Stadsdeel De Baarsjes Amsterdam
PERSBERICHT
Amsterdam, 17 juli 2009
Meer dan helft Baarsjesbewoners positief over ondergronds parkeren
Meer dan de helft van de bewoners rond de Willem de Zwijgerlaan en Admiralengracht staat positief ten opzichte van de mogelijke bouw van een ondergrondse parkeergarage in hun omgeving. Bewoners rond het Jan Maijenplein zijn echter het minst positief voor een dergelijke garage in hun buurt, maar willen wel dat de Mercatorgarage verbouwd wordt voor bewonersparkeren. Baarsjesbewoners hebben een voorkeur voor een traditionele boven een mechanische parkeergarage. Dit blijkt uit een onlangs gehouden bewonersenquête.
Het stadsdeelbestuur van De Baarsjes wil dat er meer ruimte voor spelen en groen op straat moet komen; ook wil men dat de parkeerdruk verlaagd wordt op plekken waar deze hoog is. Een oplossing hiervoor is het realiseren van ondergrondse parkeergarages. Auto's verdwijnen dan van de straat en parkeren ondergronds; de ruimte die de auto's in beslag nemen, kan dan opnieuw worden ingericht en gebruikt worden voor groen of speelplekken. Mogelijke locaties zijn het Jan Maijenplein, onder de Admiralengracht (tussen de Jan van Galenstraat en de Jan Evertsenstraat) en onder de Willem de Zwijgerlaan (aan de kant van de Admiraal de Ruiterweg).
Enquête
In mei 2009 zijn bewoners van het noordelijk deel van De Baarsjes schriftelijk geënquêteerd naar het draagvlak voor ondergrondse parkeergarages. Het stadsdeel is heel tevreden dat 1251 bewoners de vragenlijst hebben ingevuld. Van deze bewoners heeft 60% een auto en circa 90% van deze autobezitters heeft een parkeervergunning.
Uitkomsten
60% van de bewoners rond de Willem de Zwijgerlaan staat positief tegenover een ondergrondse parkeergarage in hun buurt. In deze buurt woont relatief gezien ook het grootste aantal automobilisten. De parkeerdruk is hier redelijk hoog.
Bijna 60% van de bewoners rond de Admiralengracht is positief over de aanleg van een parkeergarage bij hen in de buurt. Wellicht is de lage parkeerdruk de reden dat het draagvlak hier iets lager is dan rond de Willem de Zwijgerlaan.
Uit de uitslag blijkt dat bewoners rond deze twee locaties voornamelijk parkeergarages willen om de gebruiksruimte in die buurt te vergroten.
De bewoners van het Jan Maijenplein zijn echter het minst positief over een ondergrondse parkeergarage. Een kwart van hen is zeer negatief. In deze buurt woont relatief gezien ook het kleinste aantal automobilisten. De parkeerdruk is in dit deel van het stadsdeel wel hoog. De bewoners aan het Jan Maijenplein zijn wel positief over de verbouwing van de garage onder het Mercatorplein. Hier heeft de stadsdeelraad in juni al groen licht gegeven.
Men vindt als belangrijkste voordeel van een parkeergarage dat er minder auto's op straat zijn (48%). Ook de zekerheid van een parkeerplek, die bovendien veilig is, wordt als reden opgegeven. Overlast tijdens de bouw en filevorming vindt men de belangrijkste nadelen.
Iets minder dan de helft van de bewoners, die gereageerd hebben, geeft aan gebruik te zullen maken van een garage in de buurt. 25% zegt misschien gebruik te maken van een garage. Onder de bewoners bestaat een lichte voorkeur voor een gewone garage ten opzichte van een mechanische garage. Parkeren in een gewone garage leidt volgens hen tot minder gedoe en is sneller. Mensen die aangeven in een mechanische parkeergarage te willen parkeren, vinden het veiliger omdat niemand bij de auto kan.
Bewoners geven ook aan dat de prijs van een parkeervergunning verhoogd mag worden van 11 naar 14,50 euro per maand als zij gebruik kunnen maken van een ondergrondse parkeergarage.
Voortgang
In september bespreekt de raadscommissie de resultaten van deze enquête. De technische en financiële haalbaarheid van het ondergronds parkeren in De Baarsjes wordt verder onderzocht. Pas daarna zal de raad een definitief besluit nemen over een voorkeursvariant.