4. Antwoorden op kamervragen van Leijten en Lempens over het bericht
dat mensen met een beperking aan de slag gaan in de thuiszorg
Antwoorden op kamervragen van Leijten en Lempens over het bericht dat mensen
met een beperking aan de slag gaan in de thuiszorg
Kamerstuk, 10 juli 2009
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
10 juli 2009
MEVA-K-2936131
Antwoorden van staatssecretaris Bussemaker, mede namens de
staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, op de vragen
van de Kamerleden Leijten en Lempens (SP) over het bericht dat mensen
met een beperking aan de slag gaan in de thuiszorg (2009Z10484).
Vraag 1
Kent u de berichten `Zorgsector leidt jonge werklozen op' en `Mensen
met beper-king aan de slag in thuiszorg' ?
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Hoeveel medewerkers zijn er in de zorg de laatste jaren ontslagen?
Antwoord 2
Jaarlijks rapporteert VWS de kerncijfers over de arbeidsmarkt voor het
VWS-veld aan de Kamer. Daarin staan cijfers over de arbeidsmarkt die
door Prismant en Regiomarge zijn verzameld. Cijfers over ontslagen
(via een bij het UWV aange-vraagde ontslagvergunning of via ontbinding
bij de kantonrechter) staan daar niet in. Het gegeven dat er het
dichtste bij komt, is het verloopcijfer. Het nettoverloop tendeert
over de jaren heen rond de 10%. Dat wil zeggen dat er jaarlijks rond
de 15.000 mensen als vervanging van het verloop nieuw moeten instromen
in de thuiszorg.
Tegenover deze vervangingsbehoefte van 15.000 mensen per jaar staan
onder-meer nieuwe instroombronnen die volgens deze artikelen worden
aangboord. In de gemeente Ubbergen gaat het om een al gerealiseerde
nieuwe instroom van 15 mensen die nu al via het sw-bedrijf in de
thuiszorg werkzaam zijn en 30 mensen die nog in opleiding zijn. Verder
gaat het om het geschikt voor de thuiszorg ma-ken van 3000 mensen per
jaar gedurende twee jaar (waardoor in die twee jaar het beoogde aantal
van in totaal 6000 wordt gerealiseerd). Het is natuurlijk de hoop van
de opleiders, de begeleiders én de branche-organisatie Actiz dat
zoveel mogelijk van die opgeleide en begeleide mensen ook
daadwerkelijk instromen. De succesfactor van beide initiatieven kan
echter pas achteraf worden vastgesteld.
Vraag 3
Vindt u het vervangen van ontslagen ervaren thuiszorgers door
gesubsidieerde werknemers en goedkope jongeren moreel aanvaardbaar? Zo
ja, waarom?
Antwoord 3
Ik spreek de suggestie die uit de vraag zou zijn af te leiden, tegen.
In de thuiszorg is altijd wel vraag naar arbeidskrachten. Ook lokaal
in Ubbergen blijkt er spanning op de arbeidsmarkt voor de thuiszorg te
zijn.
Vraag 4
Krijgen nieuwe medewerkers en SW-ers hetzelfde salaris als andere
medewer-kers? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 4
In de thuiszorg gelden CAO's. Al naar gelang de voor de specifieke
werkgever van kracht zijnde CAO zal hij die voor zijn medewerkers
moeten toepassen.
De medewerkers van het sw-bedrijf die in de thuiszorg werkzaam zijn,
werken op basis van detachering. Dit houdt in dat zij een
arbeidsovereenkomst met het sw-bedrijf hebben. Daar is de CAO Wsw op
van toepassing. Hun beloning is via func-tiewaardering afgestemd op de
zwaarte van de functie die ze uitoefenen. Het artikel in Binnenlands
Bestuur meldt dan ook dat zij het normale loon voor hun werk krijgen.
Vraag 5
Kunnen deze medewerkers een zelfstandig bestaan opbouwen van hun
salaris? Zo ja, waarop baseert u dat?
Antwoord 5
Ja, zie ook het antwoord op vraag 4.
Vraag 6
Is de inzet vervangend of extra? Kortom wordt er op personeelskosten
bezuinigd?
Antwoord 6
Bij de 6000 mensen uit het Volkskrantartikel, die Actiz-leden willen
laten instro-men, is sprake van opleiding en begeleiding. Het gaat dus
niet om de invulling van formatieplaatsen.
De 15 mensen waarvan in het artikel van Binnenlands Bestuur sprake is,
zijn als zorghulp bij Verian aan het werk. Dan gaat het dus om
reguliere formatieplaatsen.
