Cap Gemini Nederland
PERSBERICHT
Utrecht, 16 juli 2009
Capgemini Nederland introduceert 'Nieuwe Werken'
Utrecht, 16 juli 2009 - Vrijheid en flexibiliteit om werk te plannen en uit te voeren op de meest geschikte locatie. Thuis, bij de klant of op een van de diverse meeting points verspreid over het land. Capgemini Nederland lanceert onder de noemer A New Way of Working een innovatief en duurzaam programma voor medewerkers gericht op het bereiken van een betere balans tussen werk, privé en mobiliteit. Het programma omvat een aantal samenhangende maatregelen en initiatieven die een andere houding moeten bewerkstelligen tegenover werken, reizen en de manier van samenwerken met klanten en collega's.
Medewerkers kunnen per dag een locatie en werktijd kiezen in overeenstemming met de werkzaamheden. Dit kan thuis zijn, bij de klant, op het hoofdkantoor van Capgemini Nederland in Utrecht of op een van de meeting points van Capgemini in het land. Meeting points zijn regionale kantoren van Capgemini, meestal gevestigd in de nabijheid van een grote klant. Inmiddels heeft Capgemini meeting points geopend in Heerlen, Groningen, Utrecht en Amsterdam. De opening van nieuwe meeting points staat later dit jaar gepland in Voorburg, Eindhoven en Apeldoorn. Meeting points zijn goed bereikbaar, met voldoende parkeergelegenheid en kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt voor workshops, vergaderingen en beoordelingsgesprekken. Daarnaast zijn, exclusief voor een groot project of een grote klant, drie aparte locaties beschikbaar in respectievelijk Eindhoven, Den Bosch and Amersfoort. Capgemini Nederland regelt voorzieningen en IT-faciliteiten. De medewerker draagt de verantwoordelijkheid voor een effectief en redelijk gebruik van de aangeboden voorzieningen.
"Veel van onze klanten nemen soortgelijke initiatieven met betrekking tot hun eigen medewerkers, waarbij het aantal vaste werkplekken vermindert en alternatieve manieren van werken worden aangeboden. Vaak als onderdeel van een breder MVO-programma. Zij verwelkomen een business partner die ook dergelijke initiatieven neemt en zo bijdraagt aan een efficiëntere benutting van kantoorruimte," zegt Kaeso de Jager, lid van het Capgemini management team in Nederland.
Het belangrijkste voordeel van het New Way of Working-concept voor Capgemini is dat medewerkers meer vrijheid en flexibiliteit hebben om hun werk te doen op de best mogelijke locatie. Dit betekent een efficiëntere manier van werken, omdat minder tijd verloren gaat met woon-werkverkeer en files. Daar tegenover staat de mogelijkheid een betere work-life balance te realiseren. Capgemini neemt zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid door rekening te houden met de impact van de eigen activiteiten op klanten, leveranciers, medewerkers, aandeelhouders, andere belanghebbenden en het milieu. New Way of Working zorgt ervoor dat de organisatie als geheel op een maatschappelijk verantwoorde manier kan acteren, door de negatieve effecten van reizen, energieverbruik en files te beperken. Capgemini Nederland heeft als doelstelling geformuleerd om woon-werkverkeer gemiddeld met 20-25 procent te verminderen door medewerkers eigen werktijden en werklocatie te laten kiezen. Nu verbruikt Capgemini dagelijks ongeveer 41.000 liter brandstof, produceert het 105.000 kg CO2 en is verantwoordelijk voor 16 kilometer file in Nederland. Jaarlijks verbruikt Capgemini in Nederland 9,7 miljoen liter brandstof, produceert het 25.000 ton CO2 en veroorzaakt 3.700 kilometer aan file.
Einde bericht
Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties en veranderingsprocessen van zijn klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van consulting-, technology- en outsourcingdiensten, die vrijheid creëren in het ondernemerschap van de klanten. Daarbij werkt Capgemini op een onderscheidende manier - the Collaborative Business Experience(TM) - samen met zijn klanten aan het behalen van snellere en betere resultaten. Bovendien wordt gebruikgemaakt van het eigen wereldwijde leveringsmodel Rightshore®, met als doel de juiste balans te bieden in het beste talent van verschillende locaties dat als een team samenwerkt om de optimale oplossing voor klanten te creëren en leveren. Capgemini heeft vestigingen in meer dan 30 landen en heeft wereldwijd meer dan 90.000 medewerkers in dienst. De organisatie realiseerde in 2008 een omzet van 8,7 miljard euro. Meer informatie is beschikbaar op
Rightshore® is een gedeponeerd handelsmerk van Capgemini.
Cap Gemini Nederland