Persbericht Gemeente Den Haag
Den Haag, 10 juli 2009
Scheveningen moet weer gaan swingen
Nieuw zeefront zet Scheveningen op de kaart
Voor het Scheveningen van de toekomst zet het college van burgemeester & wethouders in op het verder ontwikkelen van het zeefront. De zee, het strand, de Pier en de kust zijn de levensaderen van Scheveningen. In het nieuwe masterplan wil de gemeente dit benadrukken en zoveel mogelijk versterken. Er wordt volop geïnvesteerd in de openbare ruimte, aantrekkelijke pleinen en het aantrekken van voorzieningen met internationale allure en topattracties. Dit staat in het concept masterplan Scheveningen-kust dat het college vandaag heeft vastgesteld.
De Pier van Scheveningen krijgt een centrale rol in de plannen voor de toekomst. Voor de Pier moet een nieuw plein ontstaan met attracties die zorgen voor levendigheid in het gebied. Het college zet in op een verlengde Pier met familie- en avonturenattracties en bijvoorbeeld een zeezwembad. Daarnaast is het mogelijk op de watertaxi te stappen naar Scheveningen Haven of in een grote attractie zoals Londen Eye plaats te nemen. Rondom het huidige Circustheater past een Broadway-achtige sfeer waar het met de komst van nieuwe theaters het summum is voor liefhebbers van musicals en stand up commedians. In de Palacepromenade en op het Palaceplein vestigen zich winkels met allure die zijn aangepast aan de eisen van de toekomst en passen bij de gewenste uitstraling van het gebied. Alles bij elkaar verbeeldt dit de ambitie van het college voor het nieuwe Scheveningen: de badplaats van Noordwest Europa, het hele jaar door. Met een gezellige ambiance en aantrekkelijk voor iedereen om te verblijven én om te wonen.
Wethouder Marnix Norder (Bouwen en Wonen);'Ik ben ervan overtuigd dat we met dit masterplan die ambitie waar kunnen maken. Dat er iets moet gebeuren is duidelijk, dat bleek ook tijdens de samenspraak en uit de stedenbouwkundige visie van het Bewoners Ondernemers en Bezoekers platform op Scheveningen Bad. De samenspraak - begin dit jaar - heeft mij overtuigd dat Bad een impuls kan krijgen door voort te borduren op de kwaliteiten die er al zijn en dat de nadruk bij de aanpak op het zeefront moet liggen. Scheveningen moet weer gaan swingen, dé plek worden om uit te gaan, een paar dagen onder te dompelen in zee, strand, theater, shoppen en cultuur. In het nieuwe Scheveningen is zoveel te beleven dat je er graag nog een paar dagen langer blijft. Dit masterplan beschouw ik als de start van een transformatieproces voor Scheveningen'.
Scheveningen Bad
Als het aan het college ligt ondergaat Scheveningen Bad een metamorfose door aan de zeezijde de Boulevard te vernieuwen. De gebouwen aan de zeezijde van de Boulevard moeten een meer open karakter krijgen en zo uitnodigen tot een bezoek. Hiervoor worden de gesloten voorgevels van bijvoorbeeld het Kurhaus, het Palacecomplex, Sealife en Vitalizee toegankelijker gemaakt.
Vanaf het achterland moet de zee weer zichtbaar zijn door brede aantrekkelijke doorgangen. De bezoeker die Scheveningen vanaf de Zwolsestraat nadert moet de zee weer zien en letterlijk kunnen opsnuiven. De woningen voor het Kurhausplein krijgen andere gevels zodat ze meer in harmonie zijn met de architectuur van het Kurhaus. En aan het eind van de promenade bij het Carlton Beach Hotel wil het college een nieuwe attractie voor de dagrecreatie, zodat de promenade over de volle lengte wordt benut.
'Het masterplan biedt interessante aanknopingspunten voor de discussie met andere overheden over het verleggen van de zeewering, met huidige en nieuwe ondernemers in Scheveningen over toekomstige economische ontwikkelingen en met bewoners over het woon- en leefklimaat, de verkeersafwikkeling en over hun betrokkenheid in de toekomst. De komende jaren moeten we intensief met elkaar optrekken, want de gemeente kan het niet alleen. En daar heb ik alle vertrouwen in. De betrokkenheid en het enthousiasme van de deelnemers aan het samenspraakproces was ongekend. We hebben meer dan 2.000 ideeën ontvangen en de bijeenkomsten waren altijd goed bezocht', aldus wethouder Marnix Norder (Bouwen en Wonen).
Scheveningen Haven (Norfolkgebied, 2de haven én het Havenkwartier Noord) ontwikkelt zich tot een gemengd gebied met werken, wonen en leisure. Er is ruimte voor versterking van de visserij, voor de (internationale) watersport en alle bedrijvigheid die daarbij hoort, gecombineerd met wonen langs de havens. De uitstraling is stoer met forse, herkenbare gebouwen langs de kades. Daarnaast is er volop ruimte voor kunst, cultuur, restaurantjes en terrasjes.
