Ministerie van Defensie
Ministerie van Defensie
Postbus 20701
2500 ES Den Haag
Telefoon (070) 318 81 88
Fax (070) 318 78 88
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Plein 2
2511 CR Den Haag
Afschrift aan de Voorzitter van de Eerste Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 22
2513 AA Den Haag
Datum
Ons kenmerk DMO/DB/2009019472
Onderwerp Tijdelijke configuratie NH-90 helikopter
Inleiding
Tijdens het algemeen overleg van 10 juni 2009 heb ik toegezegd de Kamer nader te
informeren over enkele ontwikkelingen rondom het helikopterproject NH-90. Hierbij voldoe ik
aan deze toezegging, waarbij ik in het bijzonder zal ingaan op het voorstel van NHIndustries
een NATO Frigate Helicopter (NFH) te leveren in een tijdelijke configuratie, de Meaningful
Operational Configuration (MOC).
Achtergrond
Vertragingen in de ontwikkeling van de NH-90 hebben al enkele malen geleid tot uitstel van
de aflevering van de eerste NFH. In maart 2008 werd verondersteld dat midden 2009 de
eerste Nederlandse NH-90 voor acceptatie zou worden aangeboden. Met de brief van 9 juni
2008 (Kamerstuk 25 928, nr. 28) heb ik de Kamer geïnformeerd over de complicaties bij de
kwalificatie, waardoor de planning van midden 2009 voor de levering van de eerste NFH in
de eindconfiguratie niet is gehaald.
Zoals onder meer uiteengezet in de achtste jaarrapportage over het project NH-90 en de
beantwoording van vragen daarover (Kamerstukken 25 928 nr. 33 en 34) heeft NHIndustries
voorgesteld enkele helikopters in een tijdelijke configuratie (MOC) te leveren. Daarmee
kunnen de gevolgen van de vertraging van de NFH in de eindconfiguratie worden beperkt.
Pagina 1/1
Ministerie van Defensie
De tijdelijke configuratie houdt in dat nog niet is aangetoond dat de helikopters aan alle
contractuele specificaties van de eindversie voldoen. Wel kunnen deze helikopters worden
gebruikt voor bijvoorbeeld opleiding, training en kustwachttaken. De helikopters in de tijdelijke
configuratie zullen in dit voorstel vanaf eind 2009 voor acceptatie worden aangeboden.
NHIndustries denkt Nederland de eerste volledig gekwalificeerde NFH in het derde kwartaal
van 2011 voor acceptatie te kunnen aanbieden.
Stand van zaken
In de tweede helft van 2008 is tussen de landen van de NATO Helicopter Management
Organization (Nahemo) overeenstemming bereikt over de gewenste ontwikkeling van de
MOC. Vervolgens is de NATO Helicopter Management Agency (Nahema) gesprekken
begonnen met NHIndustries over de voorwaarden waarop de landen willen ingaan op het
MOC-voorstel. Deze gesprekken zijn nog steeds gaande en betreffen onder meer het
leveringsschema en de configuratie van de helikopter en de hieraan verbonden operationele
prestaties. De hieruit voortkomende afspraken zullen worden verwerkt in een aanpassing van
het productiecontract. Dit moet gebeuren voor de levering van de eerste NFH in de tijdelijke
configuratie die is voorzien voor december 2009. Tot die tijd gelden de bepalingen van het
oorspronkelijke contract.
In de antwoorden op de vragen over de achtste jaarrapportage NH-90 ben ik al ingegaan op
de gesprekken met de industrie, over de contractuele uitwerking voor de radarverbetering en
de gewichtsbesparende maatregelen. Met NHIndustries is inmiddels overeengekomen dat in
de aanpassing van het productiecontract, naast de tijdelijke configuratie, ook de
radarverbetering en de herstelmaatregelen voor de operationele prestaties als gevolg van het
verhoogde gewicht worden opgenomen.
Over het verhoogde gewicht en de gevolgen daarvan voor de operationele prestaties als
onderdeel van de MOC-aanpassingen zijn nog gesprekken gaande. Vlak voor het algemeen
overleg van 10 juni jl. is hierover een bijeenkomst geweest van Nahema en NHIndustries. Dit
gesprek leidde niet tot overeenstemming waardoor ik tijdens dit algemeen overleg nog geen
onderhandelingsresultaat over de MOC voor de NFH kon melden.
Pagina 2/2
Ministerie van Defensie
Momenteel hebben opnieuw besprekingen plaats. Nahema en NHIndustries verwachten op
korte termijn wel een resultaat, met als uitgangspunt dat NHIndustries vanaf eind 2009 aan
Nederland eerst zeven helikopters in een tijdelijke configuratie levert. De achtste helikopter,
die in de zomer van 2011 voor acceptatie zal worden aangeboden, zal de eerste
gekwalificeerde Nederlandse NFH-helikopter zijn. Nog steeds geldt als uitgangspunt dat de
MOC-aanpak voor de Nahemo-landen niet mag leiden tot extra kosten
Ten slotte
Hoewel de besprekingen met NHIndustries nog gaande zijn, bereidt Defensie zich al intensief
voor op de komst van de eerste NFH in de tijdelijke MOC-configuratie eind dit jaar. De
theorieopleidingen voor het technische en het vliegende personeel zijn in maart jl. begonnen
bij AgustaWestland in Italië. De belangrijkste theoretische modules voor het technische
personeel zijn voltooid en intussen is men begonnen met de praktijkmodules die tot het einde
van dit jaar zullen duren. Het vliegende personeel heeft de theorie voor de `typeconversie'
voltooid en heeft zich in Italië en Frankrijk voorbereid op de oefenvluchten. De eerste
oefenvluchten vanaf het Maritiem Vliegkamp De Kooy zijn begin juli jl. uitgevoerd, met een
door NHIndustries beschikbaar gestelde NH-90. Na deze voorbereidingen zal het personeel
gereed zijn wanneer de eerste NFH eind 2009 door NHIndustries voor acceptatie wordt
aangeboden. De verwachting is dat in het eerste kwartaal van 2010 kan worden begonnen
met opleidingen en trainingen in eigen beheer. Vervolgens zal een begin worden gemaakt
met de overname van de waltaken van de Lynx-helikopters.
DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE
drs. J.G. de Vries
Pagina 3/3
---- --