Antwoord op vragen over de postbezorging in de wijk Transvaal > Retouradres Postbus 20101 2500 EC Den Haag De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Directoraat-Generaal Energie en Telecom Binnenhof 4 Directie Telecommarkt 2513 AA `s-GRAVENHAGE Bezuidenhoutseweg 30 Postbus 20101 2500 EC Den Haag T 070-3798911 (algemeen) www.ez.nl Behandeld door G. Aerts T 070 379 63 66 F 070 379 70 41 g.aerts@minez.nl Datum 14 juli 2009 Ons kenmerk ET/TM / 9121961 Betreft Antwoord op vragen over de postbezorging in de wijk Transvaal Uw kenmerk 2009Z12371 Hierbij stuur ik u de antwoorden op de vragen van de leden Vos en Heijnen (beiden PvdA) van 25 juni 2009 aan de staatssecretaris van Economische Zaken over de postbezorging in de wijk Transvaal. 1 Bent u op de hoogte van het artikel "En toen knapte er iets" waarin wordt beweerd dat de postbezorging door TNT Post in de wijk Transvaal te Den Haag niet naar behoren verloopt?1 Antwoord Ja 2 Is het waar dat de post in Transvaal regelmatig op het verkeerde adres, te laat of helemaal niet wordt bezorgd? Antwoord Naar aanleiding van uw vragen heb ik inlichtingen ingewonnen bij TNT Post. In de tweede helft van 2008 en eerder dit jaar zijn er inderdaad problemen met de postbezorging in de wijk Transvaal geweest. Een postbezorger heeft om nog onduidelijke redenen vanaf zomer 2008 incidenteel post achtergehouden bestemd voor bewoners in een deel van Transvaal. Bij ontdekking daarvan door TNT Post is de postbezorger onmiddellijk ontslagen. De niet-bezorgde post is in het huis van de postbezorger aangetroffen en met een begeleidende excuusbrief in februari naar de geadresseerden gestuurd. De postbezorger is vervangen, maar vervolgens zijn door de vervanger de nodige bestelfouten gemaakt, hetgeen wederom tot klachten heeft geleid en tot ontslag. Daarna is het volgens TNT Post nog maar één keer misgegaan. De post die op enkele adressen zaterdag 20 juni besteld had moeten worden, werd pas op maandag 22 juni bezorgd als gevolg van de invoering van een nieuw dienstrooster met veranderde logistieke afspraken op het bestelkantoor. 1 Algemeen Dagblad, 16 juni 1009 http://www.ad.nl/denhaag/stad/3294963/lsquoEn_toen_knapte_er_ietsrsquo.html Pagina 1 van 2 Directoraat-Generaal Energie en Telecom Directie Telecommarkt TNT hoopt dat de problemen in `Transvaal' nu zijn opgelost en zal de kwaliteit van Ons Kenmerk de postbezorging in de wijk Transvaal nauwgezet volgen. ET/TM / 9121961 3 Is het waar dat de post door kinderen jonger dan veertien jaar wordt bezorgd? Zo ja, wat is uw mening hierover? Antwoord Door TNT Post wordt voor postbezorgers van geadresseerde post een leeftijd van ten minste 16 jaar gehanteerd. Dat lijkt mij een juiste benadering, omdat geadresseerde post met de nodige zorgvuldigheid moet worden bezorgd vanwege het briefgeheim. 4 In antwoord op Kamervragen van 31 maart 20092 over het bericht dat TNT overweegt om postbezorging voor een deel van de week uit te besteden heeft u geantwoord dat de eisen ten aanzien van de kwaliteit van dienstverlening van de universele dienst zijn vastgelegd in de Postwet 2009 en dat TNT Post BV verantwoordelijk is voor deze universele dienst. Bent u van mening dat TNT Post BV zijn taak naar behoren uitvoert? Zo nee, waarom niet? Zo ja, waarom wel? 5 Welke maatregelen zou u kunnen nemen om dergelijke misstanden in de postbezorging tegen te gaan? Bent u voornemens deze maatregelen uit te voeren? Zo nee, waarom niet? Antwoord 4 en 5 Ik heb niet de indruk dat er structureel misstanden zijn met de postbezorging bij TNT Post, het gaat eerder in dit geval om een betreurenswaardige samenloop van omstandigheden. Het zal nooit volledig te voorkomen zijn dat een individuele postbode of bezorger zijn werk niet of niet goed doet. TNT Post heeft, afgaande op de verschafte inlichtingen, zelf het nodige in het werk gesteld om de problemen de wereld uit te helpen. Daarnaast is het zo dat bij klachtmeldingen over post die niet aangekomen is, de postcode van het besteladres in het klachtsysteem van TNT Post wordt opgeslagen. Als voor een postcodegebied meer dan incidenteel klachten worden geconstateerd, kan gericht worden ingegrepen door TNT Post. De eisen ten aanzien van de kwaliteit van de universele dienst zijn duidelijk en vastgelegd in de Postwet 2009. Het is aan de OPTA om deze kwaliteit van de universele dienstverlening te bewaken en zo nodig corrigerend op te treden. (w.g.) drs. F. Heemskerk Staatssecretaris van Economische Zaken 2 Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2008-2009, nr. 2251 Pagina 2 van 2---- --
Ministerie van Economische Zaken