Gemeente Bernheze
Tijdelijke verhuur van koopwoningen mogelijk
Huiseigenaren kunnen in de problemen raken als zij al een nieuwe
woning hebben gekocht en hun oude woning nog niet hebben verkocht. Om
dubbele lasten te voorkomen wordt door de eigenaar soms gedacht aan
tijdelijke verhuur. Hypotheekverstrekkers staan dit vaak niet toe,
omdat de huurder recht op huurbescherming heeft en de woning daardoor
bij gedwongen verkoop minder opbrengt. De gemeente kan echter op basis
van de Leegstandwet een vergunning afgeven, waardoor de normale
huurbeschermingsregels niet gelden.
Welke te koop staande woningen kunnen tijdelijk worden verhuurd
Alleen de volgende woonruimte kan op grond van de Leegstandwet
tijdelijk worden verhuurd:
* woonruimte in een voor de verkoop bestemde woning die nog nooit
bewoond is geweest (nieuwbouwwoning); **
* woonruimte in een voor de verkoop bestemde woning die in de twaalf
maanden voordat de woning leeg kwam te staan (grotendeels) door de
eigenaar bewoond is geweest;
* woonruimte in een voor de verkoop bestemde woning die in de tien
jaar voordat de woning leeg kwam te staan slechts drie jaar
(geheel of gedeeltelijk) verhuurd is geweest.
** Indien particulieren verzoeken een nieuwbouwwoning tijdelijk te
mogen verhuren dan zal dit uitsluitend kunnen indien de
zelfbewoningsverplichting uit de Algemene verkoopvoorwaarden niet
(meer) van toepassing is.
Toetsing van de aanvraag
De vergunning voor tijdelijke verhuur van leegstaande woningen wordt
verleend door burgemeester en wethouders van de gemeente waarin de
woonruimte ligt en kan worden aangevraagd door middel van een door het
ministerie van VROM vastgesteld formulier.
De vergunning wordt alleen verleend als:
* de woning leeg staat;
* van de eigenaar niet verlangd kan worden dat hij de woning op een
andere wijze dienstbaar maakt aan de volkshuisvesting;
* de eigenaar aantoont dat de te verhuren woonruimte in voldoende
mate zal worden bewoond;
* er nog niet eerder een vergunning voor dezelfde woonruimte is
afgegeven.
Het is geen taak van de gemeente om te toetsen of de
hypotheekverstrekker instemt met tijdelijke verhuur. Dat is een zaak
tussen de eigenaar en zijn hypotheekverstrekker. In de meeste gevallen
zal er wel toestemming van de hypotheekverstrekker nodig zijn. U kunt
dit nagaan in uw hypotheekvoorwaarden.
Vergunningverlening
Bij vergunningverlening bepalen burgemeester en wethouders:
* De duur van de vergunning. De vergunning kan worden verleend voor
maximaal twee jaar. Verlenging is mogelijk met telkens maximaal
één jaar, maar de totale duur van de vergunning is nooit meer dan
vijf jaar.
* De maximale huurprijs waartegen de woonruimte mag worden verhuurd.
De maximale huurprijs moet worden bepaald aan de hand van het
woningwaarderingsstelsel (puntenstelsel). De eigenaar dient zelf
een door een beëdigd makelaar opgestelde berekening van de huur
volgens het puntenstelsel aan te leveren
De huurovereenkomst
Indien vergunning wordt verleend dan moet de huurovereenkomst aan de
volgende voorwaarden voldoen:
* er moet worden verwezen naar de vergunning, naar het tijdvak
waarvoor deze is verleend en de daarin vermelde huurprijs;
* de huurovereenkomst duurt ten minste zes maanden;
* de opzegtermijn voor de huurder is niet langer dan een maand;
* de opzegtermijn voor de verhuurder is niet korter dan drie
maanden;
* de huurovereenkomst eindigt op het moment dat de vergunning haar
geldigheid verliest;
* de huurprijs mag niet hoger zijn dan de in de vergunning
vastgestelde maximale huurprijs;
* de huurovereenkomst moet schriftelijk worden vastgelegd.
Daarnaast zijn huurders verplicht om zich bij aanvang van de bewoning
in te schrijven in de gemeentelijke basisadministratie (GBA). Bij
beëindiging van de bewoning is men verplicht zich uit te schrijven uit
de GBA. Dit is voor de gemeente noodzakelijk voor de controle op
leegstand en het correct kunnen opleggen van de aanslagen
gemeentelijke belastingen.
Een aanvraag voor een vergunning kunt u schriftelijk indienen.
Hiervoor gebruikt u het te downloaden aanvraagformulier Leegstandwet.
Bij het indienen van de aanvraag dient u de volgende documenten mee te
sturen:
* documenten waaruit blijkt dat de woning voor verkoop wordt
aangeboden en waaruit de datum blijkt wanneer de verkoop is
gestart;
* een taxatierapport met de marktwaarde van de woning;
* een door een beëdigd makelaar opgestelde berekening van de huur
volgens de Uitvoeringswet huurprijzen woonruimte (puntensysteem).
Een vergunning kost EUR 37,75.
Hieronder het aanvraagvormulier downloaden. Klik hier voor de tekst
van de Leegstandswet.
Te downloaden:
* Aanvraagformulier Leegstandwet.pdf (38,17 KB)
Adresgegevens
Bezoekadres: De Misse 6,
5384 BZ Heesch
Postadres: Postbus 19,
5384 ZG Heesch
gemeente@bernheze.org
Tel. (0412) 45 88 88
Fax (0412) 45 46 35