Stand van zaken noordelijk deel HSL-tracé
Tussen Amsterdam en Rotterdam is het testprogramma voorlopig afgerond
en rijden er, zoals het er nu naar uitziet, tot kort voor de start van
de commerciële dienstregeling geen testtreinen meer.
Ongeveer twee weken voor de definitieve start van de commerciële
dienstregeling vinden de laatste ritten met testtreinen plaats.
Vanaf de start van de commerciële dienstregeling wordt er met een
locomotief met rijtuigen (zie foto) gereden totdat de nieuwe
treinstellen beschikbaar komen.
Het geluid van de HSL-Zuid
Rijdende treinen maken geluid. Geluid staat niet synoniem met
(geluids)overlast, maar dat kan wel zo ervaren worden. Het beperken
van geluid veroorzaakt door rijdende treinen op het Nederlandse
Spoorwegennet heeft de constante aandacht van ProRail. ProRail spant
zich in om het geluid dat treinen op het HSL-tracé voortbrengen in te
dammen. Ondanks alle maatregelen is het geluid van passerende treinen
in de omgeving te horen. Ook gedurende de testritten op het HSL-tracé
draagt ProRail er zorg voor dat de voorgeschreven geluidswaarden niet
overschreden worden.
Geluidsniveau van de testtreinen
Het geluidsniveau van de testtreinen blijft onder de gestelde norm, de
testtreinen rijden maximaal 160 km/h. Deze snelheid is beduidend lager
dan de snelheden waar het definitieve materieel straks mee zal gaan
rijden. Doordat de testtreinen langzamer rijden zijn deze langer in de
omgeving hoorbaar. Dit kan door omwonenden als âstorendâ worden
ervaren en daardoor kan ProRail zich voorstellen dat mensen met dit
nieuwe omgevingsgeluid vertrouwd moeten raken.
Geluid van toekomstige treinen
In de toekomst gaan de Fyratreinen maximaal 250 km/h rijden op het
HSL-tracé, de Thalystreinen rijden met snelheden van maximaal 300
km/h. Uiteraard zijn er eisen gesteld aan het geluid van toekomstige
treinen. Deze treinen zijn speciaal ontworpen voor
hogesnelheidsvervoer en produceren, conform Europese regelgeving,
minder geluid.
Evaluatie
De afspraak die de politiek heeft gemaakt is dat er één jaar na
ingebruikname van de HSL het geluidsniveau en de getroffen maatregelen
in het kader van de Milieueffectrapportage worden geëvalueerd.
ProRail verzamelt daarom alle meldingen over geluidsoverlast en neemt
deze mee in het onderzoek. Uit metingen zal dan blijken of alle
maatregelen en prognoses afdoende zijn.
Publiekscontacten voor vragen, informatie of klachten over het spoor
Regelmatig ontvangt ProRail vragen of klachten die te maken hebben met
zaken op en rondom het spoor. Het team van Publiekscontacten van
ProRail behandelt deze vragen en klachten. Publiekscontacten
registreert en behandelt alle vragen en klachten en zorgt vervolgens
voor een (schriftelijke) reactie.
Voor vragen en klachten kunt u terecht bij de afdeling
Publiekscontacten via e-mail: publiekscontacten@prorail.nl. Ook kunt u
via de website www.prorail.nl een contactformulier invullen.
Tijdens kantooruren kunt u ProRail (maandag t/m vrijdag van 09.00 -
17.00 uur) ook telefonisch bereiken via telefoonnummer 0900-ProRail
(0900-7767245, 20 eurocent per minuut).
We houden u regelmatig op de hoogte van de stand van zaken rondom de
HSL.