Over het Norfolkterrein, het Noordelijk Havenhoofd, de Boulevard en de 2de haven is al een besluit genomen in februari 2008. Deze besluiten staan niet meer ter discussie bij dit masterplan. Wel worden nieuwe voorstellen gedaan voor onder meer de woonwijk Kompasbuurt, waar de oude kleine woningen worden vervangen door nieuwbouw. Hierbij wordt rekening gehouden met het dorpse karakter van dit deel van de haven: ook de nieuwbouw heeft een dorpse uitstraling door laagbouw en bijvoorbeeld het gebruik van rode pannendaken. De flat Hoog Lindoduin wordt vervangen door een gebouw van dezelfde hoogte die architecttonisch beter aansluit bij de sfeer van de haven. Verder wordt bekeken hoe het gebied en de bebouwing op de dijk ten zuiden van de vuurtoren aantrekkelijker gemaakt kan worden. En komen er in de groene zone langs tramlijn 11 mogelijkheden voor sport en spel activiteiten.
Scheveningen Dorp is een authentiek gebied met de Keizerstraat als centrale as. Deze winkelstraat ligt nu te geïsoleerd en krijgt een betere aansluiting op de nieuwe boulevard. Dat stimuleert de economische ontwikkeling. Daarnaast wordt de openbare ruimte verbeterd bij de Kalhuisplaats en de keerlus van lijn 11. De verbinding met de zee staat hierbij centraal, maar ook: de versterking van de zeewering als bescherming tegen de zee door uitvoering van het plan van de Sola Morales. De nieuwe zeewering (een dijk) met daarop de nieuwe Boulevard, slingert langst het strand van de Scheveningseslag tot aan de haven en heeft een chique uitstraling.
Veiligheid
De kustlijn staat centraal in het Masterplan Scheveningen-kust. Dit betekent dat de gemeente ook in gesprek wil met het Rijk en het Hoogheemraadschap van Delfland over het verleggen van de zeewering van Bad en Haven van de huidige ligging in het achterland naar de kustlijn. Dit om te voorkomen dat het verhogen van de kustveiligheid nodig is als de vernieuwing van Scheveningen is afgerond.
Samen met het uitvoeren van het plan De Sola Morales, dat eind dit jaar start, en de realisering van een brug over de havenmond, ontstaat dan een fraaie flaneerroute van het zuider- tot het noorderstrand waarlangs de verschillende delen van Scheveningen op een aantrekkelijke wijze gekoppeld zijn.
Verkeer
Wethouder Peter Smit (Verkeer): "Er ligt een belangrijke opgave om Scheveningen bereikbaar te houden, tijdens de bouwwerkzaamheden en ver daarna. Het instellen van eenrichtingsverkeer op de Boulevard is daarbij beeldpalend, want daardoor is het niet meer mogelijk om via de Boulevard van Scheveningen Haven naar Scheveningen Bad te rijden met de auto. Dit verkeer moet een andere route kiezen, die grotendeels loopt via de Duinstraat. Om te zorgen dat de Duinstraat doorstroomt, gaan we deze straat en het kruispunt Duinstraat-Scheveningseweg opnieuw inrichten vóórdat de bouw van de Boulevard start."
Om de doorstroming te verbeteren, wordt verder ingezet op twee hoofdroutes naar Scheveningen: via de Houtrustweg en via de Zwolsestraat. Om het recreatieve verkeer naar het strand te verwerken, wordt een zogenaamde parkeerlus met bestaande en nieuwe parkeerplekken aangelegd op de Zwolsestraat en Harstenbroekweg. Doorstroming in heel Scheveningen wordt bevorderd door kruisend verkeer te scheiden van parkeerverkeer en van doorgaand verkeer.
Om meer bezoekers en dagjesmensen te verleiden om gebruik te maken van alternatief vervoer, wordt extra ingezet op het verbeteren van het openbaar vervoer, P+R-voorzieningen buiten Scheveningen (zoals de StrandExpress) en meer fietsenstallingen. Er komt een informatie- en parkeerverwijssysteem met actuele informatie over routes, reistijden en parkeren. De tramlijnen 11, 9 en 1 worden op het kwaliteitsniveau van RandstadRail gebracht qua capaciteit, frequentie en comfort. In 2012 rijden er nieuwe, brede trams op lijn 11, vanaf 2016 rijdt nieuw materieel op lijn 9 en na 2020 op lijn 11. Tram 9 zal ook sneller van Den Haag Centraal naar Scheveningen gaan door ondertunneling van de Koninginnegracht. Onderzocht wordt of lijn 11 doorgetrokken kan worden naar het Norfolkterrein.
Betaald parkeren wordt geleidelijk uitgebreid in Scheveningen. Smit: "Belangrijk is dat het aantal parkeerplaatsen in Scheveningen tijdens en na de bouwwerkzaamheden op het huidige niveau blijft. Daar waar parkeerplekken verdwijnen door de bouw, worden deze elders gecompenseerd met bijvoorbeeld tijdelijke plekken. De parkeerplekken bij het Zwarte Pad heffen we pas op als er een goed alternatief gevonden is."
Vervolgproces
Na de zomervakantie ligt het Masterplan samen met het plan MER (Milieu Effect Rapportage) ter inzage. Op basis van reacties wordt het Masterplan al dan niet aangepast. Vervolgens worden de plannen in november 2009 voorgelegd aan de gemeenteraad. Na vaststelling door de gemeenteraad zal het Masterplan voor de verschillende deelgebieden verder worden uitgewerkt.
Gemeente Den Haag
Gemeente Den Haag