havens in hun rol als economische poorten. De financiering van basisinfrastructuur (sluizen e.d.) is bij uitstek een taak van de overheid en de Vlaamse Havencommissie vraagt om hiervoor, gegeven de bij de havens bestaande behoeften op dit vlak, een ernstige budgetverhoging te voorzien. De eerstvolgende sluisprojecten, en dus ook de Tweede Sluis Waaslandhaven, worden gefinancierd vanuit de NV Vlaamse Havens die de Vlaamse Regering heeft opgericht. Hiervoor zal er, buiten de responsabiliseringsbijdrage vanwege de havenbesturen, nood zijn aan externe en/of private middelen om deze projecten te kunnen realiseren en om deze financiering buiten de begroting van de Vlaamse Overheid te houden. Indien deze constructie niet werkbaar of haalbaar is, heeft de Vlaamse Overheid een financieringsprobleem voor deze infrastructuurprojecten. De Vlaamse Havencommissie is van oordeel dat indien de projecten sociaaleconomisch, ecologisch en maatschappelijk gedragen worden de Vlaamse Regering een financiering dient te voorzien van deze projecten.
Het advies staat op de website van de Vlaamse Havencommissie: www.serv.be/vhc (kijk bij publicaties).
Voor meer informatie over dit persbericht kan u contact opnemen met de SERV, Christine Jacobs, Communicatieverantwoordelijke, tel. 02/20.90.188, cjacobs@serv.be
Martine Muylle
SERV Communicatie medewerker
mmuylle@serv.be
02/2090189