Gemeente Zaanstad

03-07-2009
Gemeente neemt tijd voor zorgvuldige herinrichting Gedempte Gracht

Hotel Zaanstad, ontwikkelaar van het nieuwe Golden Tulip Amsterdam-Zaandam, gaat de overbouwing van de Provincialeweg uitvoeren. Dit deel van Inverdan wordt begin 2010 in gebruik genomen. Eind 2010 bevindt zich de geheel vernieuwde openbare ruimte vanaf het stadhuis tot aan de Gedempte Gracht in een afrondende fase. Het is dan mogelijk om vanaf het station wandelend langs de nieuwe bebouwing de Gedempte Gracht te bereiken. Daarna, halverwege 2011, wordt begonnen met de herinrichting van de Gedempte Gracht. Hiermee wordt voorkomen dat het winkelgebied in het centrum van Zaandam wordt gedomineerd door twee grote bouwputten.

De overbouwing van de Provincialeweg maakt deel uit van de Buiging, de stadsstraat die het centrum gaat verbinden met Nieuw West. De Buiging loopt over de Provincialeweg en het spoor. Oorspronkelijk zou NS Poort Ontwikkeling de gehele Buiging voor zijn rekening nemen, maar eind 2008 trok de ontwikkelaar zich terug. Voor het deel over de Provincialeweg is nu overeenstemming bereikt met Hotel Zaanstad. Voor het overige deel van de Buiging, de spooroverbouwing is de gemeente nog in onderhandeling met NS Poort Ontwikkeling.

Start herinrichting van de Gedempte Gracht staat nu gepland voor halverwege 2011. De werkzaamheden nemen anderhalf tot twee jaar in beslag. Dat zou betekenen dat de herinrichting eind 2012, begin 2013 gereed is. In die periode ondergaat Zaanstads belangrijkste winkelgebied van gevel tot gevel een complete metamorfose. Niet alleen wordt er water teruggebracht, ook komt er nieuwe bestrating en straatmeubilair en worden er bomen geplant. De gemeente onderzoekt nog mogelijkheden om sneller te beginnen en de bouwtijd te verkorten.

De huidige start van de herinrichting is een jaar later dan oorspronkelijk gepland. De gemeente heeft daartoe besloten omdat er extra tijd nodig is voor een zorgvuldige voorbereiding. Om te beginnen moeten de huurders van de paviljoens worden uitgeplaatst. Dat kost extra tijd in verband met juridische procedures en inspraaktrajecten. Voordeel is dat de nieuwe planning de huurders meer tijd biedt om een andere winkel te vinden.

Verder is gebleken dat de riolering hard aan vervanging toe is. Vervanging tegelijk met de aanleg van de gracht is efficiënter en relatief goedkoper. Ook is er minder overlast, onder andere omdat de straat maar één keer opengebroken hoeft te worden. Tot slot heeft verkennend onderzoek uitgewezen dat de panden aan de Gedempte Gracht door hun bouwkundige staat kwetsbaar zijn voor werk aan de openbare ruimte. Eigenaren zullen worden geïnformeerd over eventueel te nemen voorzorgsmaatregelen.

Bij het bepalen van de aanpak voor de herinrichting van de Gedempte Gracht, zoekt de gemeente een evenwicht tussen verschillende factoren, zoals bouwduur van de gracht, mate van overlast, ruimtegebruik, veiligheid en kosten. Tijdens de uitwerking van het Voorlopig Ontwerp naar het Definitief ontwerp wordt de definitieve bouwwijze en aanpak vastgesteld. Ook de hierboven geschetste zaken komen dan aan bod. De presentatie van het Definitief Ontwerp aan de gemeenteraad vindt na de zomer van 2009 plaats.