Gemeente Harderwijk
Harderwijk betreedt internationale markt
15/07/2009
Harderwijk zet zich steeds meer op de kaart als Hanzestad. De Hanze
('groep') was tijdens de middeleeuwen een samenwerkingsverband van
handelaren en steden. Zo probeerden ze hun handel te beschermen en uit
te breiden. Ook Harderwijk behoorde ertoe, met het oog op de handel
met Duitsland en de Oostzeelanden.
Vooral in Duitsland is de Hanze een kwaliteitsbegrip. Zo dragen alle
Hanzesteden daar met trots op kentekenplaten van autoâs de H (HH =
Hanzestad Hamburg, HB = Hanzestad Bremen). Ook veel merknamen van
kwaliteitsproducten zoals Lufthansa en Hansaplast zijn hieraan
ontleend. De steden ontmoeten elkaar jaarlijks, zoals onlangs in de
Russische Hanzestad Novgorod. Daarnaast hebben veel steden ook eigen
Hanze-evenementen. Harderwijk heeft tegenwoordig zân Hanze(woens)dagen
van de Ondernemervereniging Binnenstad.
Hanzesteden
Dankzij een intensieve lobby van Johan van der Sluis van de
Ondernemers Binnenstad en de Stichting Harderwijk Recreatie & Toerisme
(HaRT) is deze week Manfred Schurkamp bij ons op bezoek. Hij is
voorzitter van de Westfälischer Hansebund, waarin 43 Duitse
Hanzesteden samenwerken. Als eregast opende hij gisteren samen met
burgemeester John Berends de eerste van vier wekelijkse Harderwijkse
Hanzedagen.
Doel is om Harderwijk ook in het buitenland onder de aandacht van de
toerist te brengen, bijvoorbeeld op Hanzefestiviteiten daar.
Harderwijk heeft initiatieven ontwikkeld voor een toeristisch
arrangement met o.a. hotelovernachtingen, Dolfinarium, Zwaluwehoeve en
een stadswandeling. De heer Schürkamp bezoekt ook andere Harderwijkse
toppers. Zo wordt de Hanze van zomaar een woord een profijtelijk
marketinginstrument.
____________________