Gemeente Brummen
Overeenkomst Integraal Huisvestingsplan
(Oorspronkelijke publicatie datum: 10-07-2009)
Van OOijen ondertekent overeenkomst
Dinsdag 7 juli 2009 besloot het college over hoe de uitvoering van het
Integraal Huisvestingsplan (IHP) vorm gaat krijgen. Wethouder Van
Ooijen heeft afgelopen donderdagavond 9 juli namens de gemeente
Brummen samen met alle betrokken schoolbesturen een
realisatieovereenkomst hierover ondertekend. Van Ooijen is blij met
het resultaat. Momenteel staan de basiscondities tussen gemeente en
schoolbesturen op papier en kunnen er concretere stappen per cluster
genomen worden.
Concreet betekent dat dat voor de eerste twee clusters (Cornelis
Jetses/Triangel te Eerbeek en Wilhelmina/Pancratiusschool te Brummen)
per cluster aan de hand van de ambities een bestuursovereenkomst wordt
vastgelegd, waarna een programma van eisen wordt opgesteld. De
nieuwbouw voor de Cornelis Jetses en Triangel is gepland nabij de
Bhoele in Eerbeek. De nieuwbouw voor de Wilhelmina en Pancratiusschool
zal plaatsvinden in het centrum van Brummen.
Aanbestedingsvormen
In maart 2008 stemde de gemeenteraad in met een onderzoek naar de
meest gunstige wijze van uitvoeren van de scholenclusters genoemd in
het Integraal Huisvestingsplan (IHP) voor het onderwijs. Er werd door
een projectgroep een onderzoek uitgevoerd naar verschillende
aanbestedingsvormen. Onderdeel van het onderzoek naar de verschillende
aanbestedingsvormen vormde een financiële analyse en een kwalitatieve
beoordeling. Hoewel de innovatieve aanbestedingsvorm Design Build
Finance Maintain Operate (DBFMO) van alle scholenclusters
tegelijkertijd door de projectgroep geadviseerd werd als meest
gunstige aanbestedingsvorm, werd tijdens de gesprekken met de
schoolbesturen helder dat hier geen consensus over bereikt kon worden.
Onder de verschillende schoolbesturen is de twijfel blijven bestaan
dat de variant DBFMO te veel risicos met zich meebrengt. Het gaat
vooral om de lange duur van het contract met één marktpartij, de mate
van invloed die schoolbesturen kunnen uitoefenen op het ontwerp- en
bouwproces en de te borgen kwaliteit van het schoolgebouw.
Hoofdlijnen uit de realisatieovereenkomst
De onderwijsclusters worden separaat aanbesteed en niet tegelijk. Per
cluster wordt bekeken wat de meest geschikte aanbestedingsvorm is. En
aan de hand van de ambities wordt een bestuursovereenkomst vastgelegd.
De ontwikkeling van de eerste twee clusters wordt na de zomer
tegelijkertijd opgepakt.
Voor alle leerkrachten taart
Ter viering van het feit dat deze overeenkomst is afgesloten en ook de
Lokale Educatieve Agenda ondertekend is door de schoolbesturen, heeft
de gemeente op alle scholen op de laatste schooldag voor de
leerkrachten een taart laten bezorgen. Besturen nemen vaak belangrijke
besluiten die gevolgen hebben voor de school. Bij de verdere
ontwikkeling staat of valt het slagen van de uitvoering met nauwe
samenwerking tussen gemeente, schoolbesturen, maar ook de directies en
leerkrachten.