Invoeren taalkennisvoorziening | Persoonsgebonden
inburgeringsbudget | Signalen en ontwikkelingen | Maatwerk in
wijk/buurt
2009-052 Adviesaanvraag wijziging inburgeringsbeleid
Op 26 maart jl. ontvingen wij uw adviesaanvraag over uw voorgenomen
wijziging van het inburgeringsbeleid en daarmee ook de wijziging van
de verordening Wet Inburgering. In deze brief gaan wij puntsgewijs in
op de voorgenomen wijziging van het beleid. Tevens willen wij dit
schrijven gebruiken om uw aandacht te vragen voor signalen die wij
ontvangen vanuit de gemeenschap en voor toekomstige ontwikkeling op
het terrein van inburgering.
Zorgvuldig formuleren
Vooraf willen wij u vragen om stil te staan bij het volgende. In de
stukken die u naar buiten brengt over het inburgerings- en
integratiebeleid schrijft u de successen die zijn behaald,
bijvoorbeeld dat 95% van de inburgeraars het inburgeringsexamen heeft
behaald, toe aan uw eigen inzet. U vergeet daarbij te vermelden dat
dit succes mede te danken is aan de inspanningen van de inburgeraars.
In uw stukken vermeldt u ook dat achteraf minder mensen moeten
inburgeren dan op de lijst met potentieel inburgeraars, die u van het
Ministerie heeft ontvangen, stonden vermeld. De voornaamste reden
hiervoor, dat circa 30% van de potentiële inburgeraars het niveau van
de Wet Inburgering heeft bereikt, laat u achterwege. Als u het
vervolgens heeft over het persoonsgebonden inburgeringsbudget dan gaat
het als snel over mogelijke fraude van inburgeraars. Dit terwijl de
bedragen direct worden betaald aan scholen met een keurmerk. Deze
negatieve insteek kan de beeldvorming over inburgeraars onnodig
negatief beïnvloeden. Wij adviseren u daarom om zorgvuldig te zijn in
uw formulering en onnodige negatieve toonzetting zoveel mogelijk te
vermijden.
Invoeren vaststellingsstelsel
De Integratieraad is van mening dat het inburgeren in de Nederlandse
maatschappij als de eigen verantwoordelijkheid van de inburgeraar
gezien moet worden. De inburgeraar zal daarbij de ruimte en de
vrijheid moeten krijgen om zijn/haar eigen weg te vinden. De gemeente
Zwolle zal de inburgeraar daarbij zoveel mogelijk moeten ondersteunen.
Wij adviseren u om het gebruik van het vaststellingsstelsel als
instrument om inburgering te motiveren zo veel mogelijk te vermijden.
Wij stellen u voor om een andere werkwijze te hanteren om
inburgeringsplichtige te motiveren om in te burgeren. De hoofdlijnen
van deze werkwijze bestaan uit het leveren van maatwerk, het goed
informeren en het adviseren van de inburgeraar en pas als laatste, het
handhaven.
Bij het leveren van maatwerk denken wij niet alleen aan het bieden van
een inburgeringstraject. Het omvat meer. De inburgeringstrajecten
sluiten nu nog niet altijd aan op andere verplichtingen die de
inburgeraar heeft zoals werk, school of de opvoeding. Wij adviseren u
om de inburgeringsvoorzieningen te laten aansluiten op de andere
verplichtingen die de inburgeraar heeft zodat de inburgeraar het
inburgeren niet hoeft uit te stellen vanwege andere verplichtingen.
Wij zijn van mening dat ook bij het informeren en adviseren van de
inburgeraar nog winst te behalen is. Wij adviseren u om zo vroeg
mogelijk te starten met het aanbieden van informatie over inburgering
en inburgeringsvoorzieningen. De informatieverstrekking en het aanbod
van voorzieningen kan al starten bij de vergunninghouders die wonen in
een asielzoekerscentrum en van wie bekend is dat ze in Zwolle gaan
wonen, maar die nog wachten op een woning. Tevens adviseren wij u de
inburgeringsplichtige tijdens het inburgeren strak te coachen en
regelmatig (eens in de 3 maanden) uitnodigen om te informeren naar de
start en de voortgang van het inburgeringstraject in plaats van één
maal in de zes maanden telefonische contact te leggen zoals nu het
geval is. In deze gesprekken kan de inburgeraar mogelijke bezwaren om
een inburgeringstraject te starten naar voren brengen en kunt u
ondersteuning aanbieden. Ook kunt u de consequenties van uitstelgedrag
aan de inburgeringsplichtige kenbaar maken. Wij adviseren u verder om
bij het verstrekken van informatie aan inburgeringsplichtigen rekening
te houden met het mogelijke gebrek aan kennis van de Nederlandse taal.
Het is belangrijk voor de inburgeraar dat hij begrijpt wat er van hem
verwacht wordt.
