Ingezonden persbericht


Persbericht

Emmeloord, 17 juli 2009

Bouwbedrijven kiezen voor BPM om werkprocessen te stroomlijnen

VanMeijel implementeert BPM-oplossingen bij ruim tien bouwbedrijven

Ruim tien Nederlandse bouwbedrijven zijn momenteel bezig met de implementatie van business process management oplossingen, waarmee werkprocessen worden geautomatiseerd, gemonitord en bijgestuurd. VanMeijel, dat sinds eind vorig jaar de BPM-oplossing Teamworks exclusief in de bouwsector aanbiedt, heeft niet alleen een succesvolle basisoplossing voor inkoopfactuurcontrole ontwikkeld, maar implementeert momenteel ook enkele klantspecifieke oplossingen voor de afhandeling van werkopdrachten en urenregistraties. Omdat Teamworks naadloos samenwerkt met Metacom, het Bouw ERP systeem van VanMeijel, leveren de oplossingen veel toegevoegde waarde op voor de bouwbedrijven.

Van Hattum en Blankevoort uit Woerden is één van eerste bouwbedrijven, die de oplossing voor inkoopfactuurcontrole geïmplementeerd heeft. Met de oplossing worden inkoopfacturen stapsgewijs door het fiatteringsproces geleid. Om ervaring op te doen wordt de oplossing momenteel getest op de afdeling administratie. Meteen na de vakantie wordt de oplossing ingezet voor een kleine groep projecten en na verloop van tijd door het hele bouwbedrijf uitgerold. "De inkoopfacturen worden gescand, waarna de facturen met behulp van Teamworks worden gecontroleerd", zegt applicatiebeheerder Bas Breur. "Wij onderscheiden vier categorieën inkoopfacturen: projecten, contracten, verplichtingen of grootboek, die allemaal hun eigen routing hebben. Als niet duidelijk is met welk type factuur we te maken hebben, gaat de factuur naar een medewerker, die bepaalt waar de factuur heengaat. Dat gebeurt op basis van een selectiescherm in Teamworks, waar alle lopende projecten en inkoopopdrachten te zien zijn. De facturen worden na het fiatteringsproces automatisch in Metacom betaalbaar gesteld." De BPM-oplossing voor inkoopfactuurcontrole leidt niet alleen tot een betere beheersing van de factuurstroom, maar ook tot een aanzienlijke versnelling van het afhandelingsproces en een flinke kostenbesparing.

Werkopdrachten
Voor Wagenborg Nedlift ontwikkelt VanMeijel op basis van Teamworks een oplossing om de afhandeling van werkopdrachten te optimaliseren, die Wagenborg van logistiek dienstverlener HRW binnenkrijgt. "Het systeem met papieren opdrachtformulieren wordt vervangen door een geautomatiseerd proces", zegt ICT-manager Peter de Jonge van Wagenborg. "De werkorders worden dan automatisch door de Teamworks-oplossing uit het bestelsysteem van HRW opgehaald, ter controle aangeboden en vervolgens bij ons in Metacom ingevoerd. Na afhandeling van de order, die volledig in Metacom plaatsvindt, worden de facturen weer opgepakt door Teamworks en doorgegeven aan het ordersysteem van HRW. Dankzij dit proces wordt de afhandeling van orders van en naar HRW volledig geautomatiseerd met als gevolg minder fouten en een aanzienlijke versnelling van de procedures. We hebben voor deze oplossing gekozen, omdat met Teamworks heel snel en flexibel werkprocessen ingericht en geautomatiseerd kunnen worden. Het alternatief was een dure maatwerkoplossing."

Voor Freesmij begint VanMeijel meteen na de zomervakantie met de implementatie van een Teamworks-toepassing, die de afhandeling van opdrachten en werkorders optimaliseert. Nu worden de ongeveer 15.000 opdrachten per jaar vooral telefonisch aan de planning doorgegeven en krijgen de machinisten van de freesmachines 's middags tussen 15.00 en 17.00 uur per telefoon te horen waar ze de volgende dag moeten zijn. Eind van de week sturen ze de weekstaten per post naar het hoofdkantoor in Mijdrecht, waar ze handmatig in Metacom worden ingevoerd. Met Teamworks krijgen de regioleiders straks de mogelijkheid om de opdrachten zelf op interactieve invoerschermen in te vullen, waarna de informatie automatisch in Metacom ingelezen wordt. De machinisten krijgen in de toekomst hun planning door op hun PDA, waarop ze hun werktijden en de gegevens voor de werkbonnen kunnen invoeren. Ook de urenstaten worden via de PDA doorgegeven aan Metacom, dat weer gekoppeld is aan het salarissysteem.

De BPM-toepassingen, die VanMeijel met Teamworks heeft gerealiseerd bewijzen, dat het optimaliseren en automatiseren van werkprocessen tot aanzienlijke tijdsbesparing en efficiencywinst kunnen leiden. Zeker als het dagelijks terugkerende processen zijn, die over veel schijven lopen en die dus veel kans op fouten en vertraging opleveren. Met de business process management oplossing Teamworks kunnen dergelijke processen flexibel ingericht, tussentijds aangepast en continu gevolgd worden. Een Teamworks toepassing is in relatief korte tijd te bouwen. Zo werd voor een klant een oplossing voor het fiatteren van uren in drie maanden gerealiseerd.


---



Ingezonden persbericht