Ingezonden persbericht


Grootste 2e generatie biobrandstof fabriek ter wereld opgestart Farmsum, 14 juli 2009

Na uitgebreid testen en gebruiksklaar maken heeft BioMCN haar installatie voor de productie van 200 kton bio-methanol per jaar succesvol opgestart. Een trotse Rob Voncken, algemeen directeur: "Hoewel we nog steeds aan het opschalen zijn naar volle capaciteit draait de fabriek nu een aantal weken uitstekend. Zoals ieder groot project op basis van nieuwe technologie gaan we door een leercurve. Desalniettemin is het project goed op weg en de belangstelling van klanten groot".

Bio-methanol is chemisch identiek aan reguliere methanol. Het kan daarom worden gebruikt voor `groene' varianten van alle bestaande methanol toepassingen, voor alledaagse producten voor de bouw, auto-industrie en andere branches.

Focus op brandstoftoepassingen
BioMCN richt zich echter voornamelijk op brandstoftoepassingen zoals bio-MTBE, DME, waterstof, biodiesel en bijmenging in benzine. Producenten van deze brandstofproducten zijn vooral geïnteresseerd omdat bio-methanol een 2e generatie biobrandstof is. Bio-methanol wordt gemaakt van een residu (ruwe glycerine), waardoor potentiële problemen rondom bestaande biobrandstoffen worden vermeden. Volgens de nieuwe EU Renewable Energy Directive worden 2e generatie biobrandstoffen dubbel geteld om de vraag naar betere biobrandstoffen te stimuleren.

Het gebruik van bio-methanol reduceert energieverbruik en CO2 uitstoot tegelijkertijd. Bio- methanol is een aantrekkelijke en veelzijdige biobrandstof die bijdraagt aan het bereiken van de duurzame energiedoelstellingen voor transportbrandstoffen van de Europese Unie.

Premier Jan Peter Balkenende ervoer als één van de eersten hoe het is om op bio-methanol te rijden toen BioMCN hem vorig jaar de gelegenheid bood een Lotus Exige 270E Trifuel te rijden op bio-methanol geproduceerd in de pilot plant.
Coureur Sandor van Es en navigator Arie Blokland schreven afgelopen weekend autosporthistorie met het winnen van de eerste prijs met een aangepaste Nissan 350Z op de Plus Rallysprint (Etten-Leur) in de C8 klasse. Deze unieke Nissan 350Z is omgebouwd om te kunnen rijden op ieder mengsel van 100% benzine tot 85% bio-methanol (M85).

Uitbreiding capaciteit
Voorbereidend werk ten behoeve van verhoging van de capaciteit start na de zomer. "Ondanks de economische situatie zijn we voornemens onze strategie om de volledige productiecapaciteit om te zetten naar bio-methanol daadwerkelijk te implementeren", zegt Rob Voncken, die ervan uitgaat dat vergelijkbare projecten in de nabije toekomst ook elders ter wereld zullen worden gestart. De verwachtingen voor bio-methanol zijn groot, wat onderstreept werd door het recente bezoek van het Zweeds koninklijk paar begeleid door Koningin Beatrix.

Meer informatie
Eelco Dekker, Chief Marketing Officer
T: +31 596 647700
E: eelco.dekker@biomcn.eu

Over BioMCN
BioMCN is in november 2006 opgericht en heeft de afgelopen twee jaar een bestaande methanolfabriek geschikt gemaakt voor bio-synthesegas gemaakt uit ruwe glycerine, in plaats van het gebruikelijke aardgas.

Volgens de Renewable Energy Directive van de EU is ruwe glycerine een 2e generatie grondstof voor biobrandstoffen. Tweede generatie biobrandstoffen zijn een belangrijke bron voor de toekomst omdat zij de uitstoot van broeikasgassen drastisch verminderen, niet concurreren met de voedselproductie en geen negatief effect hebben op de biodiversiteit. BioMCN laat zien dat deze biobrandstoffen niet een verre droom zijn, maar realiteit van nu.

BioMCN is gevestigd te Farmsum en er werken ongeveer 90 gemotiveerde medewerkers.

Hoge resolutie foto's zijn beschikbaar en aan te vragen bij Chantal van der Ende op +31 596 647700 of chantal.vanderende@biomcn.eu.

Foto 1: de fabriek van BioMCN.

Foto's 2 en 3: Premier Balkenende en de Lotus Exige 270E Trifuel op bio-methanol.

Foto's 4 en 5: de Nissan 350Z op bio-methanol.

Foto 6: CEO Rob Voncken met het Zweeds koninklijk paar en Koningin Beatrix.

---- --