dinsdag, juli 14, 2009
Burgemeestersalaris te weinig voor directeuren (semi)overheid?
De gemeenteraad heeft afgelopen donderdag de motie van
Leefbaar Rotterdam aangenomen, om per direct het salaris van de
burgemeester als uitgangspunt te gebruiken voor de salarissen van de
topbestuurders van het Havenbedrijf Rotterdam. Alleen CDA en VVD
stemden tegen de motie.
Leefbaar Rotterdam vindt dat topbestuurders bij
(semi)overheidbedrijven (zoals deelnemingen, gesubsidieerde
instellingen en de gemeentelijke overheid) als regel niet méér mogen
verdienen dan de burgemeester. Uitzonderingen moeten worden voorgelegd
aan de gemeenteraad. Het gaat tenslotte om het belastinggeld van de
Rotterdammers en dat moet goed besteed worden. In 2007 werd daarom de
zogenaamde Opstelten-norm vastgelegd door de gemeenteraad, als de norm
voor topsalarissen bij de (semi)overheid.
Volgens Leefbaar raadslid Robert Simons toont Wethouder Bolsius (CDA)
van Financiën echter weinig daadkracht wanneer het gaat om het
aanpakken van de topsalarissen bij de (semi)overheid. Zo zou hij de
gemeenteraad een eenduidig en transparant overzicht geven van de
topbeloningen bij de (semi)overheidsinstellingen (motie Simons/Moti).
Dit overzicht laat echter al twee jaar op zich wachten. Ondertussen
werd onlangs nog bekend gemaakt dat de partijgenoot van de wethouder,
Piet Boekhoud, de komende drie jaar maar liefst 750.000 euro krijgt
als adviseur bij het door de gemeente gesubsidieerde Albeda College.
Volgens het onderzoek Deelnemen en Wegblijven van de Rotterdamse
Rekenkamer over de verzelfstandiging van het Rotterdamse Havenbedrijf,
gebruikt het stadsbestuur nog het oude beloningsbeleid uit 2004 in
plaats van de Opstelten-norm uit 2007. Hierdoor kon verwarring
ontstaan over het te voeren beloningsbeleid. Dankzij de motie zal nu
ook binnen het Havenbedrijf de burgemeestersnorm gehanteerd worden.
Overigens is wethouder Bolsius van mening dat een hoog salaris
(400.000 euro) noodzakelijk is om goed gekwalificeerde bestuurders aan
te trekken, die de haven kunnen runnen. Maar volgens Simons is dit
onzin: De afgelopen dertig jaar, toen Rotterdam de grootste haven van
de wereld was, werd deze toch ook goed gerund?
Leefbaar Rotterdam