Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie
Resultaten meldactie EPD
13 juli 2009
In mei hield de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) een
landelijke meldactie met als onderwerp het Elektronisch
Patiëntendossier (EPD). Bijna 1800 mensen namen deel aan de meldactie
en vulden de vragenlijst in op www.consumentendezorg.nl.
Doelstelling van de meldactie was de inventarisatie van de gewenste
functionaliteit van een EPD. Welke effecten verwachten mensen van de
invoer van het elektronisch dossier? Tevens verzamelde de NPCF met de
meldactie informatie, ervaringen en meningen ten aanzien van
patiëntendossiers, zowel huidige als toekomstige.
De belangrijkste uitkomsten van de meldactie zijn:
* een ruime meerderheid van de deelnemers heeft twijfels over de
volledigheid en correctheid van hun huidige medisch dossier. Bijna
zestig procent van de deelnemers aan de meldactie heeft ervaren
dat hij/zij zorgverleners moest corrigeren of informeren omdat er
te weinig informatie voorhanden was; ook waren er slechte
ervaringen rond de informatieoverdracht tussen zorgverleners;
* een groot deel van de mensen die nu al twijfels heeft over
veiligheid van hun medische gegevens, is ook sceptisch over de
veiligheid van de landelijke uitwisseling door middel van het
Landelijk Elektronisch Patiëntendossier;
* EPD en het verbeteren van de gezondheidszorg
Aan de deelnemers van de meldactie werd tevens gevraagd om van 10
aspecten aan te geven in hoeverre de gezondheidszorg daarop moet
verbeteren. De volgende drie aspecten bleken de belangrijkste
verbeterpunten:
1. spoedeisende zorg
2. inzicht in wie medische gegevens opvraagt
3. veiligheid van medicatie
In de meldactie werd deelnemers gevraagd aan te geven of men denkt dat
een landelijk EPD iets zal veranderen aan diverse aspecten van de
gezondheidszorg waaronder de drie bovenstaande. Een ruime meerderheid
denkt dat deze punten zullen verbeteren door de invloed van het
landelijk EPD.
Lees de rapportage van de meldactie landelijk EPD
Consument en de Zorg
Vraag of klacht over de zorg?
Klik dan hier of neem contact op
met het meldpunt Consument en de Zorg : T 030 29 16 777