Antwoorden op Kamervragen over de verslechterde betalingsmoraal voor het MKB
Kamervragen | 15-07-2009 | Uitvoering
Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
Ons kenmerk: DGB/2009/3645 U
Uw brief (kenmerk): 26 juni 2009 2009Z12490
Betreft: Beantwoording kamervragen van het lid Verdonk
Geachte Voorzitter,
Hierbij doe ik u toekomen de antwoorden op de vragen van het lid
Verdonk over de gevolgen van de verslechterde betalingsmoraal voor het
MKB.
Hoogachtend,
de staatssecretaris van Financiën,
mr. drs. J.C. de Jager
Vragen van het lid Verdonk (Verdonk) aan de Staatssecretaris van
Financiën over de gevolgen van de verslechterde betalingsmoraal voor
het MKB. (Ingezonden 26 juni 2009)
Vraag 1
Bent u bekend met het feit dat vanwege de slechte financiële situatie
veel bedrijven, instanties en individuen rekeningen aan andere
bedrijven niet tijdig kunnen betalen? Bent u bekend met het gegeven
dat de betalingsmoraal hiermee is verslechterd tot 45 en in sommige
gevallen 60 dagen?
Antwoord Vraag 1
Het is mij bekend dat vanwege de slechte financiële situatie het
voorkomt dat rekeningen aan bedrijven later worden betaald.
Vraag 2
Bent u bekend met het feit dat vanwege de hierboven beschreven
ontstane situatie veel bedrijven geen mogelijkheid hebben hun BTW
betaling tijdig te realiseren, wat hoge boetes van de Belastingdienst
tot gevolg kan hebben?
Antwoord Vraag 2
Het is mij bekend dat bedrijven in toenemende mate problemen hebben
met het aan de Belastingdienst betalen van de door hen verschuldigde
omzetbelasting als gevolg van het feit dat afnemers hun betalingen
uitstellen.
Vraag 3
Deelt u de mening dat de door u afgekondigde maatregelen op dit
gebied, waarbij ondernemers per kwartaal aangifte kunnen doen mits zij
minder dan EUR15.000 moeten afdragen, ontoereikend zijn? Bent u bereid
op dit gebied meer maatregelen te nemen om het MKB tegemoet te komen
en ervoor te zorgen dat veel bedrijven niet kopje onder gaan? Zo ja,
welke? Bent u bereid de uitstel van betaling van BTW voor
ondernemingen te verruimen?
Antwoord Vraag 3
Aan mijn maatregel is nu juist géén grens verbonden. Met andere
woorden: alle ondernemers in Nederland kunnen door mijn tijdelijke
maatregel opteren voor een kwartaalaangifte, ongeacht de grootte van
de omzet. Dit is een generieke en relatief eenvoudige regeling om de
kasstroom van ondernemers te versterken. Het levert bovendien een
bijdrage aan de reductie van de administratieve lasten. Per 1 juli jl.
zijn al ruim 55.000 ondernemers die voor de omzetbelasting
maandaangifte doen en op maandbasis omzetbelasting afdragen, op hun
verzoek door de Belastingdienst naar kwartaalaangifte gezet. Dit is nu
dus al ruim 26% van de daarvoor in aanmerking komende ondernemers. Ik
constateer dan ook dat de regeling kennelijk in een behoefte voorziet
en daadwerkelijk bijdraagt aan een versterking van de kasstroom van
ondernemers.
Voor een juiste en volledige beoordeling of het fiscale
instrumentarium op dit vlak in voldoende mate wordt ingezet dient mede
de tijdelijke versoepeling van het invorderingsbeleid die eind mei in
werking is getreden in de beschouwing te worden betrokken. Deze
tijdelijke versoepeling geldt overigens niet uitsluitend voor de
omzetbelasting maar in beginsel voor alle belastingmiddelen.
De tijdelijke versoepeling maakt het mogelijk dat bedrijven die
bedrijfseconomisch gezond zijn en door de economische crisis zijn
getroffen, onder minder stringente voorwaarden uitstel van betaling
kunnen krijgen. Zo kan het uitstel ook worden gekregen indien minder
dan 100% zekerheid wordt gesteld, het uitstel voor een langere periode
dan 12 maanden wordt gevraagd en kan er ook een uitzondering worden
gemaakt op de eis dat de lopende verplichtingen volledig moeten worden
bijgehouden. In elk individueel geval zal moeten worden vastgesteld
welke (mix) van deze elementen toegesneden is op het concrete geval.
Voorts is het executiebeleid tijdelijke versoepeld waardoor de in
beginsel tot maximaal 4 maanden beperkte periode tussen beslag en
executie tijdelijk is opgeheven. Dit biedt de Belastingdienst in de
tijd meer ruimte om voor ondernemingen onder de huidige bijzondere
omstandigheden maatwerk te bieden.
De tijdvakwissel voor de omzetbelasting en de tijdelijke versoepeling
van het invorderingsbeleid vormen in samenhang een effectieve en ook
gedurfde inzet van het fiscale instrumentarium om de huidige
economische crisis te bestrijden. Meer fiscale maatregelen acht ik
ongewenst. Daarbij dient te worden bedacht dat risicobeoordeling bij
kredietverlening het metier is van banken en niet van de
Belastingdienst. Dit stelt uiteraard beperkingen aan de inzet van het
fiscale instrumentarium. Voorts dienen de ogen niet te worden gesloten
voor mogelijke onvoorziene en onbedoelde gevolgen voor de
belastingopbrengsten, de uitvoeringspraktijk en de effectiviteit van
de maatregel. Om deze gevolgen te kunnen monitoren en tijdig te kunnen
bijsturen zal de tijdelijke versoepeling van het invorderingsbeleid in
het najaar worden geëvalueerd. Dit is mede van belang omdat het
staande, strengere invorderingsbeleid onder normale omstandigheden
prima heeft voldaan.
Meer informatie
* Antwoorden op Kamervragen over de verslechterde betalingsmoraal
voor het MKB
Kamervragen | 15-07-2009 | PDF bestand, 24 Kb
Zie het origineel
Verwante dossiers
* Uitvoering
Ministerie van Financiën