Nederlandse Omroep Stichting (NOS)

Kijkcijfers NOS van de eerste week Tour de France op een rij

De eerste rustdag tijdens de Tour de France is net als voor de ploegen in de Tour ook voor de NOS een mooi moment om de balans op te maken van de eerste helft van deze bijzondere wielerkoers. Voor wat betreft de kijkcijfers kan geconcludeerd worden dat de Tourprogramma's ook dit jaar weer goed en zelfs beter bekeken zijn dan vorig jaar. Dit geldt met name voor NOS Studio Sportzomer De Avondetappe, een programma dat populair is bij een brede doelgroep.

De best bekeken Tour etappe uitzending van dit jaar was de etappe van 12 juli van Saint Gaudens naar Tarbes over 160,5 km met daarin de beruchte klim over de Tourmalet. Gemiddeld trok deze uitzending 1.396.000 kijkers. Het hoogtepunt, van iets maar dan 2 miljoen kijkers, werd bereikt toen Fédrigo in Tarbes als eerste over de finish ging. NOS Studio Sportzomer De Avondetappe had op deze zelfde avond met 1,3 miljoen kijkers de best bekeken uitzending tot nu toe. Vorig jaar trok de best bekeken uitzending 1,1 miljoen kijkers.

Ook op internet komen veel bezoekers naar de speciale Tour website, te vinden via www.nos.nl. Vergeleken met vorig jaar is het aantal unieke bezoekers na ruim een week bijna verdubbeld. Ook het aantal dagelijkse bezoekers zijn flink gestegen. Op 6 juli, de tweede dag in de Tour, werd met + 362% aan bezoekers een record gebroken. In het totaal zijn er tot nu toe 9,2 miljoen pageviews geweest. Vorig jaar was dat in dezelfde periode 4,2 miljoen, ook hier dit jaar een ruime verdubbeling.

--- einde persbericht ---




Nederlandse Omroep Stichting (NOS)