ProRail
Persbericht
23-06-2009
Tijdelijke afsluiting fietsenstalling station Lelystad
Een gedeelte van de fietsenstalling aan de westkant van het station
Lelystad (kant van de Rechtbank) komt met ingang van 10 juli 2009 te
vervallen. Dit is nodig voor de uitbreiding van het station Lelystad
voor de aanleg van de Hanzelijn. Fietsers kunnen gebruik maken van de
fietsenstalling aan de westzijde van de achteringang van het station
(Rechtbankzijde). Deze is vanaf 3 juli 2009 weer opengesteld.
Daarnaast blijven de tijdelijke fietsrekken naast de ING-bank (hoek
Middenweg/Visarenddreef) ook nog
toegankelijk. Op maandag 13 juli 2009 worden achtergebleven fietsen
door de gemeente naar een depot gebracht.
De Combinatie Lely-200 verricht de bouwwerkzaamheden in het station en
langs het spoor in Lelystad voor de Hanzelijn in opdracht van ProRail.
Uitbreiding spoor
Het tijdelijk afsluiten van de fietsenstalling bij het station is
nodig vanwege de bouwwerkzaamheden voor de Hanzelijn, de nieuwe
spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle. Het station in Lelystad wordt
bijna tweemaal zo groot en er komen twee sporen bij. Om de overlast
voor de treinreiziger zo beperkt mogelijk te houden, werkt de aannemer
in fasen. Een gedeelte aan de westkant van het station is bijna klaar.
Na de bouwvakvakantie gaat de aannemer verder met de bouwwerkzaamheden
bij het station.
Hanzelijn
ProRail bouwt een nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle: de
Hanzelijn. Vanaf december 2012 duurt een treinreis tussen beide steden
slechts dertig minuten. Zodoende komen het noorden en noordoosten van
Nederland in reistijd veel dichter bij de Randstad te liggen. Ook
zorgt de Hanzelijn voor minder drukte op de Gooilijn en de Veluwelijn.
Langs de Hanzelijn verrijzen nieuwe stations in Dronten en Kampen en
wordt station Lelystad aangepast. Het tracé krijgt bovendien een
nieuwe brug over de IJssel tussen Hattem en Zwolle en een tunnel onder
het Drontermeer tussen Kampen en Dronten.