Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie


Resultaten meldactie EPD

13 juli 2009

In mei hield de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) een landelijke meldactie met als onderwerp het Elektronisch Patiëntendossier (EPD). Bijna 1800 mensen namen deel aan de meldactie en vulden de vragenlijst in op www.consumentendezorg.nl.

Doelstelling van de meldactie was de inventarisatie van de gewenste functionaliteit van een EPD. Welke effecten verwachten mensen van de invoer van het elektronisch dossier? Tevens verzamelde de NPCF met de meldactie informatie, ervaringen en meningen ten aanzien van patiëntendossiers, zowel huidige als toekomstige.

De belangrijkste uitkomsten van de meldactie zijn:
* een ruime meerderheid van de deelnemers heeft twijfels over de volledigheid en correctheid van hun huidige medisch dossier. Bijna zestig procent van de deelnemers aan de meldactie heeft ervaren dat hij/zij zorgverleners moest corrigeren of informeren omdat er te weinig informatie voorhanden was; ook waren er slechte ervaringen rond de informatieoverdracht tussen zorgverleners;
* een groot deel van de mensen die nu al twijfels heeft over veiligheid van hun medische gegevens, is ook sceptisch over de veiligheid van de landelijke uitwisseling door middel van het Landelijk Elektronisch Patiëntendossier;

* EPD en het verbeteren van de gezondheidszorg Aan de deelnemers van de meldactie werd tevens gevraagd om van 10 aspecten aan te geven in hoeverre de gezondheidszorg daarop moet verbeteren. De volgende drie aspecten bleken de belangrijkste verbeterpunten:

1. spoedeisende zorg

2. inzicht in wie medische gegevens opvraagt
3. veiligheid van medicatie

In de meldactie werd deelnemers gevraagd aan te geven of men denkt dat een landelijk EPD iets zal veranderen aan diverse aspecten van de gezondheidszorg waaronder de drie bovenstaande. Een ruime meerderheid denkt dat deze punten zullen verbeteren door de invloed van het landelijk EPD.

Lees de rapportage van de meldactie landelijk EPD

Consument en de Zorg

Vraag of klacht over de zorg?

Klik dan hier of neem contact op

met het meldpunt Consument en de Zorg : T 030 29 16 777