1 1
> Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71
F 070 351 78 95
Contactpersoon
---
T -
Ons kenmerk
VENW/DGMo-2009/3125
Uw kenmerk
Datum 13 juli 2009 -
Onderwerp Partiële herziening van de standpunten A12 Veenendaal-Ede en A12 Bijlage(n)
---
Ede-Duitse Grens
Geachte voorzitter,
Op 23 april 2002 heb ik u in samenspraak met mijn ambtgenoot van
Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer op de hoogte gebracht
van de standpunten A12 Veenendaal-Ede en A12 Ede-Duitse Grens in de zin van
de Tracéwet. In beide standpunten is gekozen voor een uitbreiding met spits of
plusstrook (het benuttingsalternatief), waarbij een eventuele permanente
verbreding op termijn niet is uitgesloten.
Uit aanvullende verkeersonderzoeken is gebleken dat voor een gedeelte van de
trajecten A12 Veenendaal-Ede en A12 Ede-Duitse grens, namelijk het gedeelte
A12 Ede-Grijsoord1, de in 2002 gekozen alternatieven het geconstateerde
knelpunt onvoldoende oplossen.
Op basis van deze nieuwe informatie ben ik in samenspraak met mijn ambtgenoot
van Volkshuisvesting, Ruimtelijke ordening en Milieubeheer tot het inzicht
gekomen dat de standpunten A12 Veenendaal-Ede en A12 Ede-Duitse grens voor
het gedeelte A12 Ede-Grijsoord partieel herzien moeten worden.
Tijdens het AO-MIRT debat van 23 juni jongstleden, heb ik toegezegd u rondom
het zomerreces van uw Kamer nader te informeren over de A12 Ede-Grijsoord.
Hierbij geef ik invulling aan deze toezegging.
Toelichting
Permanente rijstrook A12 Ede-Grijsoord
In de voorbereiding voor het OTB A12 Ede-Grijsoord (de laatste schakel tussen
Utrecht en Arnhem) is als uitwerking van de standpunten A12 Veenendaal-Ede en
A12 Ede-Duitse grens gekeken naar twee benuttingsalternatieven (spitsstrook en
plusstrook). Beide benuttingsalternatieven bleken op basis van nieuwe
verkeersprognoses met het Nieuw Regionaal Model Oost-Nederland, waarin de
laatste ontwikkelingen op sociaal en economisch gebied zijn meegenomen, niet
1 Het traject A12 Ede-Grijsoord begint 500 meter ten westen van het traject dat in het
standpunt A12 Ede-Duitse grens is opgenomen, vandaar dat ook het standpunt A12
Veenendaal-Ede partieel herzien wordt.
a
Pagina 1 van 4
langer probleemoplossend te zijn. Uit de prognoses blijkt namelijk dat het traject
Datum
A12 Ede-Grijsoord vanaf het moment van ingebruikname vrijwel de gehele dag
(06.00 uur tot 19.00 uur) opengesteld dient te worden, waarmee deze in de Ons kenmerk
praktijk een derde reguliere rijstrook wordt. De oorspronkelijke berekeningen VENW/DGMo-2009/3125
(trajectnota/MER, standpunten) waren gericht op 2010. De huidige berekeningen
richten zich op 2020 waarop de nieuwe informatie is gebaseerd.
Het uitgangspunt bij benuttingsmaatregelen in de vorm van spits-plusstroken, is
er op gericht om tijdelijk extra capaciteit te bieden bij files voor het bevorderen
van de verkeersdoorstroming. In de memorie van toelichting van de Spoedwet
wegverbreding is dit nader verwoord. Benutten kent echter zijn grenzen,
knelpunten waar het altijd druk is en trajecten waar de reistijd onbetrouwbaar is,
lenen zich minder goed uit voor benuttingsmaatregelen, omdat de
verkeersintensiteit hier al hoog is. Gegeven de verwachte verkeersdrukte voor het
traject A12 Ede-Grijsoord, kan geconstateerd worden dat er gekozen moet
worden voor een permanente verbreding naar 2 x 3. Het betreft een
noodzakelijke investering om hiermee de verwachte groei van het verkeer de
gehele dag op te vangen.
Een keuze voor een permanente verbreding met een rijstrook in beide
rijrichtingen levert in dit geval voor A12 Ede-Grijsoord de volgende voordelen op:
· Een robuustere oplossing met een goede verkeerafwikkeling tot in 2020;
· Door de aanwezigheid van vluchtstroken (die geen beperkte openstelling meer
hebben), is de bereikbaarheid voor hulpdiensten bij calamiteiten optimaal.
Hiermee wordt de verkeersveiligheid en externe veiligheid gewaarborgd.
· Is relatief goedkoper dan een benuttingsmaatregel omdat er geen regulerende
en faciliterende maatregelen, zoals het installeren van verkeerssignalering en
het plaatsen van toeritdoseerinstallaties genomen moeten worden.
· Tenslotte is er vanuit de regio veel draagvlak voor een permanente verbreding,
naar 2 x 3 rijstroken. Ook TLN heeft recent aangegeven dat de verbreding voor
de A12 Ede-Grijsoord hoge prioriteit verdient.
Effecten partiële herziening standpunten
Ruimtebeslag
De permanente verbreding naar 2 x 3 rijstroken vraagt een beperkt extra
ruimtebeslag ten opzichte van de benuttingsalternatieven. Het extra ruimtebeslag
kan grotendeels binnen rijkseigendom gerealiseerd worden. Door het beperkte
extra ruimtebeslag van de 2 x 3 rijstroken variant, worden alleen de wegbermen
en taluds aangetast.
