* Nieuws
Diploma's met een hindernis
Ruim twintig internationale studenten hebben het diploma van ALGANT
ontvangen, de masteropleiding algebraïsche meetkunde en getaltheorie
van het Mathematisch Instituut in samenwerking met andere Europese
universiteiten. Antibureaucratische creativiteit was nodig om alle
regels in met de Brusselse in overeenstemming te brengen.
Samenwerkingsverband
De diploma-uitreiking vond plaats in het klein auditorium van
het Academiegebouw. De tweejarige masteropleiding ALGANT is in
2005 van start gegaan. De opleiding is een samenwerkingsverband
tussen het Mathematisch Instituut van de Universiteit Leiden en
de universiteiten van Bordeaux, Paris-Sud 11 en Padua.
Niet-Europese studenten krijgen een Erasmus-Mundus-beurs uit
Brussel en inmiddels stromen ook Europese studenten toe. De
studenten - komend jaar zijn het er zestig - brengen aan twee
van de vier deelnemende universiteiten een jaar door. Elk jaar
wordt afgesloten met een gemeenschappelijke Algant Graduation.
Dit jaar was Leiden de gastuniversiteit.
Felicitatiespeech
In haar felicitatiespeech benadrukte vice-rector Rietje van Dam
het belang van internationale opleidingen als ALGANT: `Entering
a truly European program has brought drastic changes to your
personal lives, as profound cultural adaptation is required for
all who decide to work and live in countries far from home,
with different languages, customs, and cultural values.
However, I am convinced that in the global environment in which
we now all have to operate, a key role will be played by people
like you, who have learnt to transcend their national
boundaries, and to interact with people from different parts of
the globe.'
De gediplomeerden van dit jaar met hun docenten.
Creativiteit
ALGANT is een van de eerste Erasmus-Mundus-programma's die door
de Europese Commissie geselecteerd werd. Bij de introductie in
Leiden moesten de organisatoren op het Mathematisch Instituut
de nodige antibureaucratische creativiteit aan de dag leggen om
de lokale Leidse regels in overeenstemming met die van Brussel
te brengen. Het blijkt namelijk dat hoewel het belang van
internationalisering in de academische wereld vrij algemeen
erkend wordt, de regelgeving in Nederland het bepaald niet
gemakkelijk maakt om opleidingen samen met buitenlandse
universiteiten aan te bieden. Rietje van Dam: `The key problem
in Holland is the fact that the government funding of our Dutch
universities is directly related to their student numbers, and
to the count of diplomas they deliver. This makes it very
complicated to accommodate students that only follow part of a
program in Leiden, and spend the rest of the time at partner
institutions. As a consequence, the 25 or so ALGANT master
theses that have been written in Leiden in the last three years
had to be kept out of the national funding system, and the
Algant student registration took place in a grey zone of the
administration of the Faculty of Science.'
Pioniersrol
Het is duidelijk dat internationale samenwerking in onderwijs
en onderzoek steeds belangrijker wordt, en de pioniersrol die
programma's als ALGANT hierin spelen, is dat zij ervoor zorgen
dat de Nederlandse wetten aan de academische realiteit worden
aangepast, en niet omgekeerd. Vlak voor het zomerreces heeft de
Tweede Kamer een nieuwe wet op het Hoger Onderwijs aangenomen
die het op termijn mogelijk moet maken om gemeenschappelijke
graden (joint degrees) uit te reiken. Of het daarvoor nodig zal
zijn dat onze eigen NVAO prestigieuze buitenlandse instellingen
moet `accrediteren', moet de toekomst leren.
Studievisum
Omdat veel ALGANT-studenten tijdens hun studie een visum
krijgen met een beperkte geldigheidsduur, is het belangrijk dat
niemand studievertraging oploopt, en dat alle studenten er in
slagen om hun masterscriptie voor de Graduation af te ronden.
Dat zorgt er soms voor dat studenten hele nachten op het
Mathematisch Instituut doorbrengen, maar aan het einde komt
alles in de regel op zijn pootjes terecht. Instituutsdirecteur
Peter Stevenhagen opperde in de toespraak voor zijn Mexicaanse
afstudeerder, dat de `rendementscijfers', waar de Nederlandse
universiteiten zich de laatste jaren zo druk over maken, heel
drastisch zouden verbeteren als ook voor Nederlandse studenten
een studievisum aangevraagd zou worden, en dat iedereen die
niet op tijd klaar is zonder pardon de grens over werd gezet.
(14 juli 2009/SH)
Webredactie - 14/07/2009
Universiteit Leiden