ProRail

Persbericht

15-07-2009

De openbaarvervoerterminal Rotterdam Centraal gegund

Woensdag 15 juli 2009 hebben ProRail en TBI Infra het contract ondertekend voor de bouw van de openbaarvervoerterminal Rotterdam Centraal. De bouw van de OV terminal gaat direct na de bouwvak van start en zal in 2012 worden opgeleverd. Met de gunning is een bedrag van ongeveer ⬠135 miljoen gemoeid. Rotterdam Centraal is de eerste van de zes nieuwe sleutelprojecten (NSP) die door ProRail wordt gegund. Ter gelegenheid van de gunning overhandigden ProRail en NS de letters van âCENTRAAL STATIONâ van architect Sybold van Ravesteyn aan wethouder Hans Vervat (verkeer en vervoer) van de gemeente Rotterdam.

De nieuwbouw van Rotterdam Centraal is noodzakelijk omdat het aantal reizigers door de komst van de Randstadrail en de HSL, naar verwachting de komende 15 jaar zal stijgen van 110.000 naar 330.000. De nieuwe OV terminal zal ruim, overzichtelijk en comfortabel zijn voor deze grote aantallen reizigers.

âDe start bouw van de OV terminal is niet alleen een belangrijke mijlpaal voor Rotterdam, maar voor heel Nederland. Binnen drie jaar is de directe omgeving van het Centraal Station, het Centraal District Rotterdam, één van de drie best bereikbare OV- locaties van Nederland en daarmee één van de meest aantrekkelijke internationale vestigingslocaties. Niet alleen ligt Schiphol straks op minder dan 20 minuten reistijd, ook is Brussel binnen een uur en Parijs binnen 2,5 uur te bereizenâ aldus wethouder Hans Vervat.

ProRail heeft het zogenaamde âspoorsâ gedeelte van de OV terminal gegund. Dit gedeelte bestaat uit de grote integrale sporenkap over de sporen, de brede reizigerstunnel, kantoren en de afbouw van de nieuwe stationshal. De gemeente Rotterdam is verantwoordelijk voor de bouw van het casco van de stationshal. Deze wordt dit najaar aanbesteed. Het station blijft tijdens de bouw gewoon open. In 2007 werd het hoogwaardige tijdelijke station in gebruik genomen, voorafgaand aan de sloop van het oude station.

Leerwerkterrein voor jongeren

De bouw van de OV terminal levert de komende jaren 350 manjaren aan directe arbeidsplaatsen op. Belangrijk onderdeel daarin vormen de leer-werkplekken voor jongeren. In samenwerking met Fundeon zijn minimaal 5 leerling bouwplaatsen per jaar opgenomen in het contract met de aannemer. Deze leerling bouwplaatsen zijn exclusief bestemd voor werkloze jongeren uit de aan het station grenzende Provenierswijk.

Duurzame OV terminal

In het ontwerp worden verschillende duurzaamheidmaatregelen toegepast als het gaat om energiegebruik en materiaalgebruik. De integrale sporenkap van de OV terminal wordt voorbereid op de toepassing van zonne-energie doormiddel van PV cellen. De verwachting is dat de verlichting van de OV terminal kan plaatsvinden op basis van met zonne-energie gewonnen stroom.

Samenwerking

âTeam CSâ is verantwoordelijk voor het ontwerp van Rotterdam Centraal. In Team CS werken de architectenbureaus Meyer en Van Schooten, Benthem Crouwel en West 8 samen.

Architect Rotterdam Centraal: Benthem Crouwel