ProRail

Persbericht

23-06-2009

Tijdelijke afsluiting fietsenstalling station Lelystad

Een gedeelte van de fietsenstalling aan de westkant van het station Lelystad (kant van de Rechtbank) komt met ingang van 10 juli 2009 te vervallen. Dit is nodig voor de uitbreiding van het station Lelystad voor de aanleg van de Hanzelijn. Fietsers kunnen gebruik maken van de fietsenstalling aan de westzijde van de achteringang van het station (Rechtbankzijde). Deze is vanaf 3 juli 2009 weer opengesteld. Daarnaast blijven de tijdelijke fietsrekken naast de ING-bank (hoek Middenweg/Visarenddreef) ook nog
toegankelijk. Op maandag 13 juli 2009 worden achtergebleven fietsen door de gemeente naar een depot gebracht.

De Combinatie Lely-200 verricht de bouwwerkzaamheden in het station en langs het spoor in Lelystad voor de Hanzelijn in opdracht van ProRail.

Uitbreiding spoor

Het tijdelijk afsluiten van de fietsenstalling bij het station is nodig vanwege de bouwwerkzaamheden voor de Hanzelijn, de nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle. Het station in Lelystad wordt bijna tweemaal zo groot en er komen twee sporen bij. Om de overlast voor de treinreiziger zo beperkt mogelijk te houden, werkt de aannemer in fasen. Een gedeelte aan de westkant van het station is bijna klaar. Na de bouwvakvakantie gaat de aannemer verder met de bouwwerkzaamheden bij het station.

Hanzelijn

ProRail bouwt een nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle: de Hanzelijn. Vanaf december 2012 duurt een treinreis tussen beide steden slechts dertig minuten. Zodoende komen het noorden en noordoosten van Nederland in reistijd veel dichter bij de Randstad te liggen. Ook zorgt de Hanzelijn voor minder drukte op de Gooilijn en de Veluwelijn. Langs de Hanzelijn verrijzen nieuwe stations in Dronten en Kampen en wordt station Lelystad aangepast. Het tracé krijgt bovendien een nieuwe brug over de IJssel tussen Hattem en Zwolle en een tunnel onder het Drontermeer tussen Kampen en Dronten.