RuG: autotraining Trials goed gewaardeerd, effect nog niet zichtbaar

17/07/2009 11:01

Verbond Van Verzekeraars

De training Trials, die jonge automobilisten bewuster moet maken van de risico's in het verkeer, krijgt veel waardering van de deelnemers. Met name de praktijkoefeningen en het zelf achter het stuur van een vrachtwagen kruipen, scoren hoog. Toch is de invloed van de training op het rijgedrag moeilijk aan te tonen. Het is evenmin zo dat cursisten juist risicovol(ler) gedrag gaan vertonen. Dat blijkt uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen (RuG). De onderzoekers verwachten dat Trials met enkele aanpassingen in het programma veel meer effect zal sorteren. De aanbevelingen van de RuG hebben bij het bestuur van Trials brede weerklank gevonden en zijn inmiddels verwerkt in het programma.

In Nederland hebben jonge automobilisten tussen de 18 en 24 jaar vier keer zoveel kans om bij een auto-ongeluk betrokken te raken als automobilisten tussen de 30 en 59 jaar. Met name jonge mannen behoren tot de grootste brokkenmakers in het verkeer. Om de verkeersveiligheid voor hen en andere deelnemers aan het verkeer te vergroten, bestaan verschillende trainingen. Het accent van Trials ligt op bewustwording van de risico's. Trainingen die zich (alleen) richten op de rijvaardigheid, hebben volgens sommige deskundigen het gevaar in zich dat cursisten zich na de training juist risicovoller gaan gedragen. Dit vanuit de veronderstelling dat zij beter weten hoe ze met hun auto om moeten gaan. Het onderzoek van de RuG onder ruim 600 deelnemers aan de training toont aan dat Trials niet zulke ongewenste bijeffecten heeft.

Het bestuur van de stichting Trials kan zich goed herkennen in het rapport; de aanbevelingen van de Groningse onderzoekers neemt het bestuur grotendeels over. Daardoor komt het accent nog meer te liggen op bewustwording en minder op rijvaardigheid. De cursusleiders krijgen gerichte trainingen om de leerlingen optimaal bewust te maken van de risico's. Zo moeten de cursusleiders zich niet richten op het geven van 'tips & trucs' om gevaarlijke situaties de baas te kunnen, maar de cursisten het gevaar laten ervaren en op hun feitelijke rijgedrag feedback geven. Wedstrijdelementen, die het fun-element ervan vergroten, maar de deelnemers ook uitdagen om meer risico te nemen, zijn op advies van de RuG uit het programma verdwenen.

Prof. dr. Karel Brookhuis, als hoogleraar verbonden aan de Faculteit Gedrags- & Maatschappijwetenschappen van de RuG en hoogleraar Transportbeleid bij TU Delft, begeleidde het onderzoek. Hij is blij dat Trials hem heeft gevraagd onderzoek te doen naar de effecten: "Het effect van dit soort trainingen staat vaak ter discussie. Het is dan ook lovenswaardig dat Trials zich daaraan heeft durven bloot te stellen. Maar niet voor niets: wij denken dat Trials vragen naar de effectiviteit na implementatie van onze aanbevelingen gemakkelijk kan pareren."

Jan Stam, voorzitter van de stichting Trials: "Het rapport geeft heldere inzichten in waar het nog beter kan. Daar zijn we enthousiast mee aan de slag gegaan en we zijn erg benieuwd hoeveel effect de verbeteringen hebben. We beschouwen dit onderzoek als een 0-meting; over een jaar of twee zullen we dus opnieuw onderzoek laten doen."

'Trials, the ultimate driving experience' is een initiatief van het Verbond van Verzekeraars uit 2005. In samenwerking met provinciale organisaties op het gebied van verkeersveiligheid wordt de training gegeven in Drenthe, Groningen, Friesland, Utrecht, Overijssel en Zeeland. Inmiddels hebben een kleine vierduizend jongeren deelgenomen aan de trainingen. Van de cursisten wordt een eigen bijdrage van vijftig euro gevraagd. Regionale organen voor de verkeersveiligheid, enkele verzekeringsmaatschappijen en het Verbond van Verzekeraars dragen de overige kosten.





http://www.verzekeraars.nl