Ingezonden persbericht


PERSBERICHT STICHTING DE NOORDZEE

9 juli 2009
Stichting De
Noordzee wil concrete maatregelen voor verlagen CO2-uitstoot van
schepen

Stichting De Noordzee is van 13 t/m 17 juli
2009 in Londen bij
de
Internationale Maritieme Organisatie (IMO) om te pleiten voor reductie van
scheepsemissies. Momenteel zijn zeeschepen verantwoordelijk voor 2,7% van de
wereldwijde CO2-uitstoot, maar dat aandeel zal in 2050 stijgen naar
18% als er geen maatregelen worden genomen.

Tijdens de IMO vergadering zullen 160 landen, meer dan 30 lobbyisten van het
bedrijfsleven en enkele milieuorganisaties afspraken maken over de gevolgen van
scheepvaart voor het milieu. Stichting De Noordzee coördineert in Londen een
brede coalitie van milieugroepen en is een belangrijke partij in de onderhandelingen
over CO2-normen voor schepen. De coalitie bestaat uit 17 personen
van onder andere Seas At Risk, T&E, Oceana, Bellona en Friends of the
Earth.

Scheepvaart is een vergeten bron van CO2-emissies. In het Kyoto
Protocol uit 1997 zijn geen afspraken gemaakt over de uitstoot van scheepvaart.
De gedachte was dat schepen weinig CO2 uitstoten en maatregelen
werden aan de IMO overgelaten. In twaalf jaar tijd is er echter niets gebeurd
om CO2-emissies van schepen te controleren. Uit nieuwe gegevens

(1)
blijkt
dat de uitstoot van schepen sterk zal toenemen als er nu geen actie wordt
ondernomen. Om deze reden roepen wij de IMO op om de volgende concrete stappen
te nemen:

·

40% reductie van CO2 emissies in
2020

·

80% reductie in 2050

·

Nieuwe schepen moeten schoner en
zuiniger worden

·

Ontwikkeling van schone voortstuwing
zoals
SkySails

·

Inzet van financiële middelen om
schone
scheepvaart te stimuleren

·

Introductie van "het nieuwe varen"
op zee:

-

Langzamer varen

-

Betere logistieke planning

-

Beter onderhoud aan scheepsromp en motoren

Overige onderwerpen

Naast broeikasemissies kaart Stichting De Noordzee volgende week bij de IMO
ook de volgende onderwerpen aan:

Afval. Nog steeds belanden jaarlijks tonnen afval in zee. Zeelieden
geven toe dat er regelmatig afval overboord gaat, waaronder hele ijskasten. Dit
moet veranderen door goed afvalbeheer aan boord en 100% inzameling van scheepsafval in havens.

Onderwatergeluid. Scheepsmotoren, seismisch onderzoek, heien: het levert
allemaal veel lawaai op onder water, maar er zijn geen regels voor. Momenteel
wordt er veel onderzoek naar gedaan en Stichting De Noordzee wil dat de IMO
deze blinde vlek onder ogen ziet.

Slopen van schepen. Dat gebeurt nu nog onder mensonterende en vervuilende omstandigheden. Rederijen en sloopwerven moeten hun verantwoordelijkheid nemen en schepen verantwoord laten slopen.