Rode Kruis Belgie
Rode Kruis-Vlaanderen beëindigt noodopvang asielzoekers
Asielzoekers bij Rode Kruis-Vlaanderen te Mechelen worden morgenvroeg
terug opgevangen door Fedasil
De directie van Fedasil heeft beslist om opnieuw zijn dispatching voor
de nieuwe asielzoekers die zich aanbieden in België te openen. Zij
zullen vervolgens worden ondergebracht in hotels. Door deze gewijzigde
situatie is er vanaf morgen geen sprake meer van de humanitaire
noodsituatie die zich vorige week voordeed. Rode Kruis-Vlaanderen zal
morgen de asielzoekers die sinds vrijdag waren opgevangen in Mechelen,
begeleiden tot bij Fedasil en zal vervolgens het tentenkamp afbreken.
Deze snelle noodhulpoperatie werd door verschillende diensten van het
Rode Kruis gerealiseerd:
- het onthaal : door Opvang Asielzoekers (*)
- de begeleiding : door psychosociale bijstand (DSI); (*)
- de logistiek : door Hulpdienst en Internationale Zaken;
- de permanentie (24/7) van minstens vier full time medewerkers : door
Hulpdienst en DSI;
- de levering van 500 dekens, 125 bedden en 40 tenten : door de
Logistieke Eenheid;
- de opvang van de kinderen : door Jeugd Rode Kruis;
- de medewerking van 60 vrijwillige Rode Kruismedewerkers : door de
lokale Rode Kruisafdelingen uit Mechelen, Muizen, Ruisbroek, Geel,
Heist-op-den-Berg;
- de leesboeken in het Russisch, Engels en Frans alsook DVD's (films),
muziek-CD's en speelgoed/gezelschapspelen : door Sociale Hulpverlening
(*) opmerking : de opvang van de asielzoekers gebeurde in hun eigen
taal
De noodhulpoperatie hield veel meer in dan het louter bieden van
onderdak : sanitaire voorzieningen (11 toiletten, 4 douches),
toiletpakketten (handdoek, papier, zeep, tandenborstel en tandpasta)
en 3 maaltijden per dag. Maar ook zeer belangrijk waren de
psychosociale opvang, de begeleiding van de kinderen, het verstrekken
van informatie over het verloop van de asielprocedure, eerste hulp en
eventuele medische verzorging via de plaatselijke huisartsenkring.
De noodhulpoperatie hield veel meer in dan het louter bieden van
onderdak : sanitaire voorzieningen (11 toiletten, 4 douches),
toiletpakketten (handdoek, papier, zeep, tandenborstel en tandpasta),
3 maaltijden per dag. Ook zeer belangrijk waren : psychosociale
opvang, begeleiding van de kinderen, informatie over het verloop van
de asielprocedure en uiteraard ook de nodige eerste hulp en de
eventuele medische verzorging via de plaatselijke huisartsenkring.
Christâl Joris, Gemeenschapsvoorzitter van Rode Kruis-Vlaanderen :
âRode Kruis-Vlaanderen heeft vorige week vrijdag zeer snel gereageerd
op de humanitair verschrikkelijke situatie waarin deze nieuwe
asielzoekers zich bevonden. Om 10 uur âs ochtends werd beslist tot de
actie en amper enkele uren later was de tijdelijke noodopvang voor de
meest kwetsbaren uit deze groep, met name de gezinnen en moeders met
kinderen, al klaar. Met dergelijke actie bevestigen we onze slogan :
âParaat. Altijd,overalâ.â
Mechelen, 13 juli 2009
(c) 2008 - Rode Kruis-Vlaanderen, Motstraat 40, 2800 Mechelen - tel.
015 44 33 22 - fax 015 44 33 11 - info@rodekruis.be -
bankrek. 096-0000096-20