Gemeente Lansingerland

Stand van zaken noordelijk deel HSL-tracé


Tussen Amsterdam en Rotterdam is het testprogramma voorlopig afgerond en rijden er, zoals het er nu naar uitziet, tot kort voor de start van de commerciële dienstregeling geen testtreinen meer.

Ongeveer twee weken voor de definitieve start van de commerciële dienstregeling vinden de laatste ritten met testtreinen plaats.

Vanaf de start van de commerciële dienstregeling wordt er met een locomotief met rijtuigen (zie foto) gereden totdat de nieuwe treinstellen beschikbaar komen.

Het geluid van de HSL-Zuid
Rijdende treinen maken geluid. Geluid staat niet synoniem met (geluids)overlast, maar dat kan wel zo ervaren worden. Het beperken van geluid veroorzaakt door rijdende treinen op het Nederlandse Spoorwegennet heeft de constante aandacht van ProRail. ProRail spant zich in om het geluid dat treinen op het HSL-tracé voortbrengen in te dammen. Ondanks alle maatregelen is het geluid van passerende treinen in de omgeving te horen. Ook gedurende de testritten op het HSL-tracé draagt ProRail er zorg voor dat de voorgeschreven geluidswaarden niet overschreden worden.

Geluidsniveau van de testtreinen
Het geluidsniveau van de testtreinen blijft onder de gestelde norm, de testtreinen rijden maximaal 160 km/h. Deze snelheid is beduidend lager dan de snelheden waar het definitieve materieel straks mee zal gaan rijden. Doordat de testtreinen langzamer rijden zijn deze langer in de omgeving hoorbaar. Dit kan door omwonenden als âstorendâ worden ervaren en daardoor kan ProRail zich voorstellen dat mensen met dit nieuwe omgevingsgeluid vertrouwd moeten raken.

Geluid van toekomstige treinen
In de toekomst gaan de Fyratreinen maximaal 250 km/h rijden op het HSL-tracé, de Thalystreinen rijden met snelheden van maximaal 300 km/h. Uiteraard zijn er eisen gesteld aan het geluid van toekomstige treinen. Deze treinen zijn speciaal ontworpen voor hogesnelheidsvervoer en produceren, conform Europese regelgeving, minder geluid.

Evaluatie
De afspraak die de politiek heeft gemaakt is dat er één jaar na ingebruikname van de HSL het geluidsniveau en de getroffen maatregelen in het kader van de Milieueffectrapportage worden geëvalueerd. ProRail verzamelt daarom alle meldingen over geluidsoverlast en neemt deze mee in het onderzoek. Uit metingen zal dan blijken of alle maatregelen en prognoses afdoende zijn.

Publiekscontacten voor vragen, informatie of klachten over het spoor Regelmatig ontvangt ProRail vragen of klachten die te maken hebben met zaken op en rondom het spoor. Het team van Publiekscontacten van ProRail behandelt deze vragen en klachten. Publiekscontacten registreert en behandelt alle vragen en klachten en zorgt vervolgens voor een (schriftelijke) reactie.

Voor vragen en klachten kunt u terecht bij de afdeling Publiekscontacten via e-mail: publiekscontacten@prorail.nl. Ook kunt u via de website www.prorail.nl een contactformulier invullen.

Tijdens kantooruren kunt u ProRail (maandag t/m vrijdag van 09.00 - 17.00 uur) ook telefonisch bereiken via telefoonnummer 0900-ProRail (0900-7767245, 20 eurocent per minuut).

We houden u regelmatig op de hoogte van de stand van zaken rondom de HSL.