Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer
Kabinet: meer samenwerking tussen Mainport Rotterdam en andere havens
14-07-2009
Mainport Rotterdam en de andere Nederlandse zeehavens en logistieke
knooppunten moeten specialiseren. Door elkaar beter aan te vullen, kan
Nederland zijn distributiefunctie behouden en versterken. Dat
schrijven de ministers Cramer (VROM), Van der Hoeven (EZ) en Eurlings
(VenW) een rapport aan de Tweede Kamer.
De positie van Mainport Rotterdam moet versterken door meer met andere
zeehavens samen te werken, zoals die van Amsterdam, Zeeland, Moerdijk
en Groningen. Ook de aansluiting met binnenhavens, logistieke
knooppunten en industriecentra bij achterlandverbindingen moet beter.
De ministers voorzien tot 2040 een forse toename van de
wereldhandelsstromen. Daardoor neemt de concurrentie tussen Europese
zeehavens sterk toe en stellen klanten steeds hogere logistieke eisen
stellen aan zeehavens, zo blijkt uit het rapport "Economische visie op
de lange termijn ontwikkeling van Mainport Rotterdam: op weg naar een
Mainport Netwerk Nederland".
De havens moeten hun sterke kanten benutten en specialisatie
uitlokken, zodat Nederland een groot aantal internationale
verbindingen van topkwaliteit kan bieden. Dat is onmisbaar voor de
internationale concurrentiekracht van Nederlandse bedrijven en het
vestigingsklimaat in Nederland.
Door efficiënter gebruik te maken van de beschikbare ruimte en het
wegen, spoor- en vaarwegennetwerk kunnen zij de toekomstige groei
opvangen.
De samenwerking moet ook de milieudruk helpen verminderen. De havens
kunnen een meer klimaatneutrale groei bereiken met logistieke
innovatie, afvang en opslag van C02, en volledig gebruik van alle
industriële (rest)warmte, koude en afvalstoffen. Het kabinet wil ook
werk maken van de transitie in de chemie- en energiesector naar het
gebruik van meer duurzame energiebronnen.
Het toekomstige Mainport Netwerk Nederland moet in 2040 het grootste
'biobased' energie- en chemiecluster van Europa herbergen. Dat
betekent meer toegevoegde waarde, minder uitstoot van C02 en meer
voorzieningszekerheid van energie in Nederland.
De bewindslieden hebben het rapport 14 juli 2009 naar de Kamer
gestuurd. Het is tot stand gekomen met medewerking van het
Havenbedrijf Rotterdam.
Zie ook
* Het gezamenlijk persbericht van de ministeries (Minez.nl)