Wij verwachten dat met intensieve begeleiding en coachen van de
inburgeringsplichtige het gebruik van het vaststellingstelsel
nauwelijks nodig zal zijn. Mocht een inburgeringsplichtige ook na deze
periode van begeleiding niet zelf zijn verantwoordelijkheid nemen om
een inburgeringstraject te starten en dit moet blijken uit een
zorgvuldig bijgehouden dossier, dan zou u onzes inziens gebruik kunnen
maken van het vaststellingsstelsel. Wij adviseren u voordat u tot de
inzet van dit instrument overgaat dit aan te kondigen bij de
inburgeraar in een handhavingsgesprek, de finale kans voor de
inburgeraar om zijn eigen verantwoordelijkheid te nemen.
Ten aanzien van handhaving en het vaststellingstelsel willen wij u
erop attenderen dat er altijd een groep inburgeraars zal zijn die het
inburgeringstraject niet voldoende zal kunnen afronden omdat ze gezien
hun leerbaarheid, leeftijd of gezondheid hun maximale leerprestaties
hebben bereikt. Wij adviseren uw beleid voor deze bijzondere groep in
uw voorstel op te nemen.
Invoeren taalkennisvoorziening
Wij kunnen ons vinden in uw voornemen om inburgeraars die een
Mbo-opleiding (gaan) volgen taallessen te bieden, maar wij zijn
verrast dat u hiervoor een nieuwe taalkennisvoorziening wilt
instellen. Wij weten dat er in Zwolle al diverse
taalkennisvoorzieningen worden aangeboden op verschillende niveaus.
Daarnaast kan een inburgeraar een geïntegreerd inburgeringstraject
volgen. Een Mbo-opleiding kan ook onderdeel uitmaken van zo`n
geïntegreerd inburgeringstraject. Als u uw voornemen handhaaft om een
extra taalkennisvoorziening in te voeren, dan geven wij u in
overweging om helderheid te geven over waarom u deze investering in
een extra taalvoorziening noodzakelijk acht binnen het huidige aanbod.
Persoonsgebonden inburgeringsbudget
Wij ondersteunen uw voornemen om een persoonsgebonden
inburgeringsbudget in te voeren. Wij adviseren u hierbij de
mogelijkheden te onderzoeken om inburgeraars die al zelf een traject
hebben ingekocht onder deze regeling te brengen. Wij denken hierbij
aan het overnemen van het traject dat een inburgeraar al gestart is,
maar ook het overnemen van de lening van degene die zelf een traject
gestart is en dit traject heeft afgerond.
Signalen en ontwikkelingen
Een onderdeel van het inburgeringsexamen is het werven van een
portfolio waarbij in het uiterste geval de inburgeraar dertig
handtekening moet verzamelen. In het portfolio wordt schriftelijk
vastgelegd welke gesprekken een inburgeraar in de praktijk heeft
gevoerd. Te denken valt hierbij aan een bezoek aan de huisarts, de
school, politieagent de groenteman om de hoek etc. Veel bedrijven,
instellingen en instanties zijn er niet van op de hoogte dat
inburgeraars deze gesprekken moeten vastleggen en dat hierbij hun
medewerking wordt verlangd. Dit leidt soms tot pijnlijke situatie voor
de inburgeraar. Integratie en ook inburgering is een wederkerig
proces. Wij adviseren u dan ook om niet alleen de plicht te leggen bij
de inburgeraar om een portfolio te werven, maar ook bedrijven,
instellingen en instanties in Zwolle hierover te informeren zodat zij
hun medewerking kunnen verlenen aan het vullen van het portfolio van
de inburgeraars en hiermee bijdragen aan het afronden van het
inburgeringsexamen van deze Zwollenaren.
Maatwerk in wijk/buurt
Een inburgeringstraject volg je op school, maar het eigenlijke
inburgeren gebeurt in de wijk. Wij adviseren u om de mogelijkheden te
onderzoeken om in een aantal wijken in Zwolle wekelijks spreekuur over
inburgering te houden. Dit spreekuur zal een laagdrempelige
voorziening kunnen zijn waar inburgeraars met hun vragen over
inburgering terecht kunnen. Bij dit punt zal informatie gegeven kunnen
worden over voorzieningen en activiteiten in de wijk. De inburgeraars
leren op deze wijze hun wijk beter kennen, zijn op de hoogte van en
kunnen deelnemen aan activiteiten in de wijk en ontmoeten
buurtbewoners bij het spreekuur of bij de verschillende activiteiten.
Op deze wijze kan de inburgeraar beter participeren en zijn sociale
redzaamheid vergroten. Een bijkomend voordeel is dat u, met het
instellen van een spreekuur op wijkniveau, tevens publiciteit aan
inburgering geeft waardoor een wervend effect ontstaat.
Bron: Afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling
Datum van 15-07-2009 tot 14-07-2010
* dagelijks bestuur
* college van B&W
* burgemeester
* wethouders
* burgerjaarverslag
* collegeakkoord
* collegevergaderingen
* algemeen bestuur
* de gemeenteraad
* agenda's en verslagen
* adviesraden
* cliëntenraad sozawe
* integratieraad
* jongerenraad
* wmo cliëntenraad
* wvg cliëntenraad
Gemeente Zwolle