1 1
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71
F 070 351 78 95
Contactpersoon
---
T -
Ons kenmerk
VENW/DGMO-2009/3440
Uw kenmerk
Datum 15 juli 2009 -
Onderwerp Regeling rouwstoet Bijlage(n)
---
Geachte voorzitter,
Bij verschillende gelegenheden, laatstelijk tijdens het Algemeen Overleg
Verkeersveiligheid over de stand van zaken van moties en toezeggingen op 2 april
2009, heb ik beklemtoond de motie De Rouwe c.s. betreffende het in ere
herstellen van het verbod op het doorsnijden van een rouwstoet, uit te zullen
voeren. Ik heb daarbij aangegeven dat ook ik van mening ben dat het geven van
ruimte aan een rouwstoet qua belang veel verder gaat dan het domein van
verkeer alleen. Het zegt veel over de mate van respect in de samenleving in den
brede. Hierbij heb ik wel steeds aangegeven dat zorgvuldigheid van groot belang
is in verband met verkeersveiligheid, aansprakelijkheid en handhaving.
Met deze brief wil ik u nader informeren over de wijze waarop de invoering van
het verbod om een rouwstoet te doorsnijden plaatsvindt.
In de afgelopen periode is op constructieve wijze overleg gevoerd met de
uitvaartbranche (Vereniging Ondernemingen in de Uitvaartverzorging en
Nederlandse Unie van Erkende Uitvaartondernemingen) over de herinvoering van
bovenbedoeld verbod. Met de uitvaartbranche is een aantal goede afspraken
gemaakt. Volledige overeenstemming bestaat over de uitgangspunten, zoals:
· Een goede herkenbaarheid van de rouwstoet is cruciaal voor het invoeren
van het verbod. Ook de uitvaartbranche acht dit de allerbelangrijkste
voorwaarde om het verbod veilig te kunnen herintroduceren. Door
veranderingen in het uitvaartwezen, bijvoorbeeld het sterk verminderde
gebruik van zwarte volgauto's, moet een alternatief worden bedacht. De
onvoldoende herkenbaarheid van de rouwstoet was destijds de reden om
het verbod in het RVV 1990 te schrappen.
· Aan het herkenningsteken, dat door alle voertuigen van de rouwstoet
gevoerd dient te worden, dient een aantal uniforme eisen te worden
gesteld, zoals:
o bepaalde afmetingen,
o bevestings- en andere technische aspecten,
o voor andere verkeersdeelnemers duidelijk en makkelijk
herkenbaar,
o van alle kanten goed zichtbaar, ook bij minder goed weer,
o mag het zicht vanuit de auto niet belemmeren.
a
agina 1 van 2
---
· Om misbruik te voorkomen dient het begrip `rouwstoet' helder Datum
gedefinieerd en in de regelgeving vastgelegd te worden.
· Vanuit de brancheorganisaties zelf is aangegeven dat het te risicovol is Ons kenmerk
om de volgauto's van een rouwstoet toe te staan door rood licht te rijden, VENW/DGMO-2009/3440
ook als het eerste voertuig door groen is gereden. Bovendien zal het door
rood rijden van volgauto's problemen geven bij verkeerslichten met
roodlichtcamera's. De bestuurders van deze volgauto's zullen immers een
bekeuring thuisgestuurd krijgen, terwijl zij indien de desbetreffende
regel veranderd zou worden - geen overtreding hebben begaan. Ik zal
met de brancheorganisaties bezien hoe mijn ministerie kan bijdragen aan
de verdere verhoging van de awareness van de chauffeurs van de
begrafenisondernemers. Dit teneinde, door anticiperend rijgedrag bij
nadering van stoplichten, dit probleem in de praktijk zoveel als mogelijk
te voorkomen.
De uitvaartbranche is blijvend betrokken bij de voorbereidingen, onder meer bij
de productie van het herkenningsteken en de communicatie over de herinvoering
van het verbod. Aldus vindt de implementatie door de uitvaartbranche zorgvuldig
plaats.
Rekening houdend met deze aanpak is de wijziging van de regelgeving ter hand
genomen en zijn enkele uniforme herkenningstekens ontworpen. Deze
herkenningstekens worden thans getest. Ter illustratie is één van de ontwerpen
bijgevoegd. Het is mijn intentie dat de regelgeving in het voorjaar van 2010
gereed is.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
Pagina 2 van 2
Ministerie van Verkeer en Waterstaat