Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie
Resultaten meldactie Spoedzorg
17 juli 2009
Op 24 juni ging bij het Meldpunt ConsumentendeZorg.nl een meldactie
over Spoedeisende Zorg van start. Het Meldpunt maakt deel uit van de
Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF). Met deze meldactie
worden de ervaringen in kaart gebracht die mensen hebben met de
verschillende vormen van spoedzorg. Ruim 2500 mensen namen deel aan de
meldactie.
Uit de resultaten blijkt dat 80% van de respondenten het oneens is met
de stelling: "Ik heb wel eens een beroep gedaan op de spoedzorg omdat
ik ongerust was ook al wist ik dat het niet dringend was". Men doet
dus geen beroep op de spoedzorg bij ongerustheid. Het beeld dat
regelmatig in de media opdoemt dat mensen spoedeisende hulp
inschakelen terwijl ze weten dat er geen sprake is van spoed wordt
door deze meldactie dus niet bevestigd. De meeste mensen doen vanuit
een spoedbeleving een beroep doen op de spoedzorg.
Uit de meldactie blijkt tevens dat men slecht op de hoogte is of een
bezoek aan huisarts, huisartsenpost of Spoedeisende Hulp ten koste
gaat van het verplichte eigen risico van de zorgverzekering. Het is
slechts bij één op de drie respondenten bekend dat een bezoek aan de
Spoedeisende Hulp van een ziekenhuis ten laste gaat van het eigen
risico. Echter, het al dan niet moeten bijbetalen voor spoedeisende
zorg speelt in de keuze voor spoedzorg geen rol: ruim 80% van de
deelnemers meldt dat het verplicht eigen risico de keuze voor een vorm
van spoedzorg niet beïnvloedt. De NPCF vraagt zich op basis van deze
gegevens af of van het opwerpen van financiële drempels een
ontmoedigende werking uitgaat. Ook vraagt de NPCF zich af of het
moreel aanvaardbaar is om mensen financieel 'te straffen' als blijkt
dat ze in de hectiek van de spoedbeleving niet de juiste keuze in het
versnipperde aanbod hebben gemaakt.
Op de vraag 'moest u lang wachten in de wachtkamer' heeft bijna een
kwart van de deelnemers bevestigend geantwoord. Nog eens een kwart
vond het lang maar acceptabel. De NPCF vindt dat het niet goed gaat in
de spoedzorg en pleit ervoor dat zorgverleners efficiënter omgaan met
de beschikbare middelen. "De spoedzorg moet beter en slimmer worden
afgestemd op de ernst van de klacht en de behoefte aan zorg", zegt
Atie Schipaanboord, directeur Beleid en Innovatie bij de NPCF. "Een
betere taakdifferentiatie kan wachttijden verkorten. Bovendien weten
we uit onderzoek dat lange wachttijden mede veroorzaakt worden doordat
huisartsen in de middag vaak slecht bereikbaar zijn."
De NPCF ziet de oplossing in Spoedposten. Eén voordeur, achter de
voordeur wordt bepaald wat de hulpvraag van de patiënt is en in welke
mate het gaat om spoed. Op dat moment kan meteen naar de goede
zorgverlener worden doorverwezen. Daarnaast is het verbeteren van de
bereikbaarheid van de huisarts een oplossing. Niet alleen de
telefonische bereikbaarheid, maar ook uitbreiding van spreekuurtijden
in de (vroege) avond en zaterdagochtend maken deel uit van die
oplossing.
Binnenkort volgt de rapportage met alle resultaten van de meldactie.