ProRail
Persbericht
15-07-2009
De openbaarvervoerterminal Rotterdam Centraal gegund
Woensdag 15 juli 2009 hebben ProRail en TBI Infra het contract
ondertekend voor de bouw van de openbaarvervoerterminal Rotterdam
Centraal. De bouw van de OV terminal gaat direct na de bouwvak van
start en zal in 2012 worden opgeleverd. Met de gunning is een bedrag
van ongeveer ⬠135 miljoen gemoeid. Rotterdam Centraal is de eerste
van de zes nieuwe sleutelprojecten (NSP) die door ProRail wordt
gegund. Ter gelegenheid van de gunning overhandigden ProRail en NS de
letters van âCENTRAAL STATIONâ van architect Sybold van Ravesteyn aan
wethouder Hans Vervat (verkeer en vervoer) van de gemeente Rotterdam.
De nieuwbouw van Rotterdam Centraal is noodzakelijk omdat het aantal
reizigers door de komst van de Randstadrail en de HSL, naar
verwachting de komende 15 jaar zal stijgen van 110.000 naar 330.000.
De nieuwe OV terminal zal ruim, overzichtelijk en comfortabel zijn
voor deze grote aantallen reizigers.
âDe start bouw van de OV terminal is niet alleen een belangrijke
mijlpaal voor Rotterdam, maar voor heel Nederland. Binnen drie jaar is
de directe omgeving van het Centraal Station, het Centraal District
Rotterdam, één van de drie best bereikbare OV- locaties van
Nederland en daarmee één van de meest aantrekkelijke internationale
vestigingslocaties. Niet alleen ligt Schiphol straks op minder dan 20
minuten reistijd, ook is Brussel binnen een uur en Parijs binnen 2,5
uur te bereizenâ aldus wethouder Hans Vervat.
ProRail heeft het zogenaamde âspoorsâ gedeelte van de OV terminal
gegund. Dit gedeelte bestaat uit de grote integrale sporenkap over de
sporen, de brede reizigerstunnel, kantoren en de afbouw van de nieuwe
stationshal. De gemeente Rotterdam is verantwoordelijk voor de bouw
van het casco van de stationshal. Deze wordt dit najaar aanbesteed.
Het station blijft tijdens de bouw gewoon open. In 2007 werd het
hoogwaardige tijdelijke station in gebruik genomen, voorafgaand aan de
sloop van het oude station.
Leerwerkterrein voor jongeren
De bouw van de OV terminal levert de komende jaren 350 manjaren aan
directe arbeidsplaatsen op. Belangrijk onderdeel daarin vormen de
leer-werkplekken voor jongeren. In samenwerking met Fundeon zijn
minimaal 5 leerling bouwplaatsen per jaar opgenomen in het contract
met de aannemer. Deze leerling bouwplaatsen zijn exclusief bestemd
voor werkloze jongeren uit de aan het station grenzende
Provenierswijk.
Duurzame OV terminal
In het ontwerp worden verschillende duurzaamheidmaatregelen toegepast
als het gaat om energiegebruik en materiaalgebruik. De integrale
sporenkap van de OV terminal wordt voorbereid op de toepassing van
zonne-energie doormiddel van PV cellen. De verwachting is dat de
verlichting van de OV terminal kan plaatsvinden op basis van met
zonne-energie gewonnen stroom.
Samenwerking
âTeam CSâ is verantwoordelijk voor het ontwerp van Rotterdam Centraal.
In Team CS werken de architectenbureaus Meyer en Van Schooten, Benthem
Crouwel en West 8 samen.
Architect Rotterdam Centraal: Benthem Crouwel