Audax 2008 uitdagend jaar voor Audax! Donderdag 16 Juli, 2009 Het jaar 2008, in het bijzonder de tweede helft, was voor Audax niet gemakkelijk. De financiële crisis en de als gevolg daarvan sterk teruglopende advertentiemarkt en verder onder druk staande lezersmarkt moesten het hoofd worden geboden.

Desondanks steeg de omzet over heel 2008 met ⬠12,9 miljoen tot een geconsolideerde omzet van ⬠307,1 miljoen; een groei van +4,4%. Daarentegen daalde het geconsolideerde bedrijfsresultaat ten opzichte van 2007 met 42% en komt hiermee uit op ⬠7,0 miljoen (2007: ⬠12,1 miljoen).

Door een aantal noodzakelijke interne ingrepen zijn er enkele omvangrijke voorzieningen getroffen. Dit betreft reorganisaties bij onder andere de Van Ditmar groothandel en binnen de uitgeverij bij de redacties van HP/De Tijd en weekblad Aktueel. Anderzijds wordt het geconsolideerde resultaat ook beïnvloed door een vrijval uit hoofde van pensioenvoorzieningen (RJ271).

Bij de Uitgeverijen stonden de lezersmarkt en de advertentiemarkt onder zware druk. Het blad Girlz! was hierop een positieve uitzondering. De door de achterblijvende lezersmarkt gemiste omzet kon deels gecompenseerd worden door de kosten te reduceren. De lagere mediabestedingen in onze bladen werkten nagenoeg geheel door in het resultaat.

Specifieke aandacht ging in 2008 uit naar HP/De Tijd. Tezamen met de redactie werd een plan opgesteld om het resultaat structureel te verbeteren. De ontwikkelingen tot aan vandaag rechtvaardigen voorzichtig optimisme en onderstrepen de noodzaak van de ingrepen.

De marges bij de Groothandels staan al jaren onder druk en blijven â met name bij Betapress â ook ondanks de extra omzet die kon worden bijgeschreven te dun. Door structurele omzetten te scoren in nieuwe productgroepen kon het resultaat van Betapress, na enkele jaren van daling, licht stijgen.

Van Ditmar zag de omzet dalen enerzijds doordat door de dure euro voor Amerikanen en Britten de verschillen in boekenprijs met het thuisland te groot werden. Anderzijds werkten ook de verhevigde concurrentie en de teruglopende passagiersaantallen op Schiphol nadelig voor Van Ditmar. In 2008 is er door een reorganisatie en het verschuiven van activiteiten naar Betapress, een basis gevormd voor de toekomst van Van Ditmar.

Imapress wist afgelopen jaar menig keer recorduitzetten te realiseren maar werd daarbij wel geconfronteerd met veel hogere retouren en lagere marges. In 2008 is er een succesvolle start gemaakt met de productgroep Books & Comics.

Van Gelderen kon het verliezen van de distributie van sommige buitenlandse kranten grotendeels compenseren met de distributie van gratis kranten en door het initiëren van nieuwe activiteiten zoals de ontwikkeling van een wenskaartendistributie concept.

De Logistiek zag haar omzet ook dit jaar weer verder toenemen. Media Logistics zag zowel haar omzet voor haar zusterbedrijven stijgen maar nog harder steeg de omzet voor derden. Het resultaat kon hierdoor ook licht verbeteren. In 2008 is een start gemaakt met de bouw van een hoogbouwmagazijn dat ruimte biedt aan ca 14.000 palletplaatsen. De ingebruikname heeft inmiddels in de loop van 2009 plaatsgevonden.

De omzetten in de Retail zijn in 2008 verder gestegen ondanks een lichte daling van de omzet uit de verkoop van kranten, tijdschriften en boeken. Vooral bij boeken bleven in het najaar van 2008 de gebruikelijke bestsellers uit. AKO compenseerde dit door extra omzetten in het gemakssegment. Luchthaven Schiphol, waar AKO 17 verkooppunten telt, zag de tweede helft van 2008 de passagiersaantallen, de klanten van AKO, drastisch dalen.

De strategie van Audax is gericht op het behoud van haar zelfstandigheid en het verzekeren van haar continuïteit, met name door het marktaandeel op haar markten uit te breiden en te zorgen voor een voldoende rendement. Hierin slaagt zij door steeds weer alert te reageren op actualiteiten en een omgeving te creëren waarin haar medewerkers de ruimte krijgen om hun creativiteit en inzet tot toegevoegde waarde voor het bedrijf te maken.

Het familiebedrijf Audax is een veelzijdige organisatie die zich in de breedste zin van het woord bezighoudt met het uitgeven, verspreiden en retailen van media- en aanverwante producten. Vanuit het Audax-complex in Gilze worden wekelijks circa 3 miljoen exemplaren tijdschriften, Nederlandse en buitenlandse kranten, boeken en kantoorartikelen verzonden.