Gemeente Harderwijk


Harderwijk betreedt internationale markt

15/07/2009

Harderwijk zet zich steeds meer op de kaart als Hanzestad. De Hanze ('groep') was tijdens de middeleeuwen een samenwerkingsverband van handelaren en steden. Zo probeerden ze hun handel te beschermen en uit te breiden. Ook Harderwijk behoorde ertoe, met het oog op de handel met Duitsland en de Oostzeelanden.

Vooral in Duitsland is de Hanze een kwaliteitsbegrip. Zo dragen alle Hanzesteden daar met trots op kentekenplaten van autoâs de H (HH = Hanzestad Hamburg, HB = Hanzestad Bremen). Ook veel merknamen van kwaliteitsproducten zoals Lufthansa en Hansaplast zijn hieraan ontleend. De steden ontmoeten elkaar jaarlijks, zoals onlangs in de Russische Hanzestad Novgorod. Daarnaast hebben veel steden ook eigen Hanze-evenementen. Harderwijk heeft tegenwoordig zân Hanze(woens)dagen van de Ondernemervereniging Binnenstad.

Hanzesteden
Dankzij een intensieve lobby van Johan van der Sluis van de Ondernemers Binnenstad en de Stichting Harderwijk Recreatie & Toerisme (HaRT) is deze week Manfred Schurkamp bij ons op bezoek. Hij is voorzitter van de Westfälischer Hansebund, waarin 43 Duitse Hanzesteden samenwerken. Als eregast opende hij gisteren samen met burgemeester John Berends de eerste van vier wekelijkse Harderwijkse Hanzedagen.

Doel is om Harderwijk ook in het buitenland onder de aandacht van de toerist te brengen, bijvoorbeeld op Hanzefestiviteiten daar. Harderwijk heeft initiatieven ontwikkeld voor een toeristisch arrangement met o.a. hotelovernachtingen, Dolfinarium, Zwaluwehoeve en een stadswandeling. De heer Schürkamp bezoekt ook andere Harderwijkse toppers. Zo wordt de Hanze van zomaar een woord een profijtelijk marketinginstrument.


____________________