Gemeente Lansingerland
Tegenslag Rioolgemaal Huijgensplantsoen
gemaal huijgensplantsoen
Omwonenden en passanten van het Huijgensplansoen zullen zich wellicht
afvragen: â Zijn ze nu weer bezig aan het gemaal en hoe lang gaat dat
nog duren?â
De gemeente is niet bezig aan het rioolgemaal maar aan het
verbindingsriool naar het gemaal.Na de bouw van het nieuwe rioolgemaal
in het najaar van 2007 heeft het aannemingsbedrijf MJ Oomen in
februari en maart 2008 het riool door middel van en aansluitput
aangesloten op het nieuwe gemaal. De aansluiting van de nieuwe
aansluitput, een zgn. hondenhokput die over het bestaande riool is
geplaatst, is uitgevoerd met een zgn. GVK-buis (glasvezelversterkte
kunststofbuis).
Â
Tijdens het realiseren van deze aansluiting heeft de aannemer veel
last gehad van zgn. wellen. Een wel is een (natuurlijke of per ongeluk
ontstane) opening in een waterdichte laag in de diepere ondergrond
waardoor (zouter) grondwater van grotere diepte naar boven gebracht
wordt naar de oppervlakte. De wellen zijn vorig jaar met veel moeite
gedicht. Het dichten van wellen gebeurt door middel van het injecteren
van gel (zgn. waterglas). Het daarin gespecialiseerde bedrijf moest
enkele malen terug komen en daarna is met het nodige kunst- en
vliegwerk het verbindingsriool aangebracht.
Â
In april dit jaar is er een gat in het fietspad ontstaan. Uit nader
onderzoek bleek dat de vorig jaar geplaatste put en het tussen put en
gemaal aangebrachte GVK verbindingsriool na aanleg ca. 20 cm zijn
verzakt waardoor een verbindingsmof open is gaan staan en er zand
meegespoeld is. Ook het riool tussen het nieuwe gemaal en het
Huijgensplansoen en het nieuwe gemaal en het bruggetje is tussen
februari 2008 en april 2009 gezakt. De oorzaak zit toch in de
aanwezigheid van de wellen waardoor de ondergrond over een groter
oppervlak geroerd is.
Om nu te voorkomen dat er voor het gemaal blijvend water in het riool
blijft staan waardoor er bezinking ontstaat van slib is besloten de
aansluitput te onderheien en in het riool tussen de nieuwe aansluitput
en de oude aansluitput aan de Huijgensplansoenzijde een GVK buis aan
te brengen op het goede niveau.
Â
Om zakkingen in de toekomst te voorkomen wordt het betonriool tussen
de nieuwe aansluitput en het bruggetje vervangen door een GVK riool.
Dit soort riolering weegt veel minder dan het betonriool, daarnaast
wordt hieronder als fundatie een EPS (piepschuim) plaat aangebracht.
Ook wordt de sleuf daarna aangevuld met een licht ophoogmateriaal
(Flugsand), waar een gewichtvermindering mee wordt gerealiseerd.
Uiteindelijk wordt het geheel afgedekt met een tijdelijke bestrating,
zodat we eventuele kleine zetting toch nog kunnen bewaken. We streven
er naar dit karwei binnen 2 weken gerealiseerd te hebben. Als laatste
zal volgend jaar voorjaar de definitieve asfaltlaag weer worden
hersteld.
Â
Indien u nog vragen heeft over de uitvoering, kunt u contact opnemen
met de heer De Nijs die voor de gemeente het toezicht op dit werk
houdt. Hij is bereikbaar via 06-51544601 of stan.denijs@tauw.nl.