Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
McDonald's Nederland ziet tweede
helft 2009 met vertrouwen tegemoet
Voedselkwaliteit, duurzaamheid en
maatschappelijke initiatieven staan centraal
Amsterdam, 16 juli 2009
- McDonald's kijkt met
een goed gevoel terug op 2008 en de eerste 6 maanden van 2009. De verwachtingen
voor de rest van 2009 zijn optimistisch. Nieuwe en gerestylede restaurants
zorgen voor omzetgroei en extra arbeidsplaatsen. Het jaar zal verder in het
teken staan van nadere invulling van de kwaliteitsstrategie Good Food Fast.
Drie punten hebben daarbij speciaal de aandacht: een grootscheepse campagne
rond voedselkwaliteit, duurzaamheid en verschillende maatschappelijke
initiatieven, waaronder samenwerking met het Jeugdsportfonds en Stichting Kids
in Balance. Dat maakte Jo Sempels, Algemeen Directeur van McDonald's
Nederland, vandaag bekend tijdens een persbijeenkomst op het hoofdkantoor in
Amsterdam.
Tot eind mei 2009 steeg de omzet met
3,5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Op basis van deze resultaten
gaat McDonald's uit van een verdere groei in 2009.
Extra werkgelegenheid
De afgelopen tijd zijn restaurants
geopend in Batavia Stad, Harlingen en Alphen aan den Rijn. Op 25 juli opent een
restaurant met McDrive in Utrecht Leidsche Rijn zijn deuren. Hiermee levert
McDonald's ook een belangrijke bijdrage aan de werkgelegenheid. De nieuwe
restaurants bieden samen met een aantal uitgebreide en verbouwde restaurants in
2009 extra werkgelegenheid aan ruim 300 mensen.
Grootscheepse campagne over
voedselkwaliteit
De positieve resultaten zijn voor
McDonald's reden om door te gaan met de uitrol van de kwaliteitsstrategie
Good Food Fast, waarbij het draait om kwaliteit op alle fronten. Bij
McDonald's zijn alle producten en ingrediënten van de hoogste kwaliteit.
Alle producten worden bovendien met de grootste zorg bereid. Dat wil McDonald's
de komende jaren meer gaan benadrukken. McDonald's gaat actief informeren
over de aspecten kwaliteit, herkomst en bereiding van de burgers. Die zijn
gemaakt van 100% puur rundvlees van de mooiste stukken van de koe, waar bij de
bereiding alleen peper en zout aan wordt toegevoegd. De koeien zijn afkomstig
uit Nederland en andere Europese landen en hebben niet alleen binnen maar ook
buiten staan grazen. Dit zal onder de aandacht worden gebracht met een
grootscheepse campagne: Hoe meer je weet, hoe lekkerder je eet, die 28
juli van start gaat. De campagne laat een nieuwe aanpak zien richting de
consument. Naast een tv-commercial zal ook de website een belangrijke rol
spelen.
Duurzaam ketenbeleid
Onder Good Food Fast verstaat
McDonald's ook duurzaam ketenbeleid. McDonald's Europa heeft
hiervoor in juni het Flagship Farm-programma gelanceerd. Voor diverse
productcategorieën, zoals rundvlees, sla, melk en brood, zijn binnen Europa
Flagship Farms benoemd. Bij dit project zijn boeren en boerderijen betrokken die
op vooruitstrevende en duurzame manier hun bedrijf runnen. Het doel is dat deze
boeren hun duurzame landbouwmethoden delen met de andere leveranciers van
McDonald's, zodat deze worden gepromoot en verspreid binnen het netwerk.
In Nederland is een Friese boerderij aangewezen als Flagship Farm. Deze
boerderij levert de melk voor het ijs en de milkshakes van McDonald's.
Samenwerking met Jeugdsportfonds en
Kids in Balance
Als familierestaurant gaat
McDonald's in 2009 verschillende maatschappelijke initiatieven ontwikkelen
die gericht zijn op gezinnen. Dat gebeurt vooral op het gebied van een
evenwichtige leefstijl. McDonald's gaat onder meer samenwerken met het
Jeugdsportfonds en Stichting Kids in Balance. Het Jeugdsportfonds betaalt het
lidmaatschap van een sportclub voor kinderen die uit een gezin komen dat
daarvoor niet genoeg geld heeft. Stichting Kids in Balance leert kinderen
de juiste keuzes te maken op het
gebied van voeding en beweging.
Deze activiteiten sluiten goed aan bij het streven van McDonald's om een
evenwichtige leefstijl te stimuleren. McDonald's zal beide organisaties
niet alleen financieel maar bijvoorbeeld ook op het gebied van communicatie
ondersteunen.
---