Geluid en luchtkwaliteit
Uit de eerste berekeningen van dit project, blijkt dat de effecten op lucht en
geluid bij een permanente verbreding ten opzichte van een benuttingsmaatregel
marginaal zijn. Een nader onderzoek naar de wijziging van de milieu-effecten en
naar passende maatregelen om deze, waar nodig ongedaan te maken, worden in
het OTB uitgewerkt.
Verlichting
In de Nota Mobiliteit is opgenomen dat er terughoudend zal worden omgegaan
met het plaatsen van verlichting in natuurgebieden. In de afweging om de
geleiding en het comfort van de weggebruiker te vergroten ten opzichte van de
hinder voor de natuur is besloten op dit gedeelte van de A12 geen permanent
aanwezige verlichting aan te brengen bij een verbreding naar 2 x 3 rijstroken.
Pagina 2 van 4
Indien gekozen zou zijn voor een benuttingsvariant was verlichting noodzakelijk
Datum
voor de verkeersveiligheid voor het schouwen van de vluchtstrook en op het
moment dat auto´s over de versmalde rijstrook rijden. Ons kenmerk
VENW/DGMo-2009/3125
Nota Mobiliteit
De Trajectnota/MER laat zien dat de hoofdalternatieven voldoen aan de centrale
projectdoelstelling uit het toen vigerende SVV-II: een congestiekans van minder
dan 2% in het jaar 2010. Vanaf 21 februari 2006, is de Nota Mobiliteit het
geldende beleidskader. Het doel van Nota Mobiliteit is de files te bekorten, de
betrouwbaarheid te vergroten en de reistijd van deur tot deur te verminderen.
Voorts is de streefwaarde voor het hoofdwegennet, dat de gemiddelde reistijd op
snelwegen tussen de steden in de spits maximaal anderhalf keer zo lang is als de
reistijd buiten de spits.
Overige maatregelen
In de oorspronkelijke standpunten zijn er aanvullende voorzieningen
aangekondigd om de zogenaamde basiskwaliteit bij de inpassing van de
maatregel in de omgeving te garanderen. Deze zullen gehandhaafd blijven. De
Nota Mobiliteit geeft aan dat bij de aanleg of verbreding van infrastructuur de
aanpassing gebiedsgericht wordt ontworpen en dat barrières in de ecologische
hoofdstructuur worden opgeheven. Speciale aandacht daarbij zal worden gegeven
aan eventuele voorzieningen voor klein wild.
Voorzieningen ten gevolge van nu bestaande wet-en regelgeving die nog niet
nodig waren ten tijden van het innemen van het oorspronkelijke standpunt A12
Ede-Duitse grens, zullen uiteraard worden meegenomen zoals eventuele
maatregelen die voortkomen uit het Wet milieubeheer (met betrekking tot de
luchtkwaliteit), de Natuurbeschermingswet en Wet geluidhinder. In ieder geval zal
in het ontwerp-tracébesluit onderzoek gedaan worden naar effecten op
beschermde gebieden en soorten en worden zonodig compenserende maatregelen
getroffen.
Voor het terugdringen van de overschrijding van de streefwaarde van 40 dB in het
stiltegebied Zuidoost-Veluwe wordt een uitwerking gedaan in het OTB.
Relatie A12, doortrekking A15, A325 (Pleyroute)
In de herziening van het standpunt A12 Ede-Duitse grens voor het trajectgedeelte
A12 Waterberg-Velperbroek, heb ik u eerder gemeld dat na de aanpassing van
dat trajectgedeelte er een knelpunt resteert op een ander NOMO-traject A12
Maanderbroek-Waterberg. Het gaat hierbij om het deeltraject A12
Ede/Wageningen-Grijsoord.
In 2005 is door Rijkswaterstaat, in samenwerking met de regio (Provincie
Gelderland en het KAN), een quick netwerkscan2 uitgevoerd waarin de effecten
van doortrekking A15 op de regionale bereikbaarheid en op de A12 zijn
bestudeerd. Uit deze studie blijkt dat de doortrekking van de A15, in combinatie
met een ZSM-achtige maatregel tussen Ede-Grijsoord een adequate oplossing
biedt voor de regio voor zowel het A12 deel Ede-Grijsoord als de Pleyroute. Deze
afspraken zijn u ook gemeld met de uitkomsten van het bestuurlijk overleg najaar
2006 (29644, nr. 74).
2 Netwerkscan A15/A12 in Gelderland juli 2005
Pagina 3 van 4
Datum
Rijk en regio hebben vervolgens een overeenkomst gesloten over de organisatie
van de, naast de A12 Ede-Grijsoord, te starten planstudie en financiering van een Ons kenmerk
mogelijke doortrekking van de A15 naar de A12. Voor deze planstudie (A12/A15 VENW/DGMo-2009/3125
bereikbaarheid regio Arnhem-Nijmegen) wordt de Tracewet procedure doorlopen
waarin naast de doortrekking ook het verbeteren van het bestaande wegennet als
alternatief is meegenomen
Kosten
De kosten van de permanente verbreding naar 2 x 3 rijstroken bedragen 124
miljoen en vormt een onderdeel van het totale budget voor de planstudie A12/15
bereikbaarheid regio Arnhem-Nijmegen.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
Pagina 4 van 4
Ministerie van Verkeer en Waterstaat