Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer
5. Juli
Hinderbeperkende maatregelen Schiphol definitief ingevoerd
10-07-2009
Zeven maatregelen die de hinder voor omwonenden rond Schiphol
beperken, worden definitief ingevoerd. De ministerraad heeft op
voorstel van minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat en minister
Cramer van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer
ingestemd met een daartoe strekkende wijziging van het
Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB). Deze wijziging is nodig om de
maatregelen definitief vast te leggen.
Het gaat om aanpassingen in de uitvliegroutes ter hoogte van onder
andere IJmuiden, IJmeer, IJmond, Abcoude, Rijsenhout, Amsterdam,
Amstelveen, Hoofddorp en Nieuw-Vennep. De hinderbeperkende maatregelen
zijn afgesproken aan de Alderstafel en zijn in 2008 en 2009 als
experiment uitgevoerd en geëvalueerd.
Omdat de hinderbeperkende maatregelen succesvol zijn gebleken, heeft
de Commissie Regionaal Overleg luchthaven Schiphol (CROS) geadviseerd
ze definitief in te voeren. In het CROS zitten bewoners, bestuurders
en luchtvaartpartijen. Vanwege de positieve effecten op de
hinderbeperking zijn de adviezen door het kabinet overgenomen.
Door het definitief vastleggen van de experimenten wijzigen enkele
luchtverkeerswegen en grenswaarden in de handhavingspunten voor
geluid. In een aantal handhavingspunten wordt meer geluid toegestaan,
in de andere punten minder. Het aantal ernstig gehinderden rond
Schiphol neemt hierdoor in totaal af met 18.000 personen. Dichtbij de
luchthaven zal een beperkt aantal omwonenden meer hinder ondervinden.
De komende jaren vinden nieuwe experimenten plaats om de hinder voor
omwonenden van de luchthaven nog verder te beperken.
Het invoeren van de hinderbeperkende maatregelen is het resultaat van
de adviezen van de Alderstafel. Dit overleg met hierin Schiphol,
Luchtverkeersleiding Nederland, KLM, regionale bestuurders en een
delegatie van bewonersvertegenwoordigers is in december 2006 opgericht
met als doel ontwikkelingen voor de luchtvaart op Schiphol, de
hinderbeperking en de kwaliteit van de omgeving gezamenlijk uit te
werken. In 2007 heeft dit overleg, onder leiding van de heer Alders,
een advies uitgebracht over de ontwikkeling van Schiphol en de regio
tot 2010. Hierop volgde in oktober 2008 een tweede advies over de
ontwikkeling van Schiphol tot 2020. Beide adviezen zijn door het
kabinet overgenomen.