Zie ook het antwoord op vraag 3.
Vraag 7
Hoe wordt de kwaliteit van de geleverde thuiszorg gecontroleerd?
Antwoord 7
Op de thuiszorg is de Kwaliteitswet Zorginstellingen van toepassing;
de IGZ houdt dus toezicht.
Vraag 8
In hoeverre neemt de gemeenteraad haar verantwoordelijkheid volgens de
Wet voor de Wsw-ers die in haar gemeente woonachtig zijn?
Antwoord 8
Gemeenten voeren de Wsw in medebewind uit. Zij zijn verantwoordelijk
voor het realiseren van arbeidsplaatsen voor Wsw-ers die aansluiten
bij hun mogelijkheden en capaciteiten, in een zo regulier mogelijke
omgeving. Van belang daarbij is dat mensen die de capaciteiten hebben
om bij een reguliere werkgever te functione-ren, die kans ook moeten
krijgen.
Wat de verantwoordelijkheid van de gemeenteraad voor de uitvoering van
de Wsw aangaat, neemt de gemeente Ubbergen deel aan de
Gemeenschappelijke Regeling WNO-bedrijven 2000 (WNO =
werkvoorzieningschap Nijmegen en Omgeving). Daarbij zijn alle taken en
bevoegdheden uit hoofde van de Wsw overgedragen aan het
werkvoorzieningschap.
Vraag 9
Hoe definieert u `vrijwillig' en hoe wordt dat gecontroleerd?
Antwoord 9
Het is mij niet duidelijk waar u hier op doelt.
Als het om de cliënten gaat die een Wsw-er als zorghulp krijgen
toegewezen dan meldt het artikel uit Binnenlands Bestuur dat die
cliënten zélf kunnen beslissen of ze die invulling voor hun behoefte
aan zorghulp accepteren.
Als het gaat om de Wsw-ers dan wel de jonge werklozen dan gelden de
regels van de passende arbeid die zij moeten aanvaarden, willen zijn
in aanmerking blijven komen voor hun Wsw-indicatie, respectievelijk
hun uitkering.
Vraag 10
Is de gemeenteraad geïnformeerd, heeft deze een besluit genomen en
vergewist hij zich van de kwaliteit van de begeleiding het werk wordt
aangepast aan de mogelijkheden en beperkingen van de Wsw-ers? Zo nee,
gaat u hem hierop wij-zen?
Antwoord 10
Ik lees in uw vraag dat u denkt dat het sw-bedrijf met het permanent
maken van de samenwerkingsovereenkomst met Verian iets gedaan zou
hebben dat niet kan en/of niet mag, waardoor er reden zou zijn voor de
gemeenteraad om corrigerend op te treden. Zoals in het antwoord op
vraag 8 is gemeld, werkt de gemeente Ubbergen voor de uitvoering van
de Wsw met andere gemeenten samen in een werkvoorzieningschap. Daarbij
zijn alle taken en bevoegdheden uit hoofde van de Wsw overgedragen aan
de gemeenschappelijke regeling. En zoals in dat antwoord ook is
gemeld, wordt met deze samenwerking verdere invulling gegeven aan de
wettelijke taak. Ik zie geen reden de gemeenteraad op iets te moeten
wijzen.
Vraag 11
Worden de Wsw-ers in dienst genomen door de thuiszorgorganisatie? Zo
ja, in welke schaal worden zij ingedeeld, of worden zij gedetacheerd
volgens de cao sociale werkvoorziening?
Antwoord 11
Zie het antwoord op vraag 4.
Vraag 12
Welke waarborg hebben nieuwe thuishulpen dat zij niet bij de
eerstvolgende reorganisatie weer op straat staan?
Antwoord 12
Allereerst geldt dat de vooruitzichten om de komende jaren in de
sector thuiszorg werk te vinden is, goed zijn. Prognoses laten zien
dat er een tekort aan arbeidsplaatsen in de zorg zal ontstaan.
Voorzover mensen in dienst zijn van een thuiszorginstelling, gelden de
normale regels van de ontslagbescherming.
Voorzover het gaat om gedetacheerde Wsw-ers, geldt dat het sw-bedrijf
andere passende arbeid moet zoeken op het moment dat er ergens werk
voor hun medewerkers wegvalt.
1 De Volkskrant, 21 mei 2009
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1202563.ece/Zorgsector_leid
t_jonge_werklozen_op
2 Binnenlands Bestuur, 20 mei 2009
http://www.binnenlandsbestuur.nl/default.lynkx?tag=tcm:25-1004730
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport