Ingezonden persbericht


Google vaart wel bij 'foute' advertenties

Advertenties voor gokken, porno, viagra, valse diploma's en nog zo het een en ander zijn volgens de reglementen van Google streng verboden. Toch zijn de advertenties voor deze zaken ruimschoots te vinden bij de zoekgigant, zo ontdekte Computer Idee. En Google doet er bitter weinig aan, lijkt het. In een zeer summiere officiële reactie laat de zoekmachine weten dat er "procedures zijn die ervoor zorgen dat advertenties voldoen aan deze voorwaarden". Die procedures zijn kennelijk niet afdoende, want zo ongeveer alle onderwerpen waarvoor niet mag worden geadverteerd, duiken in de online reclames op. Google: "Wanneer wij ontdekken of erop worden geattendeerd dat advertenties ons beleid schenden, zullen we deze zo snel mogelijk verwijderen." Dat strookt niet met de bevinding van Computer Idee, dat 'foute' advertenties soms maanden meegaan. Hoe het kan dat er zoveel verboden advertenties opduiken naast de zoekresultaten die Google voorschotelt, is de vraag. Volgens Computer Idee is winstbejag de meest waarschijnlijke verklaring. Google verdient wereldwijd 300 miljoen euro per maand aan kliks op de kleine tekstadvertenties. Al te streng toezicht kost geld a) vanwege het personeel dat zich hiermee moet bezighouden en b) vanwege de inkomstenderving door het wegvallen van advertenties. Wrang - gezien de reglementen - is dat Google zelf adverteerders helpt om 'foute' advertenties te maken en wel met de Keyword Tool. Wie wil adverteren en even niet weet wat-ie precies moet schrijven, kan een woord intikken waarna er synoniemen worden gesuggereerd. Wie bijvoorbeeld 'kinderporno' intikt krijgt als alternatieven: neuken, seks, sexplaatjes ...

Het volledige artikel over foute advertenties op Google is te vinden in Computer Idee nr. 16, die vanaf dinsdag 21 juli in de winkel ligt.

Computer idee is een uitgave van HUB Uitgevers en verschijnt 26 x per jaar.




Ingezonden persbericht