Recessie biedt kans voor wervingsbureaus

14/07/2009 08:43

OTYS Recruiting Technology

Leverancier OTYS levert RPO platform aan klanten en voorziet nieuwe toekomst voor outsourcing van recruitment

Veenendaal, 14 juli 2009. In de huidige markt hebben arbeidsbemiddelaars het niet makkelijk. Nederlandse werkgevers verwachten minder mensen aan te nemen en daarmee ontstaat een dalend vacatureaanbod. OTYS Recruiting Technology, leverancier van recruitmentsoftware, ziet juist kansen voor bureaus om te professionaliseren en biedt bureaus daarvoor het RPO Platform.

OTYS, met van oorsprong een belangrijke focus op werving- en selectiebureaus, ziet dat er nu voor die doelgroep nu kansen liggen. "Nu het aantal vacatures afneemt en de concurrentie op de arbeidsmarkt toeneemt, stellen bedrijven de meerwaarde van een gespecialiseerd bureau ter discussie. De traditionele werkmethode bij bureaus maakt vaak niet duidelijk welke middelen en diensten worden ingezet om tot een resultaat te komen. Omdat dit niet inzichtelijk is, wordt soms gedacht dat een bedrijf dit gemakkelijk zelf kan." Volgens Jorrit Blok, CEO van OTYS, is dat een misvatting, en biedt dit bureaus direct een kans.

Traditionele no-cure-no-pay methode

Blok heeft een duidelijke visie op het gebruikelijke business model van bureaus: "Bedrijven en bureaus houden samen een impasse in de markt in stand. Bedrijven geven geen commitment en bureaus vragen daar niet om. Het bureau moet voor één plaatsing vaak vele opdrachten uitvoeren. De kosten hiervoor worden verrekend in een ondoorzichtig percentage van het jaarsalaris bij een klant die wel een kandidaat aanneemt. Dat bedrijf betaalt dus ook voor trajecten die het bureau niet succesvol heeft afgerond, maar is daar zelf mede schuldig aan. Gebrek aan commitment leidt tot gebrek aan transparantie en een onduidelijke beloningsstructuur."

Specialisten in werving en selectie

Dat deze impasse doorbroken moet worden, is de boodschap van OTYS.

"Werving- en selectie bureaus doen er goed aan hun diensten op een meer transparante, flexibele manier aan te bieden. En ze moeten om commitment durven vràgen. Ze zijn specialisten, en mogen zich hier best wat meer bewust van worden!"

Om mensen op de huidige arbeidsmarkt in beweging te brengen, is het bijvoorbeeld belangrijk dat een bedrijf leert zijn "werkgeversmerk" goed op de kaart te zetten. "Het probleem is niet dat er geen werk is, maar dat mensen angst hebben van baan te veranderen - vooral onder hoger opgeleiden. Goede werkgeversmarketing, daar ontbreekt het veelal aan, omdat de kennis en de uitvoerende kracht niet aanwezig zijn. Juist zo'n specialisme bieden wervings- en selectiebureaus als belangrijk meerwaarde". OTYS biedt met het RPO platform bureaus een instrument om hun specialisme extra in te zetten.

RPO Platform speciaal voor Recruitment Process Outsourcing

In Amerika en Engeland bestaat het al jaren, RPO, ofwel Recruitment Process Outsourcing. Vaak is het al omarmd door de grotere organisaties die hun werving en selectie als bedrijfskritisch onderdeel beschouwen. Het idee is simpel: door recruitment als vak te bekijken en net als IT-activiteiten bij professionals neer te leggen, behaalt de organisatie hogere kwaliteit en besparing op de kosten. Bureaus deden dit eerder niet, doordat ze de commitment niet kregen.

Blok vertelt: "Vooral in deze tijd, waarbij het wat rustiger is qua vacatures, is het een slimme stap om als bedrijf vast vooruit te denken. Anticyclisch te investeren. Je dienstverlening te verdiepen en te professionaliseren. Wanneer de markt dan aantrekt - en dat gebeurt snel, moet je in de startblokken staan!"

OTYS biedt een unieke mogelijkheid om de wervingssite van de werkgever - het begin van het wervingsproces - direct onder te brengen bij het bureau dat de outsourcing doet. De vacatures komen hierbij in eigen huisstijl op de corporate site te staan, maar aan de achterkant heeft het bureau toegang tot het complete proces. Zij dragen zorg voor een optimale kandidaat-ervaring, afhandeling van de communicatie, vacaturemarketing en meer- en dat allemaal uit naam van de werkgever. De RPO bureaus krijgen dus feitelijk controle over het proces, terwijl HR of de manager wel inzicht heeft in wat ze doen. Daarmee is de relatie tussen opdrachtgever en bureau minder vrijblijvend en van hogere professionaliteit.

Eerste successen gevolg door grootse lancering

Van de eerste pilotgroep OTYS klanten die een maand geleden aan de slag ging met het RPO platform en marketingpakket, is inmiddels een kwart actief als RPO dienstverlener.

OTYS rolt groots uit met dit product. De klantenbase van ongeveer 400 bureaus en 2000 gebruikers worden deze maanden allemaal persoonlijk bezocht. Naast een uitleg over het RPO Platform zelf biedt OTYS haar klanten ook een 'marketingtoolbox' met daarin kant en klare flyers en modellen om RPO direct mee te nemen naar de opdrachtgever toe. Blok: "Het is onze filosofie om mee te denken met de recruiter. Ze niet alleen de tools aan te reiken, maar ook een visie. Een eerste zet geven in de goede richting. Met het RPO Platform bewijzen we samen met onze klanten dat werving- en selectie een volwassen vak aan het worden is."

Meer informatie op www.recruitment-process-outsourcing.nl

Over OTYS Recruiting Technology

Het Nederlandse bedrijf OTYS maakt werving & selectie software voor werving- en selectiebureaus, uitzendorganisaties, detacheerders, vacaturebanken en corporate recruiters. De OTYS oplossing helpt hen effectiever kandidaten zoeken en aantrekken, vacatures plaatsen, matchen en communiceren, processen managen en vacatureconversie meten. OTYS heeft meer dan 500 klanten in Nederland, België, Frankrijk, Engeland en de Verenigde Staten. www.otys.nl

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.recruitment-process-outsourcing.nl


Noot voor de redactie:


Noot voor de redactie,