Gemeente Zaanstad

25-06-2009
Gemeente Zaanstad neemt telefonie weer in eigen beheer Telefonische bereikbaarheid terug van 24 naar 9 uur, Internet uitgebreid

Per 1 juli 2009 komt de gemeentelijke telefonie en emailafhandeling weer helemaal in het beheer van de gemeente Zaanstad. Per 1 augustus gaat de digitale Gemeentevraagbaak on-line. Hiermee kunnen bezoekers van de gemeentelijke website (bewoners, ondernemers, maar ook eigen medewerkers) zelf het antwoord op de meeste algemene vragen vinden. Het telefoonnummer van de gemeente verandert niet. Voor Antwoord bellen mensen nog steeds met het landelijk toegankelijke vijfcijferige nummer:14075.

Vijf jaar lang heeft een extern callcenter: A2, de telefoon voor de gemeente opgenomen. Voordelen waren destijds dat de gemeente één ingang had en niet meer vele verschillende, maar ook dat de gemeente 24 per dag bereikbaar was. Tegenwoordig is de dienstverlening via Internet zeer uitgebreid en is het aantal vragen buiten kantoortijden sterk verminderd. Bovendien wijst onderzoek door het bureau Auditel uit dat er momenteel geen marktpartij is die een complexe organisatie als een gemeente kan bedienen tegen een prijs die Zaanstad kan betalen. Dit zou op jaarbasis 600.000 euro extra kosten.

Dicht bij de burger
Een nadeel- zo is gebleken uit de afgelopen vijf jaar- van werken met een extern callcenter, is dat de afstand tussen gemeente en callcenter te groot is. Niet alleen fysiek, maar ook organisatorisch. Hierdoor is het moeilijk de kwaliteit te waarborgen. De gemeente wil graag de kwaliteit van de telefonische dienstverlening verbeteren, en tegelijkertijd beter weten wat de burger vraagt, zodat ze hier beter op in kan spelen. Door deze kennis te bundelen in de Gemeentevraagbaak, die via Internet voor de burger te raadplegen is, kan de gemeente een grote slag maken in de verbetering van de kwaliteit van de informatievoorziening aan de burgers.

Buiten kantoortijden: Internet
Dit betekent dat na 1 juli 2009 de gemeente alleen tijdens kantooruren bereikbaar is (8.30 uur tot 17.00 uur). De verwachting is dat weinig mensen iets zullen merken van de beperktere telefonische openingstijden. De afgelopen jaren is 97% van de tijdens kantooruren binnengekomen. De resterende 3% waren veelal vragen die ook via de website van de gemeente Zaanstad beantwoord kunnen worden. Veel gemeentelijke producten kunnen via de website aangevraagd worden: van een uittreksel van het bevolkingsregister, het aanmelden van grofvuil tot een afspraak maken met burgerzaken. Bezoek hiervoor het digitale loket op www.zaanstad.nl .