Ingezonden persbericht


15/07/2009 06:00

TICKETVERKOOP VRIJETIJDSREIZIGERS EUROSTAR STIJGT ONDANKS ONGUNSTIG ECONOMISCH KLIMAAT


* Globale groei van 4 % in inkomsten uit ticketverkoop voor vrijetijdsreizigers
* Vertraging van de economie is verantwoordelijk voor globale achteruitgang van 7 % in inkomsten uit ticketverkoop
* Stiptheidscijfer van 95,7 % sinds de heropening van de tunnel op 23 februari ll

Eurostar, de hogesnelheidstrein die Brussel en Parijs met het Verenigd Koninkrijk verbindt, heeft in het eerste semester van 2009 een stijging gekend van 4 % in de inkomsten uit ticketverkoop voor vrijetijdsreizigers t.o.v. dezelfde periode vorig jaar en dit ondanks het huidige economische klimaat. De bijna-pariteit van het Britse pond met de euro, de troeven van Londen als toeristische bestemming, de lead-in fare in Standard die al jaren onveranderd is gebleven op 80 euro en de interessante promoties zijn enkele van de succesfactoren van de sterke verkoopcijfers van het toerismeverkeer.

Richard Brown, CEO van Eurostar: 'Ondanks het huidige economische klimaat hebben we alle redenen om optimistisch te blijven. We profiteren sinds maanden van de daling van het pond en van een aanzienlijke stijging van het aantal reizigers van het Europese vasteland, of het nu gaat om België, Frankrijk, Nederland of Duitsland. Voor deze reizigers is de hogesnelheidstrein het meest aangepast aan hun verwachtingen en het minst schadelijk voor het milieu. Ze kiezen er dan ook voor om het vliegtuig aan de kant te laten.'

Over de vertraging van de economie zei Brown: 'Zoals andere spelers in de transportsector hebben we er altijd rekening mee gehouden dat er ons dit jaar moeilijke tijden te wachten staan. Daarbij komt nog dat we tijdens de eerste 7 weken van het jaar maar een beperkte dienstregeling hebben kunnen aanbieden, als gevolg van een brand op een shuttle in de Kanaaltunnel in september vorig jaar.'

'De meeste van onze grote klanten zijn bedrijven uit de financiële of banksector die hun reisbudget sterk hebben verminderd. Net zoals bij de luchtvaart heeft dat ook voor Eurostar zijn gevolgen op het vlak van het aantal zakenreizigers. Wij blijven op zoek naar manieren om onze kosten verder te drukken en onze efficiëntie te verhogen.'

'We blijven een transparante prijzenpolitiek voeren, met een lead-in fare van 80 euro H/T in Standard, zonder bijkomende kosten. Onze promotiecampagnes geven onze vrijetijdsreizigers nog meer mogelijkheden om extra voordelig te reizen.'

Sinds de herinvoering in februari van dit jaar van de normale dienstregeling na het incident in de Kanaaltunnel, kent Eurostar een stiptheidscijfer van maar liefst 95,7 %.

De totale inkomsten uit de ticketverkoop voor het eerste semester van 2008 bedragen 342,2 miljoen Britse pond, een daling van 7 % t.o.v. dezelfde periode vorig jaar.

Het totale aantal reizigers bedroeg in de eerste zes maanden van dit jaar 4,34 miljoen, een daling van 6 % t.o.v. het eerste semester vorig jaar, maar wel een stijging van 11 % vergeleken met dezelfde periode in 2007. Dat was nog voor de verhuizing van Eurostar naar het nieuwe station St Pancras International, en de vermindering van minstens 20 minuten in de reistijd die gepaard ging met de ingebruikname van de Britse hogesnelheidslijn High Speed 1.

*** EINDE ***

Note to editors:


1. Eurostar is de HST-operator die Brussel, Rijsel en Parijs met London St Pancras International, Ebbsfleet International en Ashford International verbindt.


2. Eurostar biedt 3 reisformules aan om in alle comfort van stadscentrum naar stadscentrum te reizen. Met Eurostar reis je al heen en terug naar Londen vanaf 80 euro in Standard.


3. Binnen het 'Groene Reis'-project heeft Eurostar als doelstelling de vermindering van de CO2-uitstoot met 35 % per reizigerstraject tegen 2012, in vergelijking met 2007. Omdat emissies niet volledig kunnen worden uitgeschakeld, is Eurostar ook de eerste spoorwegmaatschappij ter wereld die CO2-neutrale reizen aanbiedt, en dit zonder enige meerkost voor de reiziger. Onderzoek gebaseerd op specifieke data over de werkelijke bezettingsgraad en de energievoorziening heeft aangetoond dat een reis met Eurostar ongeveer tien keer minder CO2 oplevert dan een vergelijkbare reis per vliegtuig.


4. Eurostar is medeoprichter van Railteam, een samenwerkingsverband tussen Europa's meest vooraanstaande HST-operatoren, dat een makkelijkere manier van tickets boeken en reizen op het Europese HST-netwerk uitwerkt.


5. Eurostar en Eurotunnel zijn twee verschillende bedrijven die elk over hun eigen management beschikken. Eurostar is de hogesnelheidstrein, terwijl Eurotunnel de eigenaar is van de Kanaaltunnel en een shuttledienst voor voertuigen uitbaat.


6. Inlichtingen en reserveringen: surf naar eurostar.com, telefonisch op het nummer 070 79 79 89 (¤ 0,,30/min.), in de NMBS-stations met verkoop van internationale tickets en in de erkende reisagentschappen.

Voor beeldmateriaal ga naar www.eurostarimagery.co.uk en schrijf je in.