11 juli 2009
| | |Overkapping slaat brug tussen Middelland en Oude Westen | |Beter leefklimaat omgeving 's-Gravendijkwal | | | |Een gedeeltelijk overkapte bakconstructie voor de Rotterdamse 's-Gravendijkwal én | |een nieuwe inrichting van de openbare ruimte moeten de verblijfskwaliteit van de | |wijken Middelland en het Oude Westen verbeteren. Dat staat in het voorstel dat het| |college van B en W vrijdag 10 juli naar de gemeenteraad heeft gestuurd. Met de | |keuze voor de gedeeltelijke overkapping worden het leef- en verblijfsklimaat, de | |oversteekbaarheid en ruimtelijke kwaliteit sterk verbeterd. | | | |"Voor het autoverkeer is de bereikbaarheid van de binnenstad vanaf de ring van | |groot belang. Het is daarom belangrijk dat we op de invalswegen de doorstroming | |verbeteren. De 's Gravendijkwal is ontworpen in een tijd dat er nog weinig verkeer| |was. Tegenwoordig is het een belangrijke hoofdroute naar de binnenstad, maar vormt| |de weg ook een barrière tussen de wijken Middelland en het Oude Westen," aldus | |wethouder Hans Vervat (verkeer en vervoer). Het voorstel gaat uit van een | |gedeeltelijk overkapte bakconstructie met een ongelijkvloerse kruising van de 1e | |Middellandstraat en een aansluiting op de kruising Weena/Beukelsdijk. "Met de | |overkapping en het opnieuw inrichten van de openbare ruimte zorgen we ervoor dat | |er één aangesloten woon- en leefgebied ontstaat", aldus Vervat. Afgelopen maanden | |is het voorstel besproken met zowel omwonenden van de 's-Gravendijkwal en de | |Henegouwerlaan, als bestuurders van de betrokken deelgemeenten. | | | |Citylounge Bereikt | |Voor een economisch vitale binnenstad is goede autobereikbaarheid essentieel. | |Belangrijk uitgangspunt bij de keuze voor de gedeeltelijke overkapping is de | |oversteekbaarheid en de verwachte verkeersontwikkeling de komende jaren op basis | |van de ontwikkelingen uit de Stadsvisie 2030 en het onlangs gepresenteerde | |Verkeersplan Binnenstad. Het verkeersplan gaat uit van het creëren van een | |aangenaam verblijfsklimaat in de binnenstad, onder andere door het verbinden van | |stadskwartieren door levendige en groene boulevards, straten en pleinen. | |Afhankelijk van het definitieve uitvoeringsbesluit van het college in het kader | |van de Uitvoeringsstrategie Stadsvisie, kan het project voor 2011 worden | |aanbesteed. Volgens deze planning staat oplevering dan gepland voor 2015. | | | |Bereikbaarheid Rotterdam - Zuid | |Wat betreft het mobiliteitsvraagstuk van Rotterdam-Zuid heeft het college | |afgelopen maanden onderzoek laten doen naar een integrale ingreep voor de | |Vaanweg-Pleinweg. De studie wijst uit dat om de bereikbaarheid van Rotterdam Zuid | |en de binnenstad te verbeteren en daarnaast de gewenste ruimtelijk-economische | |ontwikkeling van Zuid te laten slagen, een ingreep noodzakelijk is. | | | | | | | | | | | | | |Het college van B en W heeft haar voorkeur uitgesproken voor twee varianten die | |beide uitgaan van een lange tunnel die begint op de Vaanweg, ter hoogte van de | |Vaanweide, en weer boven komt vlak voor het Maastunnelplein. Beide tunnelvarianten| |leveren volgens het college een positieve bijdrage aan de bereikbaarheid, | |leefbaarheid en ruimtelijk-economische ontwikkeling. De tunnels zorgen voor een | |rustiger straatbeeld en kunnen relaties tussen wijken herstellen. De Pleinweg kan | |zich hierdoor verder ontwikkelen als stadsboulevard met veel ruimte voor bewoners.| |Om deze ontwikkeling mogelijk te maken zijn forse investeringen nodig die vragen | |om een goede afweging. Het college heeft daarom besloten, in het kader van de | |uitvoeringsstrategie Stadsvisie, dit project in termen van effectiviteit met | |andere projecten te vergelijken en een daadwerkelijke beslissing in een later | |stadium te nemen.|
|