Verslag aan het federaal parlement: de personeelscyclus bij Fedasil
15/07/2009 09:35
COUR DES COMPTES - REKENHOF
Het Rekenhof heeft aan het federaal parlement een onderzoeksverslag voorgelegd over de personeelscyclus van het Federaal Agentschap voor de Opvang van Asielzoekers (Fedasil). Het Rekenhof komt tot de conclusie dat deze jonge administratie al belangrijke stappen heeft gezet om tot een gedegen interne beheersing van de personeelscyclus te komen. Er blijven echter nog verbeteringen mogelijk.
Fedasil is operationeel sinds mei 2002 en staat onder het gezag van de minister van Maatschappelijke Integratie. Het organiseert en beheert het onthaal en de opvang van asielzoekers en coördineert ook de vrijwillige terugkeer. Daarnaast draagt het bij tot het uitdenken, voorbereiden en uitvoeren van het opvangbeleid.
Het Rekenhof heeft de belangrijkste personeelsprocessen (werving en selectie; vaststelling, berekening en betaling van salarissen; procedure voor loopbaanbeslissingen) geanalyseerd. Het komt daarbij tot de conclusie dat die efficiënt, effectief en ethisch verlopen. Door een aantal efficiënte beheersprincipes toe te passen, leeft Fedasil de regelgeving grotendeels na. Er wordt werk gemaakt van een volwaardig HRM-beleid en de personeelsdienst beschikt over deskundig personeel. Er zijn wel nog verbeteringen mogelijk op het vlak van de risicobeheersing. De cultuur van interne beheersing moet verder worden uitgewerkt en er moet een breder integriteitsbeleid worden gevoerd.
Het Rekenhof stelt een stroeve relatie vast tussen de asielcentra en het hoofdbestuur. De communicatiedoorstroming verloopt log en de HR-bevoegdheden van de asielcentra zijn onvoldoende vastgelegd. De personeelsdossiers worden soms gebrekkig beheerd.
Voor de werving en selectie is het positief dat er een procedurehandboek is opgesteld. De controle van het hoofdbestuur op de selecties in de centra slaat echter niet op alle kritische domeinen, waardoor veel aanwervingen onvoldoende worden gemotiveerd. Ook zouden aan de selectie-interviews bijkomende testen moeten worden toegevoegd.
De salarissen worden dankzij een degelijke interne beheersing in het algemeen correct vastgesteld, berekend en betaald. Er is echter geen uniforme methode om de prestatiegegevens te registreren en te controleren.
Wat het proces van de loopbaanbeslissingen betreft heeft het Rekenhof opmerkingen bij de protocolakkoorden die in 2003 en 2004 met de vakorganisaties werden afgesloten, met name bij de wettelijke basis van deze loopbaanregeling. Ook kan de automatische toepassing van latere wijzigingen van de regelgeving die als inspiratiebron voor de protocolakkoorden diende, niet uit de akkoorden zelf worden afgeleid.
Voor vijf van de acht leidinggevenden bleek het akkoord van de toezichthoudende minister en de minister van Begroting bij hun aanstelling te ontbreken. In twee gevallen kon niet worden aangetoond dat de selectietest door Selor werd georganiseerd. Van de vier mandaatfuncties werden er slechts twee ingevuld. Voor de toekenning van een opdracht aan de vroegere directeur-generaal werd onterecht een beroep gedaan op een overgangsbepaling uit de regelgeving.
Tenslotte brengt het Rekenhof het belang van proceshandboeken onder de aandacht. Dergelijke handboeken zouden meer dan hun nut bewijzen voor de deelprocessen van de salarisberekening en de verankering van verantwoordelijkheden binnen de controleketen van de interne beheersing.
_________________________________________
Informatie voor de pers
Het Rekenhof controleert de openbare financiën van de federale Staat, de gemeenschappen, de gewesten en de provincies. Het draagt bij tot een beter overheidsbeheer door de parlementaire vergaderingen, de beheerders en de gecontroleerde diensten nuttige en betrouwbare informatie te bezorgen, die voortvloeit uit een tegensprekelijk onderzoek. Als collaterale instelling van het parlement werkt het Rekenhof onafhankelijk van de overheden die het controleert.
Het integrale verslag Federaal Agentschap voor de Opvang van Asielzoekers. Audit van de personeelscyclus is aan het federale parlement bezorgd. Het integrale verslag (35p.), de samenvatting (1 p.) en dit persbericht zijn beschikbaar op de website van het Rekenhof (www.rekenhof.be).
Contactpersoon:
Karl Hendrickx
Cel Federale Publicaties
02 551 89 90
Voor eventuele hyperlinks en bijlagen:
Zie het origineel