Consumentenbond


---

16 juli 2009

Overstappen bij verandering dienstverlening banken

SNS Bank gaat zijn dienstverlening aan klanten veranderen, met onder andere als gevolg dat contant geld storten en contant geld opnemen aan de balie niet meer mogelijk is. Dat banken zich van elkaar proberen te onderscheiden door andere vormen van dienstverlening aan te bieden, is op zich prima. Toch wil de Consumentenbond er voor waken dat basisbetaaldiensten voor consumenten bereikbaar blijven. Daarnaast moeten banken hun klanten tijdig informeren over een verandering in dienstverlening en over de mogelijkheid om over te stappen naar een andere bank.

De Consumentenbond maakt zich al een aantal jaar sterk voor de bereikbaarheid van basisbetaaldiensten. Dus niet alleen bankkantoren maar ook bankdiensten zoals geld opnemen en storten moeten in de nabije omgeving beschikbaar zijn. Het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB) -waar ook de Consumentenbond aan deelneemt- evalueert elke 3 jaar de bereikbaarheid van banken. Bij een verslechtering van de huidige situatie kunnen dan meteen maatregelen worden getroffen.

Overstapservice

Iemand die jarenlang bankiert bij een bepaalde bank kan worden geconfronteerd met het vertrek van zijn bank uit zijn omgeving of verandering van de service. Overstappen naar een andere bank met de Overstapservice die banken aanbieden, kan dan een oplossing zijn.
---