Gemeente Brummen


Overeenkomst Integraal Huisvestingsplan

(Oorspronkelijke publicatie datum: 10-07-2009)

Van OOijen ondertekent overeenkomst

Dinsdag 7 juli 2009 besloot het college over hoe de uitvoering van het Integraal Huisvestingsplan (IHP) vorm gaat krijgen. Wethouder Van Ooijen heeft afgelopen donderdagavond 9 juli namens de gemeente Brummen samen met alle betrokken schoolbesturen een realisatieovereenkomst hierover ondertekend. Van Ooijen is blij met het resultaat. Momenteel staan de basiscondities tussen gemeente en schoolbesturen op papier en kunnen er concretere stappen per cluster genomen worden.

Concreet betekent dat dat voor de eerste twee clusters (Cornelis Jetses/Triangel te Eerbeek en Wilhelmina/Pancratiusschool te Brummen) per cluster aan de hand van de ambities een bestuursovereenkomst wordt vastgelegd, waarna een programma van eisen wordt opgesteld. De nieuwbouw voor de Cornelis Jetses en Triangel is gepland nabij de Bhoele in Eerbeek. De nieuwbouw voor de Wilhelmina en Pancratiusschool zal plaatsvinden in het centrum van Brummen.

Aanbestedingsvormen
In maart 2008 stemde de gemeenteraad in met een onderzoek naar de meest gunstige wijze van uitvoeren van de scholenclusters genoemd in het Integraal Huisvestingsplan (IHP) voor het onderwijs. Er werd door een projectgroep een onderzoek uitgevoerd naar verschillende aanbestedingsvormen. Onderdeel van het onderzoek naar de verschillende aanbestedingsvormen vormde een financiële analyse en een kwalitatieve beoordeling. Hoewel de innovatieve aanbestedingsvorm Design Build Finance Maintain Operate (DBFMO) van alle scholenclusters tegelijkertijd door de projectgroep geadviseerd werd als meest gunstige aanbestedingsvorm, werd tijdens de gesprekken met de schoolbesturen helder dat hier geen consensus over bereikt kon worden. Onder de verschillende schoolbesturen is de twijfel blijven bestaan dat de variant DBFMO te veel risicos met zich meebrengt. Het gaat vooral om de lange duur van het contract met één marktpartij, de mate van invloed die schoolbesturen kunnen uitoefenen op het ontwerp- en bouwproces en de te borgen kwaliteit van het schoolgebouw.

Hoofdlijnen uit de realisatieovereenkomst
De onderwijsclusters worden separaat aanbesteed en niet tegelijk. Per cluster wordt bekeken wat de meest geschikte aanbestedingsvorm is. En aan de hand van de ambities wordt een bestuursovereenkomst vastgelegd. De ontwikkeling van de eerste twee clusters wordt na de zomer tegelijkertijd opgepakt.

Voor alle leerkrachten taart
Ter viering van het feit dat deze overeenkomst is afgesloten en ook de Lokale Educatieve Agenda ondertekend is door de schoolbesturen, heeft de gemeente op alle scholen op de laatste schooldag voor de leerkrachten een taart laten bezorgen. Besturen nemen vaak belangrijke besluiten die gevolgen hebben voor de school. Bij de verdere ontwikkeling staat of valt het slagen van de uitvoering met nauwe samenwerking tussen gemeente, schoolbesturen, maar ook de directies en leerkrachten.