Gemeente Alphen aan den Rijn
handhaving bij evenementen onder de loep
Vergunningsverlening en handhaving bij evenementen onder de loep
Via een aantal vragen bij de juiste vergunning voor je evenement
uitkomen. Dat is een van de verbeterpunten voor het aanvragen van
vergunningen voor evenementen die de gemeente eerder heeft ingevoerd.
De gemeente gaat nog onderzoeken of klanten inderdaad merken dat het
eenvoudiger is om een vergunning aan te vragen.
Het proces vergunningsverlening bij evenementen heeft twee
hoofddoelen. Als eerste moet het de veiligheid rondom evenementen
vergroten en de overlast en schade aan eigendommen van derden
beperken. Ten tweede draagt de procedure bij aan het verbeteren van de
dienstverlening. Het moet het aanvragen en verstrekken van
vergunningen makkelijker maken en daarmee het indienen van tijdige en
volledige aanvragen voor evenementen stimuleren.
Maart 2007 heeft het college de nota optimalisatie vergunningverlening
en handhaving evenementen vastgesteld. De werking van de in de nota
beschreven maatregelen is in 2008 geëvalueerd en voldoende bevonden.
Veel van de maatregelen die zijn geëvalueerd, hebben betrekking op de
interne organisatie. Maar wat merken de klanten ervan?
Een van de punten die uit de evaluatie komt, is dat in een volgende
evaluatie ook de mening van de klanten moet worden meegenomen. Alleen
dan weten we als gemeente dat de dienstverlening daadwerkelijk is
verbeterd.
Een concreet verbeterpunt in het vergunningsverleningtraject, waar
klanten wat van merken, is bijvoorbeeld het verder vereenvoudigen van
de menugestuurde vraagstelling waarmee alle benodigde vergunningen
voor een evenement via het internet zijn aan te vragen. Ook wordt
vanaf september 2009 aandacht besteed aan het publiceren van de
algemene regels. Wanneer voor het houden van een evenement geen
vergunning nodig is, wordt momenteel geen overzicht met algemene
regels toegezonden naar de organisator van een evenement. Op de
homepage van de gemeentelijke website kan worden doorgeklikt naar een
evenementenkalender. Deze kalender biedt per maand een overzicht van
alle vergunde evenementen en (indien mogelijk) de locaties waar deze
plaatsvinden. Voor klachten rond evenementen die op het gebied van
geluid en stank spelen, is de Milieuklachtentelefoon van de
milieudienst 24 uur per dag bereikbaar. De politie is toezichthouder
en kan als enige optreden.
In 2010 vindt opnieuw een evaluatie plaats, hierin wordt ook een
peiling meegenomen onder aanvragers van vergunningen van evenementen.
© Gemeente
Alphen aan den Rijn
Stadhuisplein 1
2405 SH Alphen aan den Rijn
Tel: 0900 - 481 11 11
Fax: (0172) 46 55 64
gemeente@alphenaandenrijn.nl
Postbus 13, 2400 AA
Alphen aan den Rijn