Ingezonden persbericht
PERSBERICHT STICHTING DE NOORDZEE
9 juli 2009
Stichting De
Noordzee wil concrete maatregelen voor verlagen CO2-uitstoot
van
schepen
Stichting De Noordzee is van 13 t/m 17 juli
2009 in Londen bij
de
Internationale Maritieme Organisatie (IMO) om te pleiten voor reductie
van
scheepsemissies. Momenteel zijn zeeschepen verantwoordelijk voor 2,7%
van de
wereldwijde CO2-uitstoot, maar dat aandeel zal in 2050
stijgen naar
18% als er geen maatregelen worden genomen.
Tijdens de IMO vergadering zullen 160 landen, meer dan 30 lobbyisten
van het
bedrijfsleven en enkele milieuorganisaties afspraken maken over de
gevolgen van
scheepvaart voor het milieu. Stichting De Noordzee coördineert in
Londen een
brede coalitie van milieugroepen en is een belangrijke partij in de
onderhandelingen
over CO2-normen voor schepen. De coalitie bestaat uit 17
personen
van onder andere Seas At Risk, T&E, Oceana, Bellona en Friends of
the
Earth.
Scheepvaart is een vergeten bron van CO2-emissies. In het
Kyoto
Protocol uit 1997 zijn geen afspraken gemaakt over de uitstoot van
scheepvaart.
De gedachte was dat schepen weinig CO2 uitstoten en
maatregelen
werden aan de IMO overgelaten. In twaalf jaar tijd is er echter niets
gebeurd
om CO2-emissies van schepen te controleren. Uit nieuwe
gegevens
(1)
blijkt
dat de uitstoot van schepen sterk zal toenemen als er nu geen actie
wordt
ondernomen. Om deze reden roepen wij de IMO op om de volgende concrete
stappen
te nemen:
·
40% reductie van CO2 emissies in
2020
·
80% reductie in 2050
·
Nieuwe schepen moeten schoner en
zuiniger worden
·
Ontwikkeling van schone voortstuwing
zoals
SkySails
·
Inzet van financiële middelen om
schone
scheepvaart te stimuleren
·
Introductie van "het nieuwe varen"
op zee:
-
Langzamer varen
-
Betere logistieke planning
-
Beter onderhoud aan scheepsromp en motoren
Overige onderwerpen
Naast broeikasemissies kaart Stichting De Noordzee volgende week
bij de IMO
ook de volgende onderwerpen aan:
Afval. Nog steeds belanden jaarlijks tonnen afval in zee.
Zeelieden
geven toe dat er regelmatig afval overboord gaat, waaronder hele
ijskasten. Dit
moet veranderen door goed afvalbeheer aan boord en 100% inzameling van
scheepsafval in havens.
Onderwatergeluid. Scheepsmotoren, seismisch onderzoek, heien:
het levert
allemaal veel lawaai op onder water, maar er zijn geen regels voor.
Momenteel
wordt er veel onderzoek naar gedaan en Stichting De Noordzee wil dat de
IMO
deze blinde vlek onder ogen ziet.
Slopen van schepen. Dat gebeurt nu nog onder mensonterende en
vervuilende omstandigheden. Rederijen en sloopwerven moeten hun
verantwoordelijkheid nemen en schepen verantwoord laten slopen.