Gemeente Leidschendam-Voorburg


Inwoners tevreden over dienstverlening gemeente

17 juli 2009 - Inwoners geven de dienstverlening van de gemeente een 7,9. Dat blijkt uit tevredenheidsonderzoek dat begin dit jaar is uitgevoerd door TNS Nipo in opdracht van Benchmarking Publiekszaken. Inwoners kunnen steeds meer producten en diensten digitaal aanvragen, op een moment dat hen het beste uitkomt. De gemeente is meer uren telefonisch bereikbaar, via één kort telefoonnummer: 14 070. Ook zijn afgelopen jaar de openingstijden van het Servicecentrum verruimd. In Leidschendam én Voorburg kunnen inwoners ook s avonds bij de gemeente terecht.

De gemeente Leidschendam-Voorburg loopt voorop in het aanbod van producten en diensten via internet. Ook het aanbod van producten dat direct via de balie wordt afgehandeld, is groot. Groter dan bij andere gemeenten. De meest gevraagde producten zijn uittreksels, paspoorten, identiteitskaarten en rijbewijzen. Aanvragen van uittreksels kunnen volledig digitaal worden afgehandeld. Als een inwoner toch naar het Servicecentrum wil komen, kan dat ook. Een uittreksel wordt direct aan de balie geregeld. Voor paspoorten, identiteitskaarten en rijbewijzen moeten inwoners twee keer naar het Servicecentrum komen. Maar met een afspraak is er bijna geen wachttijd. De wachttijd krijgt dan ook een 8 in het tevredenheidsonderzoek.

Direct antwoord
De wachttijd aan de telefoon wil de gemeente verder verbeteren. Het aantal telefoongesprekken is toegenomen. Ook duren de gesprekken langer. Dit betekent dat een inwoner iets langer moet wachten voordat hij iemand aan de telefoon heeft. De inwoner krijgt vervolgens wel direct antwoord op zijn vraag. De telefonische dienstverlening krijgt daarom een 7,5 van de inwoners.

Begin dit jaar hebben inwoners meegewerkt aan
klanttevredenheidsonderzoek over dienstverlening aan de balie en via de telefoon. Deze onderzoeken zijn onderdeel van Benchmarking Publiekszaken. Daarbij zijn bijna 14.000 bezoekers van de gemeentelijke balies en 10.000 telefonische klanten van de gemeenten door TNS Nipo ondervraagd. Het grootschalig onderzoek maakt deel uit van Benchmarking Publiekszaken, een project waarin ruim 100 gemeenten hun prestaties meten en vergelijken met als doel het verbeteren van de dienstverlening.