1 1
> Retouradres Postbus 20901 2500 EX Den Haag
de voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901 2500 EX Den
Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 6171
www.verkeerenwaterstaat.nl
Contactpersoon
---
Ons kenmerk
VENW/DGLM-2009/2787
Uw kenmerk
---
Datum 13 juli 2009 Bijlage(n)
Onderwerp Voorkeursbesluit Twente 1
Geachte voorzitter,
In november 2008 heb ik u, samen met de minister van Financiën, per brief
geïnformeerd over de toekomst van de luchthaven Twente. Hierbij is afgesproken
om de gebiedsontwikkeling met luchthaven en zonder luchthaven gelijkwaardig
uit te werken tot twee structuurvisies om eind juni 2009 tot een voorkeursbesluit
te komen. Graag wil ik u, mede namens het ministerieel opdrachtgeversberaad,
middels deze brief op de hoogte stellen van dit voorkeursbesluit. Het hoofdrapport
is ter informatie bijgevoegd.
Het ministerieel opdrachtgeversberaad beschouwt de structuurvisies A en B met
onderliggende rapporten (KBA, MER en business cases) van voldoende kwaliteit
om op basis daarvan een keuze tussen structuurvisie A (zonder luchthaven) en B
(met luchthaven), te maken. De betreffende stukken zijn per 3 juli 2009 ter
inzage gelegd.
Het ministerieel opdrachtgeversberaad heeft een geconditioneerd
voorkeursbesluit uitgesproken voor structuurvisie B (met luchthaven). Dit houdt
in dat het ministerieel opdrachtgeversberaad een voorkeur heeft voor de
gebiedsontwikkeling met luchthaven onder voorwaarde dat met Gedeputeerde
Staten van Overijssel en het college van B&W van de gemeente Enschede tot
overeenstemming kan worden gekomen over de volgende condities:
· Het Rijk zal de gronden van het voormalige militair vliegveld op 1 januari 2010
overdragen aan de regio.
· De financiële afrekening van deze overdracht vindt in beginsel plaats op 1
januari 2010.
· De business case zoals die is opgesteld door de VTM en is vastgesteld op 16
juni 2009 waarin opbrengstmogelijkheden, benodigde investeringen en risico's
zijn uitgewerkt, geldt als uitgangspunt voor de afrekenprijs en overdracht van
de grond.
· De grond wordt samen met de risico's van de gebiedsontwikkeling,
bijbehorende investeringen en toekomstige exploitatie (zoals opgenomen in de
business case) overgedragen aan de regio, tegen de residuele waarde uit de
business case.
a
· Het Rijk zal niet deelnemen in een Gemeenschappelijk Exploitatie Maatschappij Datum
(GEM), mocht de regio besluiten deze op te richten en zal niet participeren in 2 juli 2009
de exploitatie van een luchthaven. Ons kenmerk
· Het Rijk zal waar nodig publiekrechtelijke medewerking verlenen aan de VENW/DGLM-2009/2787
realisatie van de structuurvisie.
· Het Rijk geeft in beginsel géén financiële bijdrage voor het realiseren van de
structuurvisie anders dan de bijdrage die de provincie kan inzetten uit de ILG-
middelen waarover zij nu beschikt.
· De EHS wordt voor 2018 gerealiseerd.
· De luchthaven wordt duurzaam ingericht.
· Uitgangspunt is de geluidscontour zoals deze in de structuurvisie is
opgenomen. Hierin is een verminderde geluidscontour van ca. 11 km2
opgenomen t.o.v. de huidige situatie.
Volgens planning zullen Rijk en Regio eind 2009 een definitief besluit nemen over
de gebiedsontwikkeling Twente. Het Rijk kan een definitief besluit nemen als,
naar het oordeel van de ministers van V&W en Financiën, voldoende wordt
voldaan aan de condities van het ministerieel opdrachtgeversberaad. Dit besluit is
mede afhankelijk van de inspraakreacties, de resultaten van de regionale
Alderstafel en de invulling van bovenstaande condities bij het definitieve besluit.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
Ministerie van Verkeer en Waterstaat