Consumentenbond
---
16 juli 2009
Overstappen bij verandering dienstverlening banken
SNS Bank gaat zijn dienstverlening aan klanten veranderen, met onder
andere als gevolg dat contant geld storten en contant geld opnemen aan
de balie niet meer mogelijk is. Dat banken zich van elkaar proberen te
onderscheiden door andere vormen van dienstverlening aan te bieden, is
op zich prima. Toch wil de Consumentenbond er voor waken dat
basisbetaaldiensten voor consumenten bereikbaar blijven. Daarnaast
moeten banken hun klanten tijdig informeren over een verandering in
dienstverlening en over de mogelijkheid om over te stappen naar een
andere bank.
De Consumentenbond maakt zich al een aantal jaar sterk voor de
bereikbaarheid van basisbetaaldiensten. Dus niet alleen bankkantoren
maar ook bankdiensten zoals geld opnemen en storten moeten in de
nabije omgeving beschikbaar zijn. Het Maatschappelijk Overleg
Betalingsverkeer (MOB) -waar ook de Consumentenbond aan deelneemt-
evalueert elke 3 jaar de bereikbaarheid van banken. Bij een
verslechtering van de huidige situatie kunnen dan meteen maatregelen
worden getroffen.
Overstapservice
Iemand die jarenlang bankiert bij een bepaalde bank kan worden
geconfronteerd met het vertrek van zijn bank uit zijn omgeving of
verandering van de service. Overstappen naar een andere bank met de
Overstapservice die banken aanbieden, kan dan een oplossing zijn.
---