Partij van de Arbeid

Den Haag, 15 juli 2009

Vragen van het lid Roefs (PvdA) aan de Minister van Justitie en de Minister van Verkeer en Waterstaat

over het raadplegen van burgerpanels over verkeersonderwerpen


1. Bent u bekend met het artikel 'OM zoekt draagvlak voor strafmaat'? {1}


2. In hoeverre zijn de suggesties van burgerpanels geschikt en betrouwbaar genoeg om de richtlijnen van het OM aan te passen?


3. Is bekend en/of onderzocht wáárom de burgerpanels een verharding van de uitvoeringprincipes wensen? Zijn de redenen voor de wens tot strenger optreden in het verkeer dezelfde?


4. Wat heeft u bewogen om te kiezen voor strafmaatverhogingen en meer repressiemaatregelen, terwijl preventieve maatregelen ook kunnen leiden tot een verkeersveilige samenleving?


5. Zijn uit de enquête ook verkeersonderwerpen naar voren gekomen waarvan de inwoners van Nederland vinden dat er te streng op wordt gestraft?


6. Welke strafmaat wordt nu gehanteerd bij kleine snelheidsovertredingen binnen de bebouwde kom (max. 50 km/uur) en buiten de bebouwde kom (80 km/uur)?


7. De boete voor een paar kilometer te hard rijden is een voorbeeld van negatieve strafbeleving, zou grensverhoging van de snelheidsmeting waarbij wordt bepaald óf er bekeurd gaat worden (bijvoorbeeld met 1 km/uur) kunnen bijdragen aan een groter draagvlak voor de strafmaat? Hoeveel geld zou daarmee zijn gemoeid?

{1} Bron : Dagblad Trouw, maandag 29 juni 2009




Partij van de Arbeid