Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
2009Z13715
Vragen van de leden Dezentjé Hamming-Bluemink en De Krom (beiden VVD) aan de
staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, mw. Van Bijsterveldt-Vliegenthart,
en de minister voor Wonen, Wijken en Integratie over het bevoordelen van allochtonen bij het
examen. (Ingezonden 9 juli 2009)
1
Kent u het artikel "Allochtone leerling sterk bevoordeeld bij examen"? 1)
2
Is het waar dat allochtone kinderen meer spelfouten mogen maken dan autochtone leerlingen?
Is het tevens waar dat hier geen wettelijke grondslag voor bestaat? Accepteert u dit?
3
Kunt u toelichten hoe de examinator kan constateren of een leerling allochtoon is of niet?
4
Is het waar dat de versoepelde normering niet van toepassing is op vwo-leerlingen? Wat is
hiervoor de reden?
5
Waarom heeft u, als hoofdverantwoordelijke, de Centrale Examencommissie Vaststelling
Opgaven (CEVO) niet gecontroleerd of aangesproken toen zij de normering voor de
betreffende leerlingen hebben aangepast? Heeft hierbij een rol gespeeld dat u internationale
afspraken wilde halen om zoveel mogelijk diploma's en zo min mogelijk schooluitval te
realiseren?
6
Bent u van mening dat het bevoordelen van allochtone studenten bijdraagt aan goede
prestaties van allochtone studenten in het vervolgonderwijs? Erkent u de problemen die hbo-
en mbo-instellingen hebben met onvoldoende voorbereide studenten?
7
Kunt u toelichten wat het nut is van de gewichtenregeling waarbij scholen extra geld krijgen
om de prestaties van achterstandsleerlingen op te schroeven, terwijl de lat voor allochtone
leerlingen lager wordt gelegd?
8
Deelt u de mening dat een diploma waardevast moet zijn? Zo ja, waarom heeft u geen actie
ondernomen tegen de CEVO?
9
Deelt u de mening dat het handelen van de CEVO indruist tegen Artikel 1 van de Nederlandse
Grondwet?
10
Welke maatregelen gaat u nemen?
11
Welke maatregelen heeft u getroffen toen de CEVO eerder in opspraak kwam door opstelling
van anti-VVD teksten in een examen?
1) AD, 8 juli 2009