Gemeente Rotterdam

11 juli 2009

|                                                                                  |
|Overkapping slaat brug tussen Middelland en Oude Westen                           |
|Beter leefklimaat omgeving 's-Gravendijkwal                                       |
|                                                                                  |
|Een gedeeltelijk overkapte bakconstructie voor de Rotterdamse 's-Gravendijkwal én |
|een nieuwe inrichting van de openbare ruimte moeten de verblijfskwaliteit van de  |
|wijken Middelland en het Oude Westen verbeteren. Dat staat in het voorstel dat het|
|college van B en W vrijdag 10 juli naar de gemeenteraad heeft gestuurd. Met de    |
|keuze voor de gedeeltelijke overkapping worden het leef- en verblijfsklimaat, de  |
|oversteekbaarheid en ruimtelijke kwaliteit sterk verbeterd.                       |
|                                                                                  |
|"Voor het autoverkeer is de bereikbaarheid van de binnenstad vanaf de ring van    |
|groot belang. Het is daarom belangrijk dat we op de invalswegen de doorstroming   |
|verbeteren. De 's Gravendijkwal is ontworpen in een tijd dat er nog weinig verkeer|
|was. Tegenwoordig is het een belangrijke hoofdroute naar de binnenstad, maar vormt|
|de weg ook een barrière tussen de wijken Middelland en het Oude Westen," aldus    |
|wethouder Hans Vervat (verkeer en vervoer). Het voorstel gaat uit van een         |
|gedeeltelijk overkapte bakconstructie met een ongelijkvloerse kruising van de 1e  |
|Middellandstraat en een aansluiting op de kruising Weena/Beukelsdijk. "Met de     |
|overkapping en het opnieuw inrichten van de openbare ruimte zorgen we ervoor dat  |
|er één aangesloten woon- en leefgebied ontstaat", aldus Vervat. Afgelopen maanden |
|is het voorstel besproken met zowel omwonenden van de 's-Gravendijkwal en de      |
|Henegouwerlaan, als bestuurders van de betrokken deelgemeenten.                   |
|                                                                                  |
|Citylounge Bereikt                                                                |
|Voor een economisch vitale binnenstad is goede autobereikbaarheid essentieel.     |
|Belangrijk uitgangspunt bij de keuze voor de gedeeltelijke overkapping is de      |
|oversteekbaarheid en de verwachte verkeersontwikkeling de komende jaren op basis  |
|van de ontwikkelingen uit de Stadsvisie 2030 en het onlangs gepresenteerde        |
|Verkeersplan Binnenstad.  Het verkeersplan gaat uit van het creëren van een       |
|aangenaam verblijfsklimaat in de binnenstad, onder andere door het verbinden van  |
|stadskwartieren door levendige en groene boulevards, straten en pleinen.          |
|Afhankelijk van het definitieve uitvoeringsbesluit van het college in het kader   |
|van de Uitvoeringsstrategie Stadsvisie, kan het project voor 2011 worden          |
|aanbesteed. Volgens deze planning staat oplevering dan gepland voor 2015.         |
|                                                                                  |
|Bereikbaarheid Rotterdam - Zuid                                                   |
|Wat betreft het mobiliteitsvraagstuk van Rotterdam-Zuid heeft het college         |
|afgelopen maanden onderzoek laten doen naar een integrale ingreep voor de         |
|Vaanweg-Pleinweg. De studie wijst uit dat om de bereikbaarheid van Rotterdam Zuid |
|en de binnenstad te verbeteren en daarnaast de gewenste ruimtelijk-economische    |
|ontwikkeling van Zuid te laten slagen, een ingreep noodzakelijk is.               |
|                                                                                  |
|                                                                                  |
|                                                                                  |
|                                                                                  |
|                                                                                  |
|                                                                                  |
|Het college van B en W heeft haar voorkeur uitgesproken voor twee varianten die   |
|beide uitgaan van een lange tunnel die begint op de Vaanweg, ter hoogte van de    |
|Vaanweide, en weer boven komt vlak voor het Maastunnelplein. Beide tunnelvarianten|
|leveren volgens het college een positieve bijdrage aan de bereikbaarheid,         |
|leefbaarheid en ruimtelijk-economische ontwikkeling. De tunnels zorgen voor een   |
|rustiger straatbeeld en kunnen relaties tussen wijken herstellen. De Pleinweg kan |
|zich hierdoor verder ontwikkelen als stadsboulevard met veel ruimte voor bewoners.|
|Om deze ontwikkeling mogelijk te maken zijn forse investeringen nodig die vragen  |
|om een goede afweging. Het college heeft daarom besloten, in het kader van de     |
|uitvoeringsstrategie Stadsvisie, dit project in termen van effectiviteit met      |
|andere projecten te vergelijken en een daadwerkelijke beslissing in een later     |
|stadium te nemen. 
|
|