Rode Kruis Belgie


Rode Kruis-Vlaanderen beëindigt noodopvang asielzoekers

Asielzoekers bij Rode Kruis-Vlaanderen te Mechelen worden morgenvroeg terug opgevangen door Fedasil

De directie van Fedasil heeft beslist om opnieuw zijn dispatching voor de nieuwe asielzoekers die zich aanbieden in België te openen. Zij zullen vervolgens worden ondergebracht in hotels. Door deze gewijzigde situatie is er vanaf morgen geen sprake meer van de humanitaire noodsituatie die zich vorige week voordeed. Rode Kruis-Vlaanderen zal morgen de asielzoekers die sinds vrijdag waren opgevangen in Mechelen, begeleiden tot bij Fedasil en zal vervolgens het tentenkamp afbreken.

Deze snelle noodhulpoperatie werd door verschillende diensten van het Rode Kruis gerealiseerd:

- het onthaal : door Opvang Asielzoekers (*)
- de begeleiding : door psychosociale bijstand (DSI); (*)
- de logistiek : door Hulpdienst en Internationale Zaken;
- de permanentie (24/7) van minstens vier full time medewerkers : door Hulpdienst en DSI;

- de levering van 500 dekens, 125 bedden en 40 tenten : door de Logistieke Eenheid;

- de opvang van de kinderen : door Jeugd Rode Kruis;
- de medewerking van 60 vrijwillige Rode Kruismedewerkers : door de lokale Rode Kruisafdelingen uit Mechelen, Muizen, Ruisbroek, Geel, Heist-op-den-Berg;

- de leesboeken in het Russisch, Engels en Frans alsook DVD's (films), muziek-CD's en speelgoed/gezelschapspelen : door Sociale Hulpverlening

(*) opmerking : de opvang van de asielzoekers gebeurde in hun eigen taal

De noodhulpoperatie hield veel meer in dan het louter bieden van onderdak : sanitaire voorzieningen (11 toiletten, 4 douches), toiletpakketten (handdoek, papier, zeep, tandenborstel en tandpasta) en 3 maaltijden per dag. Maar ook zeer belangrijk waren de psychosociale opvang, de begeleiding van de kinderen, het verstrekken van informatie over het verloop van de asielprocedure, eerste hulp en eventuele medische verzorging via de plaatselijke huisartsenkring.

De noodhulpoperatie hield veel meer in dan het louter bieden van onderdak : sanitaire voorzieningen (11 toiletten, 4 douches), toiletpakketten (handdoek, papier, zeep, tandenborstel en tandpasta), 3 maaltijden per dag. Ook zeer belangrijk waren : psychosociale opvang, begeleiding van de kinderen, informatie over het verloop van de asielprocedure en uiteraard ook de nodige eerste hulp en de eventuele medische verzorging via de plaatselijke huisartsenkring.

Christâl Joris, Gemeenschapsvoorzitter van Rode Kruis-Vlaanderen : âRode Kruis-Vlaanderen heeft vorige week vrijdag zeer snel gereageerd op de humanitair verschrikkelijke situatie waarin deze nieuwe asielzoekers zich bevonden. Om 10 uur âs ochtends werd beslist tot de actie en amper enkele uren later was de tijdelijke noodopvang voor de meest kwetsbaren uit deze groep, met name de gezinnen en moeders met kinderen, al klaar. Met dergelijke actie bevestigen we onze slogan : âParaat. Altijd,overalâ.â

Mechelen, 13 juli 2009

(c) 2008 - Rode Kruis-Vlaanderen, Motstraat 40, 2800 Mechelen - tel. 015 44 33 22 - fax 015 44 33 11 - info@rodekruis.be - bankrek. 096-0000096-20