Ministerie van Defensie
Joint Strike Fighter past binnen geluidszones
10 juli 2009, 17.26 uur
De geluidsbelasting van de Joint Strike Fighter (JSF) past goed binnen
de huidige geluidszones. Dat blijkt uit een aanvullend onderzoek van
het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium naar de
geluidseffecten van de JSF op de omgeving van de vliegbases Leeuwarden
en Volkel. Staatssecretaris Jack de Vries heeft het rapport vandaag
aan de Tweede Kamer aangeboden.
F-35 Lightning II
Eerder dit jaar bleek uit het rapport "Beoordeling geluidsgegevens
kandidaat-toestellen VF-16" dat het verschil in maximaal geluidsniveau
van de JSF en de huidige F-16 gering is. Het aanvullende onderzoek
laat nu zien dat op basis van voorzichtige uitgangspunten 80% of meer
van de benodigde vliegbewegingen past binnen de huidige geluidszones
van beide vliegbases. Dit is zonder meer toereikend. De overige
vliegbewegingen zullen, zoals dat nu ook gebeurt met de F-16, in het
buitenland worden uitgevoerd tijdens internationale oefeningen en
avondvliegprogramma's.
Woningen
Het rapport geeft inzicht in de geluidsbelasting van de Joint Strike
Fighter. Elk militair vliegveld heeft een zone waar de totale
geluidsbelasting van een jaar binnen moet blijven. Rond Vliegbasis
Leeuwarden vallen naar verwachting 2 woningen binnen het gebied waar
in beginsel geen woningen zijn toegestaan. Overigens hebben de
bewoners het recht in hun huis te blijven wonen. Twaalf woningen
vallen in het gebied waarvoor geldt dat huizen in aanmerking komen
voor geluidsisolatie op rijkskosten. Daartegenover staat dat rond de
vliegbases Leeuwarden en Volkel ruim 1100 huizen minder geïsoleerd
hoeven worden. Deze aanzienlijke daling wordt veroorzaakt doordat de
JSF kort na opstijgen het motorvermogen en daarmee de geluidsbelasting
kan verminderen.
Mogelijkheden
Bij het onderzoek zijn voorzichtige uitgangspunten gehanteerd.
Daarnaast bestaan er nog reële mogelijkheden om bij verdere uitwerking
van het vliegprogramma de geluidsbelasting van de JSF nog verder te
verminderen. De verwachting is ook dat de extra gehinderde woningen in
de praktijk kunnen worden voorkomen. Tijdens deelname aan de testfase
van de JSF, waarover in 2010 definitief wordt besloten, komt meer
operationele informatie beschikbaar.
Voor de berekeningen is gebruik gemaakt van de gegevens van de
JSF-geluidsmetingen die in oktober 2008 op Edwards Airforce Base
(Verenigde Staten) zijn uitgevoerd.