Audax
2008 uitdagend jaar voor Audax!
Donderdag 16 Juli, 2009
Het jaar 2008, in het bijzonder de tweede helft, was voor Audax niet
gemakkelijk.
De financiële crisis en de als gevolg daarvan sterk teruglopende
advertentiemarkt en verder onder druk staande lezersmarkt moesten het
hoofd worden geboden.
Desondanks steeg de omzet over heel 2008 met ⬠12,9 miljoen tot een
geconsolideerde omzet van ⬠307,1 miljoen; een groei van +4,4%.
Daarentegen daalde het geconsolideerde bedrijfsresultaat ten opzichte
van 2007 met 42% en komt hiermee uit op ⬠7,0 miljoen (2007: ⬠12,1
miljoen).
Door een aantal noodzakelijke interne ingrepen zijn er enkele
omvangrijke voorzieningen getroffen. Dit betreft reorganisaties bij
onder andere de Van Ditmar groothandel en binnen de uitgeverij bij de
redacties van HP/De Tijd en weekblad Aktueel. Anderzijds wordt het
geconsolideerde resultaat ook beïnvloed door een vrijval uit hoofde
van pensioenvoorzieningen (RJ271).
Bij de Uitgeverijen stonden de lezersmarkt en de advertentiemarkt
onder zware druk. Het blad Girlz! was hierop een positieve
uitzondering. De door de achterblijvende lezersmarkt gemiste omzet kon
deels gecompenseerd worden door de kosten te reduceren. De lagere
mediabestedingen in onze bladen werkten nagenoeg geheel door in het
resultaat.
Specifieke aandacht ging in 2008 uit naar HP/De Tijd. Tezamen met de
redactie werd een plan opgesteld om het resultaat structureel te
verbeteren. De ontwikkelingen tot aan vandaag rechtvaardigen
voorzichtig optimisme en onderstrepen de noodzaak van de ingrepen.
De marges bij de Groothandels staan al jaren onder druk en blijven â
met name bij Betapress â ook ondanks de extra omzet die kon worden
bijgeschreven te dun. Door structurele omzetten te scoren in nieuwe
productgroepen kon het resultaat van Betapress, na enkele jaren van
daling, licht stijgen.
Van Ditmar zag de omzet dalen enerzijds doordat door de dure euro voor
Amerikanen en Britten de verschillen in boekenprijs met het thuisland
te groot werden. Anderzijds werkten ook de verhevigde concurrentie en
de teruglopende passagiersaantallen op Schiphol nadelig voor Van
Ditmar. In 2008 is er door een reorganisatie en het verschuiven van
activiteiten naar Betapress, een basis gevormd voor de toekomst van
Van Ditmar.
Imapress wist afgelopen jaar menig keer recorduitzetten te realiseren
maar werd daarbij wel geconfronteerd met veel hogere retouren en
lagere marges. In 2008 is er een succesvolle start gemaakt met de
productgroep Books & Comics.
Van Gelderen kon het verliezen van de distributie van sommige
buitenlandse kranten grotendeels compenseren met de distributie van
gratis kranten en door het initiëren van nieuwe activiteiten zoals de
ontwikkeling van een wenskaartendistributie concept.
De Logistiek zag haar omzet ook dit jaar weer verder toenemen. Media
Logistics zag zowel haar omzet voor haar zusterbedrijven stijgen maar
nog harder steeg de omzet voor derden. Het resultaat kon hierdoor ook
licht verbeteren. In 2008 is een start gemaakt met de bouw van een
hoogbouwmagazijn dat ruimte biedt aan ca 14.000 palletplaatsen. De
ingebruikname heeft inmiddels in de loop van 2009 plaatsgevonden.
De omzetten in de Retail zijn in 2008 verder gestegen ondanks een
lichte daling van de omzet uit de verkoop van kranten, tijdschriften
en boeken. Vooral bij boeken bleven in het najaar van 2008 de
gebruikelijke bestsellers uit. AKO compenseerde dit door extra
omzetten in het gemakssegment. Luchthaven Schiphol, waar AKO 17
verkooppunten telt, zag de tweede helft van 2008 de
passagiersaantallen, de klanten van AKO, drastisch dalen.
De strategie van Audax is gericht op het behoud van haar
zelfstandigheid en het verzekeren van haar continuïteit, met name
door het marktaandeel op haar markten uit te breiden en te zorgen voor
een voldoende rendement. Hierin slaagt zij door steeds weer alert te
reageren op actualiteiten en een omgeving te creëren waarin haar
medewerkers de ruimte krijgen om hun creativiteit en inzet tot
toegevoegde waarde voor het bedrijf te maken.
Het familiebedrijf Audax is een veelzijdige organisatie die zich in de
breedste zin van het woord bezighoudt met het uitgeven, verspreiden en
retailen van media- en aanverwante producten. Vanuit het Audax-complex
in Gilze worden wekelijks circa 3 miljoen exemplaren tijdschriften,
Nederlandse en buitenlandse kranten, boeken en kantoorartikelen
verzonden.